باند دوم راه های خراسان جنوبی ۲۹۰ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت باند دوم راه های این استان در پنج سال گذشته ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مهدی جعفری روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی افزایش باند دوم در سطح استان است و از سال ۹۶ تاکنون ۱۶۷ کیلومتر باند دوم ساخته شده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه ها است گفت: با این حال اعتبارات برخی استان ها چندین برابر استان خراسان جنوبی است چون براساس جمعیت و درآمد توزیع می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به وجود پنج درصد راه های کشور در این استان اظهار داشت: ۱۶ هزار کیلومتر راه داریم که ۱۱ هزار کیلومتر آن آسفالت شده و ۵۳۹ کیلومتر باند دوم است.
وی راه های اصلی استان را یکهزار و ۹ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول راه های فرعی استان سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر و راه آسفالت روستایی ۵ هزار و ۶۵۳ کیلومتر است.
جعفری گفت: ۲ هزار کیلومتر راه های شریانی هستند و راه های اصلی ۹۲۲ کیلومتر بوده که ترانزیت کالا و صادرات از این مسیرها انجام می شود.
وی یادآور شد: برای رسیدن به متوسط کشوری باید طول باندهای دوم استان به ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و ۴۸۱ کیلومتر هم راه اصلی ساخته شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید در استان برای رسیدن به متوسط کشوری ۱۴۵ کیلومتر آزادراه ساخته شود گفت: با توجه به اینکه هیچگونه آزادراهی تاکنون در استان ساخته نشده است، وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری می کند.
وی سهم اعتباری راه و شهرسازی در اعتبارات سال ۹۷ را بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۴۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.
جعفری ادامه داد: اعتبارات ملی برای ۱۸ پروژه، ۱۳۱ میلیارد تومان و اعتبارات استانی برای ۱۳۹ پروژه، ۵۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیارد تومان تاکنون تخصیص پیدا کرده است.
وی گفت: هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۴۷۰ کیلومتر باند دوم و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در دست ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ۱۰ کریدور اصلی کشور ۲ کریدور در این استان واقع شده است افزود: ۴۲۴ کیلومتر کریدور چابهار – بیرجند – مشهد در محدوده خراسان جنوبی قرار دارد.
وی یادآور شد: ۱۷۷ کیلومتر از این کریدور معادل ۴۲ درصد به بهره برداری رسیده و ۶ پیمانکار نیز مشغول به کار هستند.
جعفری ادامه داد: کریدور بندرعباس – راور – فردوس – مشهد نیز به طول ۳۵۶ کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی است که ۱۸۸ کیلومتر معادل ۵۳ درصد آن بهره برداری رسیده است.
وی گفت: کریدور از سمت طبس به اصفهان و یزد نیز برای خراسان جنوبی بسیار مهم بوده ولی در کشور جزو کریدورهای درجه ۲ محسوب می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۱۲ پروژه باند دوم در سطح استان اظهار داشت: این پروژه ها به طول یکهزار و ۸۶۵ کیلومتر کل شهرستان ها را به مرکز استان متصل می کند.
وی افزود: از این میزان ۴۷۴ کیلومتر در دست اجرا و ۵۱۱ کیلومتر آسفالت شده است.
جعفری درخصوص برخورداری استان از راه روستایی گفت: از بین ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۸۲۹ روستا راه آسفالت دارند و ۸۹ روستا فاقد راه آسفالت هستند.
وی با اشاره به برنامه‌ های راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی برای دهه فجر اضافه کرد: ایجاد ۵۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی جزو برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در دهه فجر امسال است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مهمترین پروژه ملی در سطح استان را تکمیل راه ماهیرود به مرکز استان فراه افغانستان عنوان کرد و گفت: این راه در افزایش صادرات استان و رونق بخش حمل و نقل استان تاثیر زیادی دارد و در صورت تکمیل، ۴۰۰ کیلومتر راه ترانزیت کشور به مرکز افغانستان و کشورهای آسیانه میانه کاهش می یابد.
وی ادامه داد: تاکنون ۶۳ کیلومتر از این محور از مرز ماهیرود تا روستای قلعه‌کاه افغانستان آسفالت شده و از این روستا تا مرکز استان فراه که ۵۳ کیلومتر بوده، هنوز باقی مانده اما کارهای زیرسازی در ۴۳ کیلومتر از مسیر باقی مانده، انجام شده است.
جعفری با اشاره به پروژه محور بیرجند – قاین گفت: ۵۵ کیلومتر از این مسیر باقی مانده و مطالبات پیمانکاران ۳۶ میلیارد تومان است.
وی اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده از طریق فاینانس داخلی اعتبار آن تامین خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: بانک ملی برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه اعلام آمادگی کرده و اخیرا فراخوان جذب پیمانکار نیز در روزنامه کشوری به چاپ رسیده است.
وی افزود: علاوه بر این باندهای دوم آزادراه نیز در حال پیگیری است که باید سرمایه گذار مناسب برای اجرای این پروژه جذب شود.
جعفری با اشاره به پروژه راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد نیز گفت: با توجه به ردیف پایین بودجه این پروژه برای بخش بیرجند به ایستگاه یونسی کنسرسیوم گروه ریلی خراسان جنوبی تشکیل شده و قرار است با اخذ وام از صندوق توسعه ملی این پروژه را شروع کنند.
وی ادامه داد: برای ادامه پروژه راه آهن از سمت بیرجند به زاهدان نیز سرمایه گذار خارجی اعلام آمادگی کرده که با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده فعلا این شرکت تاییدیه مالی ارایه نکرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از انجام مناقصه پروژه راه آهن فردوس خبر داد و گفت: این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر به صورت آنتنی به راه آهن مشهد متصل می شود که امیدواریم هفته آینده پس از مشخص شدن پیمانکار کلنگ زنی انجام شود.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =