۲۳۱ پروژه محرومیت زدایی خراسان جنوبی در دست اجرا است

بیرجند – ایرنا – مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: از اواخر سال ۹۶ تاکنون ۲۳۱ پروژه محرومیت زدایی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در استان با همکاری سایر دستگاه ها و نهادها در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، مهدی هنری روز شنبه در کارگروه ایجاد هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر برنامه های بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: از ۱۵ میلیارد مورد توافق تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان محقق شده و در صورت تخصیص اعتبار استانی مورد توافق دستگاه ها، بقیه اعتبار جذب خواهد شد.
وی ادامه داد: در بحث محرومیت زدایی در حال حاضر قرارگاه محرومیت زدایی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی، بانک انصار و قرارگاه جواد الائمه همکاری می کنند.
هنری با بیان اینکه در بخش اعتبارات دولتی با قرارداد مستقیم با جهاد کشاورزی در طرح احیا قنوات و برق دار کردن چاه کشاورزی همکاری کردیم، گفت: پروژه جدیدی در سال ۹۷ در این زمینه نداشتیم اما ۱۸ پروژه دولتی اجرا شده است.
وی اظهار داشت: در سرفصل پروژه های مشارکتی با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه ۵۰ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد تومان اجرا شد که یک میلیارد تومان توسط قرارگاه و بقیه توسط خیران تامین شد.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از انعقاد قرارداد سه میلیارد تومانی با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خبر داد و افزود: از این قرارداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را قرارگاه تامین خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در این مدت سه پروژه خانه بهداشت در قالب تفاهم نامه با مجمع خیرین سلامت در حال اقدام قرار گرفت که ۲ پروژه به بهره برداری رسیده و هفت پروژه جدید هم در دست اقدام است.
هنری از اجرایی شدن طرح کرامت در حواشی شهرها خبر داد و گفت: در قالب طرح کرامت ۲۶ پروژه با چهار میلیارد تومان اعتبار در تفاهم نامه منعقد شده که ۵۰ درصد این اعتبار توسط سپاه تامین خواهد شد.
وی اظهار داشت: در همکاری با آستان قدس رضوی ۴۰ پروژه منابع آب را با اعتبار یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان آغاز کردیم که ۵۰ درصد اعتبار توسط آستان قدس، ۳۵ درصد جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد مشارکت مردمی تامین خواهد شد.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: از پنج میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان سرجمع تفاهمات آستان قدس تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان محقق شده است اما در صورت محقق نشدن سهم استانی تا متوقف شدن برخی از پروژه ها جلو خواهیم رفت.
وی تاکید کرد: در حوزه های مربوط به جهاد کشاورزی یک میلیارد تومان توسط جهاد کشاورزی باید پرداخت شود تا با مشکلی در ادامه طرح ها برخورد نکنیم.
هنری از اتمام ۸۶ پروژه مورد توافق قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان خبر داد و گفت: از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز سهم سپاه پرداخت شده و بقیه اعتبار مورد نیاز سهم استان است.
وی ادامه داد: با تاکید بر حفظ زنجیره ارزش در مشاغل خرد و خانگی هفت هزار نفر مورد آموزش قرار گرفتند و پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم تسهیلاتی است که از طریق بانک مهر اقتصاد پرداخت شد.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: در بحث محرومیت زدایی تفاهماتی را با سپاه در طرح های مشارکتی و مردمی دنبال می کنیم که در بحث دام های سنگین و سبک؛ شتر و شترمرغ و حوزه گیاهان دارویی با توجه به طرح پالایش داروهای گیاهی دنبال می شود.
وی یادآور شد: ۱۸۶ روستا در بحث توانمند سازی دهستان ها هم مورد طرح قرار گرفته است که در صورت حمایت دستگاه ها، اجرایی خواهد شد.
هنری ادامه داد: بازاریابی محصولات با استفاده از طریق بنیاد تعاون بسیج و ایجاد نمایشگاه های شهرستانی، استانی و کشوری دنبال می شود.
وی اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۹۴۵ بسیجی در قالب گروه های جهادی سال ۹۶ در مناطق محروم خدمت رسانی کردند.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۲۷ گروه جهادی شناسنامه دار در استان فعالیت می کنند، گفت: هفته دفاع مقدس ۳۶۰ گروه جهادی با حضور سه هزار و ۵۵۳ جهادگر به مناطق محروم استان اعزام شدند که ۳۸۱ میلیون تومان در این مرحله هزینه شد.
وی از تخصصی شدن جهادگران کارآفرین خبر داد و افزود: طبق تفاهم نامه ای که با کمیته امداد و امداد و نجات هلال احمر صورت گرفت کارگروه های آموزشی برای ۲۰۰ جهادگر برگزار شد.
هنری در ادامه یادآور شد: گروه های جهادی در پایگاه های بسیج محلات برای ساماندهی و شناسایی ظرفیت های محلات مستقر می شوند که امیدواریم با شناسایی به موقع محرومیت ها نقش تاثیر گذاری در کاهش آن داشته باشیم.

** سه منطقه دُرح به روستاهای توانمند تبدیل می شوند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به هماهنگی هایی که با مرکز انجام شده است در صورت همکاری دستگاه های زیرساختی سه روستای منطقه دُرح استان به صورت روستای بدون نیاز و توانمند تبدیل خواهند شد.
رضا سلم آبادی افزود: کمیته امداد در بحث محرومیت زدایی مناطق محروم پای کار است و در این راستا ۸۰۰ میلیون تومان در بحث مسکن روستایی، کاریابی، کمک هزینه تحصیلی و سایر هزینه شد.
وی ادامه داد: اگر دستگاه ها با توان کامل در بحث توانمند سازی این سه روستا همکاری کنند قابلیت اجرای طرح در سه روستای دیگر استان هم محقق خواهد شد.
*۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =