بازگشایی بازارچه های مرزی استان مشکل صادرات را رفع می کند

بیرجند – ایرنا – استاندار سابق خراسان جنوبی گفت: بازگشایی بازارچه های مرزی استان با افغانستان می تواند بسیاری از مشکلات کشور و شرق را با توجه به اینکه اکنون وسط یک معرکه نابرابر در دنیا قرار گرفته ایم، حل و فصل کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد مهدی مروج الشریعه روز دوشنبه در نهمین نشست شورای اداری و آیین تکریم و معارفه استانداران سابق و جدید خراسان جنوبی افزود: اکنون که ناخواسته و ناجوانمردانه توسط جهان غرب، استکبار و در راس آن آمریکا تحریم ها بر ما تحمیل شده و می شود توسعه اقتصاد مرز افغانستان بسیار مهم است.
وی بیان کرد: در استان خراسان قبل از تقسیم، بازارچه مرزی یزدان خراسان جنوبی تا سالی ۱۲۰ میلیون دلار صادرات داشته در حالیکه اکنون این مرز بسته است.
استاندار سابق خراسان جنوبی اضافه کرد: اکنون شاید به هر دلیلی اشتباهی صورت گرفته و سبب بسته شدن این بازارچه شده که فعال کردن سیستم های تصمیم گیر در آنسوی مرز بسیار ضروری است.
وی اظهار داشت: در محور شرق کشور آن چیزی که کم داریم ابتدا یک زبان گویا است بر خلاف غرب کشور که سیستم و ساختار و سازمان بسیار هدفمندتر و منسجم تر است.
مروج الشریعه یادآور شد: خیلی مباحث در مبادی شرق کشور پاسخ نمی دهد که باید به عنوان یک مساله استراتژیک در این مکان و جایگاه توجه بیشتری شود.
وی گفت: دولت در شرایطی قرار گرفته که در ارتباط با موضوع انتقال آب به شرق کشور باید چاره اندیشی و از راهبردها و پیشنهادات استفاده کند.
وی ادامه داد: در خصوص فرهنگ صرفه جویی و تغییر الگوی کشت نیز ۴۰ سال است حرف می زنیم اما باید فکری به حال الان جامعه در محور شرق کرد.
استاندار سابق خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در محور شرق کشور ساکن هستند که نیاز به توجه بیشتر دولت به ویژه در بحث انتقال آب دارند.
وی عنوان کرد: استراتژی هایی که برای توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کشور انتخاب شده در طول چهار دهه متفاوت است و هر کدام به تناسب ظرفیت ها و شرایط محلی بازی های ویژه ای داشته است.
مروج الشریعه بیان کرد: سند آمایش سرزمین استان مرزی خراسان جنوبی توسط دانشگاه بیرجند در ۴۰۰ شیت نقشه با توجه به وضع موجود، رو به مطلوب و مطلوب در آینده استان تهیه شد که کار بسیار بزرگ، باارزش و مغتنمی است.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که برای استان های مرزی انجام شد برگزاری شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور به ریاست شخص وزیر کشور بود که محدوده جغرافیایی ۹ استان کشور مشمول این شورا است.
استاندار سابق خراسان جنوبی ادامه داد: این شورا به عنوان بازوی تخصصی دولت در راستای رفع محرومیت ها، توسعه همه جانبه، برقراری امنیت پایدار و تقویت وحدت ملی در استان های مرزی فعالیت می کند.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی در تهیه و راهبری چگونگی تهیه اسناد توسعه استانی نقش راهبری هشت استان دیگر را بر عهده گرفت و این کار به نیکی رسید و اسناد توسعه تکمیل و به اتمام رسید.
مروج الشریعه گفت: خراسان جنوبی نخستین استانی بود که شورای استانی توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور را ایجاد کرد که در شورای مرکزی گزارش شد و همه ارکان کشور برای این شورا پای کار آورده شدند.
وی افزود: هر مساله ای در کشور که بخواهد پا به پای توسعه پیش برود در این شورا و نقش آن قابل جستجو است آنچه فاصله بین استان را می تواند کوتاه کند نقش این شورا است.
استاندار سابق خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی جزو سه استان نخست از نظر تعداد پروژه در شورای مذکور است یادآور شد: بیش از ۴۷ طرح و پروژه توسط استان در شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور مطرح شده است.
وی تاکید کرد: استانداران ۹ استان عضو شورای مذکور باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند چون این شورا می تواند مسائل و مشکلات را حل کند و با وجود آن نیازی به ساختار دیگری نیست.
مروج الشریعه افزود: برای خراسان جنوبی تکمیل زیرساخت ها، تقویت بنیان های اقتصادی، توسعه مبانی موجود در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را باید بر مبنای سند آمایش استان اساس کار قرار دهیم.
وی عنوان کرد: محورهای مهم آمایش سرزمین خراسان جنوبی به ما می گوید معادن، صنایع دستی، انرژی های نو، محصولات استراتژیک که برخی در ایران و جهان منحصر به فرد بوده اما نیاز به کار زیادی دارد از سرمایه های مهم این استان هستند.

