خراسان جنوبی به پژوهش های قابل اجرا نیاز دارد

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه پایدار استان نیازمند پژوهش های قابل اجراست که با این طرح از توان نیروهای علمی و اجرایی می توان به درستی استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مشیرالحق عابدی روز شنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی افزود: پژوهش های تئوری نه تنها فقط کاربرد کتابخانه ای دارند بلکه به نحوی جلوی آینده نگری اقدامات بعدی را هم می گیرند.
وی ادامه داد: پژوهش ماندگار باید موجب توسعه پایدار در بخش های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی شود و بر اساس نیاز های روز حرکت کند.
عابدی تصریح کرد: امروزه اقدامی مورد تایید همگان قرار می گیرد که از مسیر تحقیق و پژوهش گذشته باشد و چه بسیار مدیرانی که با جوانمردی با وجود برخی تنگناها از اول انقلاب تاکنون اقدامات مثمر ثمری برای توسعه همه جانبه منطقه انجام داده اند.
وی با بیان اینکه ابتدای هر اقدام مثبت باید تحقیق و پژوهش علمی باشد، گفت: در حال حاضر طرح آمایش سرزمینی تهیه شده توسط دانشگاهیان خراسان جنوبی نقشه راهی برای سایر پژوهش ها است.
معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: طرح آمایش سرزمینی در مدت کوتاهی مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفت و امروز اگر قرار است کاری انجام شود باید بر اساس این پژوهش باشد و اگر نیاز به تحقیق بیشتر هم هست باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در سخنوری جزو رده های اول کشور هستیم، گفت: برای عملیاتی کردن آنچه نگاشته شده تاکنون چه اقدامی انجام داده ایم.
عابدی اظهار داشت: از آنجا که جنگ اقتصادی نابرابر در کشور مشکلاتی را به وجود آورده است می طلبد که موضوع پژوهش و تحقیق در حوزه های مهم اقتصادی باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه باید موقعیتی را فراهم کند تا پژوهشگران نمونه سال های گذشته بتوانند طرح هایشان را ارایه دهند و از این تجربیات برای نسل آینده هم بهره بگیرند زیرا توسعه پاسدار راهی جز پژوهش و کار علمی با قابلیت اجرایی ندارد.

** پژوهش براساس نیاز جامعه باشد
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی هم گفت: پژوهش باید بر اساس نیازهای جامعه انجام شود تا دانش و فناوری در اختیار مدیریت قرار گیرد.
حجت الاسلام سید علی عماد افزود: پژوهش به معنای یک فرایند تولید و فناوری است و امروز باید از این ظرفیت برای پاسخگویی به جامعه بهره برد.
وی ادامه داد: امروز پژوهش ها باید سهم خود را در پاسخگویی به نیازمندی های جهانی، ملی و استانی نشان دهد به طوری که گره گشایی از مشکلات جامعه را به عنوان یک سهم در درون خود تعریف کند.
حجت الاسلام عماد با بیان اینکه امروز رتبه پنجم دانش شیمی در مقاله نویسی برای ایران مطرح می شود، افزود: با این رتبه آیا توانسته ایم در نیازهای جامعه نقش داشته باشیم؟
وی بیان کرد: خراسان جنوبی با ده ها تهدید در آینده مواجه است که در این ارتباط پژوهشگران باید سهم خود را از جلوگیری تهدیدات پیش رو ارایه دهند، آیا مولفه های به کار برده شده کارساز خواهد بود؟
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه ورودی دانش آموزان سال دوم متوسطه در رشته ریاضی هفت درصد است و تعداد زیادی از مدارس رشته ریاضی ندارند، از آنجا که ایران را به عنوان مهد تربیت مهندس می شناسند، آیا این روند پاسخگویی ۱۰ سال آینده کشور را خواهد داشت؟
وی ادامه داد: چه سند نیازسنجی را برای کشور و استان انتخاب کردیم، آیا این سند خواهد توانست موجب توسعه پایدار در استان شود و شاهد حضور سرمایه گذاران باشیم.
حجت الاسلام عماد با بیان اینکه متاسفانه برخی از اقدامات جلو سرمایه گذاری سرمایه گذاران را در خراسان جنوبی گرفته است، اظهار داشت: اگر این روند در حوزه های مختلف ادامه یابد به طور حتم روزی با انباشت نیروی انسانی متخصص اما نبود بازار کار مواجه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: امروزه باید جامعه بر اساس پژوهش مدیریت شود زیرا چه بسیار پدران علمی که از این دیار برخواستند اما در دامنه دچار مشکلاتی هستیم که باید به آن توجه کنیم.
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عرصه تولید علم، فناوری و نوآوری جهان معاصر با اصول و قواعدی با نرم های قطعیت یافته مواجه هستیم، گفت: بسیاری از این قواعد در فرهنگ ایرانی اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده بهینه شود.
وی ادامه داد: تکثیر دانش بهترین کشت عالم است و زکات علم هم به انتشار اوست، به طور حتم با این فرهنگ باید از درجه بالاتری برخوردار باشیم که امیدوارم با پژوهش هدفمند و بر اساس نیازمندی ها بتوانیم توسعه پایدار را تجربه کنیم.
در این آیین از ۱۳ پژوهشگر برتر خراسان جنوبی تجلیل و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =