سفری از حرا تا حرم

بیرجند – ایرنا – نمایشگاه «از حرا تا حرم» که به مناسبت کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی در شهر بیرجند برپا شد، فرصتی مناسب برای مرور تاریخ اسلام از ابتدا تاکنون است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، مقدمات نمایشگاه از حرا تا حرم ماه ها قبل در بیرجند فراهم و با همیاری گروه های مختلف مردم و بسیج راه اندازی شد.
ورودی نمایشگاه، نماد غار حرا است و بازدید کنندگان با صعود به کوه حرا و بازدید از غار آن وارد شهر مکه و حریم خانه خدا می شوند. در این قسمت نماد بت ها، شخصیت هایی که در بدو اسلام با فداکاری موجب گسترش دین شدند و جنگ هایی که پیامبر سلام (ص) علیه کفار داشته معرفی شده است.
در این قسمت غرفه هایی برپاست که نمادی از صحابه پیامبر همچون حمزه، یاسر و سمیه، انسه و غیره به همراه توضیحاتی در خصوص اقدامات شاخص آنها برای دین اسلام در آن به نمایش گذاشته شده است.
از این قسمت که گذر کنیم وارد منطقه غدیر خم و برکه آن می شویم که در قسمت خروجی شرح واقعه به تفصیل بیان شده است. از اینجا وارد شهر مدینه شده و در بیت رسول (ص) صحنه هایی از شان نزول حدیث کساء و خاندان مطهرشان به نمایش گذاشته شده است. بعد از آن بیت الاحزان است و در کوچه های بعدی صدای قرائت خطبه‌ فدکیه از مسجد نبی اکرم (ص) به گوش می رسد.
کوچه های مدینه با مشعل هایی روشن است و در قسمت دیگر نمایی از قبرستان بقیع قرار دارد که غربت قبور ستاره های آسمان ولایت در خاک مدینه را پیش چشم نهاده است.
از مدینه که گذر کنیم وارد شهر کوفه می شویم، در بازار کوفه از لابه لای حجره ها سر و صداهایی به گوش می رسد یکی شورشیان علیه امام حسین(ع) را مذمت می کند و دیگری چوب سرزنش بر سر کسانی می زند که همراه حسین بن علی (ع) مقابل ابن زیاد ایستاده اند. آن یکی سودای غنایم در سر دارد و مشتاق است که از جنگ جا نماند.
در انتهای بازار کوفه دارالحکومه است همان قدیمی ترین بنای دولتی در اسلام که می توان با نگاه به آن عبرت تاریخ را مرور کرد.
با دیدن دارالاماره و شنیدن تشریح آنچه که در این مکان گذشته، بی محابا هر انسانی در مظلومیت ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانش اشک اندوه می ریزد، و نگاهی هم به کارنامه خود می اندازد.
در همین دارالاماره بود که نخست سر مبارک حضرت اباعبدالله را جلوی عبیدالله بن زیاد قرار دادند. پس از دو سه سال در همین محل سر عبیدالله را پیش روی مختار قرار دادند.
باز بعد از دو یا سه سال در محل دارالاماره سر مختار را جلوی مصعب بن زبیر و باز پس از چند سال سر مصعب پیش روی عبدالملک مروان قرارگرفت.
از آنجا که بگذریم وارد صحرای کربلا شده و صحنه عاشورا را در پیش رو می بینیم. گودی قتلگاه و خیمه های اهل بیت(ع) که در مقابل خیمگاه دشمن برپاشده صحنه هایی از این بخش نمایشگاه است. اینجا صدای مظلومیت تا عرش شنیده می شود فقط باید گوش جان سپرد.
دیوارهای این محل منقوش به متن زیارت عاشورا است و در قسمتی دیگر از دیوارها سرخی غروب کربلا دیده می شود.
از کربلا به مشهد مقدس وارد می شویم و گوشه هایی از زندگی جهادی امام رضا(ع) را بر نقش و نگارهای این قسمت می توان دید.
سقاخانه طلایی در میان این مکان است و نمادی از حرم مطهر و ارادت خادمان به زائران نمایش داده می شود.
از آنجا مسجد جمکران پیش رو است و انتظاری که باید برای فرج کشید. در اینجا بازدیدکنندگان با فلسفه غیبت صغری و کبری و محل تولد امام زمان (عج) آشنا می شوند.
در گذر از تاریخ اسلام به وقایع معاصر و بخش وقوع انقلاب اسلامی وارد می شویم. اینجا فرمان تاریخی امام خمینی(ره) برای جهاد به گوش می رسد که همه ملت به آن لبیک گفتند.
از اینجا به بعد صحنه های جنگ تحمیلی نشان داده می شود و می توان از این قطعه زمزمه جویبارهای بهشت را شنید اینجا ایثار و شهادت نه در قالب نمایش بلکه عین واقعیت پیش رو است.