** فناوری اطلاعات راه نهایی توسعه خراسان جنوبی است
استاندار سابق خراسان جنوبی، وجود دانشگاه ها و نیروی انسانی شامل ۵۰ هزار نفر را بهترین سرمایه این استان دانست و گفت: همچنین حوزه IT و ICT راه نهایی این استان است که با توجه به محدودیت آب و اقلیم و فقدان تکنولوژی های هایتکت، صنایع بزرگ و مادر می تواند سریع جای خود را پر کند چون بحث روز جهان و از پتانسیل های مهم اشتغالزای استان است.
وی ادامه داد: سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به طور قطع حامی استان باشد که وزیر مربوطه در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
مروج الشریعه مهمترین مساله شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی را موضوع آب دانست و گفت: مطالعه آبهای ژرف در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حال انجام است اما استان ما در موافقت نامه به تعهدات خود عمل کرده است نگذارید این رشته اینگونه باقی بماند چون باید این طرح به اتمام برسد.
وی انتقال آب از حوزه های خارج استانی را از دیگر مباحث مهم خراسان جنوبی برشمرد و افزود: این موضوع دامنه دار شرق کشور باید رفع شود، در این زمینه چطور هنگام مطالعات و اجرای انتقال ۱۸ مترمکعب آب در ثانیه از خلیج فارس به اردکان یزد قیمت گذاری نشد اما اکنون مساله قیمت تمام شده است.
استاندار سابق خراسان جنوبی تاکید کرد: چرا باید تا حرف از انتقال آب به شرق کشور یا پروژه های مشابه می شود هر موضوعی گریبان ما را گرفته و هر کچلی هست سر ما را می گیرد در حالیکه بسیار نیازمند تر از غرب کشور در حوزه آبی است.
وی به دانشگاهیان به ویژه دانشگاه های استان توصیه کرد؛ مراقب باشیم در چالش یک مساله نیفتید که ندانید عاقبت مساله ای که طرح می شود چیست.
مروج الشریعه یادآور شد: ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب برای شرق کشور لازم داریم که سهم خراسان جنوبی حداقل ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: هیچ مسیر دیگری جز تامین آب برای توسعه نیست این علاوه بر کسری یک و سه دهم میلیارد متر مکعب آب در محور شرق است لذا تنش های قیمتی نباید مبنای محاسبات و رسیدگی باشد.
استاندار سابق خراسان جنوبی در ادامه حمل و نقل زمینی، هوایی و ریل خراسان جنوبی را از دیگر موضوعات مهم استان دانست و گفت: برای تامین منابع مالی راه آهن بیرجند به کالشور سنگ گناباد به طول ۲۷۳ کیلومتر از محل صندوق توسعه ملی پاسخ مثبت داده شده است.
وی اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده و تدبیر دولت، جاده بیرجند – قاین از امتیاز ماده ۵۶ برای دوبانده شدن بهره مند شده است که در این زمینه ۱۲۰ میلیارد تومان توسط بانک ملی اعلام امادگی شده است.
مروج الشریعه تاکید کرد: زمانی مشکل حمل و نقل هوایی خراسان جنوبی حل خواهد شد که این استان مالک و صاحب هواپیما شود غیر از این همه مدل ها را در استان های دیگر تجربه کرده ایم.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی در حوزه اقتصادی در جذب منابع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در کشور صاحب رتبه است ۱۴۸ میلیارد تومان به استان ابلاغ شد اما بانک ها بیش از آنچه تعهد داشته اند نیز پرداخت کرده و منتظر ابلاغ مرحله دوم تسهیلات هستند.
استاندار سابق خراسان جنوبی تامین زیرساخت های امنیت و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیگر موضوعات مهمی بود که استاندار سابق خراسان جنوبی به آن اشاره کرد.
وی عنوان کرد: در مدت ۱۴ ماه خدمت در استان مرزی خراسان جنوبی علیرغم همه اختلاف نظرهایی که در برخی مسایل با مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم اما با همه توان در میدان عمل آماده خدمت به مردم بودم.
مروج الشریعه به برگزاری کنگره شهدا در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: نکوداشت و گرامیداشت این کنگره شاید تنها نقطه افتخارآمیزی است که می توانم به جرات در ارتباط با آن صحبت کنم که در مسیر ریل مناسب خود در حوزه تصمیم گیری و اجرا قرار گرفت.
وی یادآور شد: ۳۹ سال و اندی از عمر خود را در مسیر منتها علیه شرق تا شمال شرق کشور گذراندم ( اگر نمایندگان مجلس یکسال بیشتر فرصت می دادند به ۴۰ سالگی فعالیت خود می رسیدم).
وی تاکید کرد: در یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر طول محور شرق کشور استعدادها و داشته های باارزشی وجود دارد.
«محمدصادق معتمدیان» در نشست روز چهارشنبه (هفتم آذرماه) هیات دولت به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی منصوب شد.
وی چهارمین استاندار منصوب دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی به شمار می رود.
«محمدمهدی مروج الشریعه» استاندار سابق خراسان جنوبی، ۲۶ آبان امسال با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان این پست را ترک کرد و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، سرپرست استانداری خراسان جنوبی شد.
استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =