صادرات خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: صادرات کالا از این استان در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش سه درصد و به لحاظ وزن چهار درصد افزایش داشته است.

محمدعلی خاشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۶۹ تن کالا به ارزش ۵۱۲ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۹ دلار از طریق گمرکات استان صادرات شده است.
وی درباره صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بیان کرد: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۶۹۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۰۶ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۱۹ دلار به وزن بالغ بر ۸۱۶ هزار و ۷۷۲ تن تشکیل شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۱ درصد کاهش، از نظر ارزش ۲ درصد و از نظر وزن یک درصد افزایش را نشان می دهد.
وی عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت را شامل سیمان، خوراک کامل طیور، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک و غیره برشمرد و افزود: عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان صادر شده است.
خاشی با اشاره به حجم صادرات ماده ۱۱۶ از طریق گمرکات استان اظهار داشت: در این خصوص از ابتدای امسال ۱۰ هزار و ۴۵۸ پروانه ارایه شده که ارزش آن ۴۰۶ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۷۰ دلار بوده است.
وی وزن این کالاهای اظهار شده را بیش از یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۷ تن اعلام کرد و گفت: صادرات در این موضوع از نظر پروانه هشت درصد، ارزش سه درصد و از وزن ۶ درصد افزایش داشته است.
وی یادآور شد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل سیمان، کاشی یا سرامیک، شیشه، جوجه، میلگرد و غیره بوده است.
خاشی با بیان اینکه واردات قطعی از طریق گمرکات استان نیز رشد داشته است گفت: از ابتدای امسال ۲۳ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش سه میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۲۶ دلار با وزن یکهزار و ۵۲۶ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۴ درصد، از نظر ارزش ۳۴۸ درصد و از نظر وزن ۳۱ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان را برنج، دستگاه دمنده گاز موجود در تونل های زغال سنگ، تجهیزات مربوط به سیستم زهکشی گاز متان، تری فسفات سدیم، اجزا و قطعات پل، تخم اسپند، گوسفند، شاهدانه بو داده و گاو تشکیل می دهد که این اقلام از کشور پاکستان، لهستان، چین، ترکیه و افغانستان وارد شده است.
خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی دارد که فقط بازارچه ماهیرود در مرز با افغانستان فعال است.
بازارچه ماهیرود در فاصله ۲۴۰ کیلومتری مرکز استان و ۱۴۰۰ کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 14 =