سمت راست ماکت هایی از عملیات های مختلف گذاشته شده و چند نمونه از سنگرهای رزمندگان دیده می شود.
غرفه ای مربوط به عملیات کربلای ۵، جمعی از بازدید کنندگان را به دور خود جمع کرده و یکی از رزمندگان مشغول راوی گری برای آنها است.
همانطور که او عمق عملیات را توضیح می دهد نسل های دهه پنجاه تا هشتاد و حتی دهه نودی ها هم ایستاده و سرپاگوش هستند.
اینجا یاد شهید کاووسی و شهید رضایی که از خراسان جنوبی در عملیات کربلای ۵ به فیض شهادت نائل آمدند گرامی داشته شده است.
در قسمت دیگر نمایشگاه، اردوگاه عراق و روزگار اسرای ایرانی در سال های اسارت به نمایش گذاشته شده، راویانی هم برای مردم از سختی های آن دوران و شکنجه های اسرا سخن می گویند.
بازدید کنندگان نیز روایت آنها را همچون فیلمی از صفحه ذهنشان عبور می دهند تا شاید در خاطرشان بماند که امنیت امروز اتفاقی نبوده و اگر در آن دوران آن سختی ها تحمل نمی شد شاید امروز سرنوشت ایران طوری دیگر رقم می خورد.
آخرین ایستگاه نمایشگاه، حرم مطهر حضرت زینب (س) است که ورودی آن حاج قاسم سلیمانی و شهیدان بصیری پور و حججی به بازدیدکنندگان خوش آمد می گویند.
و اینجاست که وقتی وارد حریم امن می شویم بیاد می آوریم همه دستاوردهای انقلاب، پیشرفت های هسته ای ، فناوری هایی که در سایه امنیت، ایران را در جهان سرآمد کرده پیشکشی از خون هزاران شهیدی است که صادقانه از جان گذشتند.
یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه که حدود ۱۲ سال سن دارد به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از داستان هایی که در کتاب های دین و زندگی ما آمده را اینجا به صورت کامل دیدم و اصلا تصور نمی کردم که به این شکل باشد.
فاطمه علی نژاد افزود: بهترین قسمت نمایشگاه غرفه های مربوط به اردوگاه اسیران ایرانی در عراق بود.
وی افزود: آنجا برایمان از شکنجه هایی گفتند که اصلا در باور نمی گنجید و با خودم فکر می کنم چطور ممکن است اسیران ایرانی زیر آن شکنجه ها زنده بمانند.
بازدیدکننده دیگری که به همراه همسر و فرزندانش در این نمایشگاه حضور داشت هم گفت: با وجود اینکه مطالب زیادی در خصوص اسلام و جنگ های آن شنیده و خوانده بودم اما دیدن این نمایشگاه برایم جالب و تازه بود.
صادق محمودی بیان کرد: تاریخ پر فراز و نشیبی که مسلمانان داشتند باید همیشه تکرار شود تا نسل جدید آنها را فراموش نکنند.
وی جذابترین بخش نمایشگاه را قسمت بازسازی عملیات کربلای ۵ در قالب ماکت دانست و افزود: آنجا فردی با حوصله تمام این عملیات را توضیح داد که بسیاری از موارد آن را تاکنون نشنیده بودم.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی ۲۰ آذرماه امسال با رمز یا حسین در بیرجند برگزار شد و نمایشگاه « از حرا تا حرم» از برنامه های این کنگره است که ۲۱ مهرماه سال جاری با حضور مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار وقت خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در بیرجند گشایش یافت.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی این نمایشگاه از اوایل سال ۹۷ آغاز و به گونه ای طراحی شده که بتوان در بسیاری از برنامه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی از آن استفاده کرد.
سرهنگ مهدی صادق احمدی اظهار داشت: اقشار مختلف بسیج و کارکنان سپاه در کارهای عمرانی نمایشگاه مشارکت داشته اند و در مجموع برای برپایی آن هفت هزار نفر روز کار انجام شده است.
وی یادآور شد: نمایشگاه از حرا تا حرم که بیش از ۸۰ درصد امکانات و مصالح آن توسط خیران تامین شده، پنج هکتار مساحت دارد و طبق برنامه ریزی ها برای مدت سه سال ماندگار خواهد بود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند با بیان اینکه از ۲۱ مهرماه تا پایان آذرماه امسال حدود ۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کرده اند افزود: در حال حاضر به خاطر سردی هوا و شروع فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان نمایشگاه تعطیل شده اما از بهمن ماه دوباره شروع به کار خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه برپایی این نمایشگاه تا زمانی که مخاطب داشته باشد، دایر است بیان کرد: پس از آن برای نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی استفاده می شود.
گزارش از عصمت برزجی
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =