هاری را بیشتر بشناسیم

بیرجند – ایرنا – هاری یک بیماری ویروسی کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و بیشتر از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان گاز گرفتگی حیوان یا پنجه کشیدن گربه و گربه سانان مبتلاست. ویروس این بیماری همچنین می تواند از طریق تماس با پوست زخمی و خراشیده منتقل شود.
با وجود تلاش های فراوان مجامع بهداشتی و سازمان های دامپزشکی در سطح دنیا هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.
بیماری هاری در بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا بومی است و بیشترین خسارت ها و تلفات در این ۲ قاره مشاهده و تلفات انسانی آن در جهان سالانه حدود ۵۵ هزار نفر تخمین زده می شود.
از طرف دیگر حدود ۹۹ درصد این تلفات در کشورهای در حال توسعه یا عقب افتاده و بیش از ۹۹ درصد در اثر گزش سگ هار پیش می آید.
حدود ۵۶ درصد از تلفات انسانی هاری در قاره آسیا و ۴۴ درصد در قاره آفریقا رخ می دهد و تلفات در سایر قاره ها قابل توجه نیست.
گوشتخواران اهلی و وحشی منبع آلودگی است و انسان و سایر حیوانات از طریق گزش حیوان هار به هاری دچار می شوند.
ویروس عامل بیماری به مقدار بسیار زیاد در ترشحات بزاقی حیوان یا انسان مبتلا به هاری وجود دارد و در زمان گزش توسط حیوان هار، ویروس های موجود در بزاق از طریق زخم و پارگی های ایجاد شده وارد بدن فرد یا حیوان هارگزیده می شود.
ویروس هاری وارد شده در محل زخم، خود را به پایانه های عصبی رسانده و از طریق رشته های عصبی حرکت تدریجی خود را به سمت مغز آغاز می کند تا در آنجا عوارض خود را ایجاد کند.
به فاصله زمانی بین گزش تا بروز علایم و نشانه های بیماری اصطلاحا دوره کمون گفته می شود که طول دوره کمون در بیماری هاری بستگی به محل گزش و فاصله آن تا مغز دارد یعنی هرچه محل گزش به مغز نزدیکتر باشد علایم و نشانه های بیماری زودتر بروز می کند. مهمترین علامت بیماری هاری تغییر رفتار حیوان است که اگر حیوان قبلا آرام بوده عصبانی و خشن می شود و اگر وحشی و خشن بوده آرام و گوشه گیر می شود.
بر همین اساس هاری را به ۲ شکل خاموش (ساکت) و خشمگین تقسیم می کنند.

** واکسیناسیون چهار هزار سگ صاحبدار در خراسان جنوبی
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به غیرقابل درمان بودن هاری و طولانی بودن دوره کمون سالانه چهار هزار سگ صاحبدار در استان علیه بیماری هاری واکسینه می شوند.
محمد اصغرزاده بیان کرد: دامپزشکی به عنوان متولی کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک یا قابل انتقال بین انسان و حیوان، از بودجه سلامت کشور بی بهره است و همه ساله اقدامات گسترده ای در خصوص کنترل بیماری هاری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: قلاده گذاری سگ های واکسینه شده، صدور شناسنامه برای سگ های صاحبدار، همکاری در خصوص معدوم سازی و اتلاف سگ های ولگرد، نمونه برداری از مغز دام های مشکوک و معرفی افراد مورد گزش حیوان مشکوک قرار گرفته به مراکز بهداشت و درمان از دیگر اقدامات در این بخش است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی توصیه کرد: از نزدیک شدن به گوشتخواران اهلی بدون صاحب و نیز گوشتخواران وحشی مانند روباه خودداری و در صورت مواجهه با افرادی که مورد گزش قرار گرفته اند، اقدامات اولیه شامل شست و شوی مداوم ناحیه گزش با آب و صابون و مراجعه بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی انجام شود.
۳۲۱۵*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =