جاذبه و دافعه نمایشگاه کالا

بیرجند – ایرنا – نمایشگاه ها یکی از سکوهای معرفی توانمندی ها و قابلیت های واحدهای تولیدی و خدماتی است که هنوز نگاه های متفاوتی بین فعالان تجاری و بازار به این محل عرضه کالا و خدمات وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، برگزاری نمایشگاه در حوزه های مختلف نقش موثری در توسعه، افزایش کیفیت محصولات، نمایش رقابتی بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان و سایر دارد در حالیکه در برخی استان ها از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود.
نمایشگاه ها گاهی بزرگترین رویداد سالانه کشور یا استان در معرفی محصولات و گاهی ملموس ترین روش تبلیغ کالا و خدمات به شمار می آیند و در جذب مشتری، برند سازی، تداوم فروش محصولات، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه تاثیرگذار هستند.
اکنون یکی از چالش های عمده در برگزاری نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی هماهنگی نبودن دستگاه های مختلف است که همیشه با گلایه اصناف و بازاریان مواجه شده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اصولا برنامه های نمایشگاهی در طول سال در سطح وسیع اطلاع رسانی می شود.
حمیدرضا درودی با اشاره به گلایه های هر ساله اتاق اصناف در برگزاری نمایشگاه های کالا و خدمات افزود: این در حالیست که سازمان صنعت، معدن و تجارت مجری و متولی این دستگاه بوده و بایستی اطلاع رسانی کرده و شرایط را برای حضور آنان در نمایشگاه ها فراهم کند.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت ضعف خود در اطلاع رسانی را قبول ندارد، عنوان کرد: اتاق اصناف یکی از سهامداران عمده شرکت نمایشگاه ها است لذا از سازمان صنعت انتظار داریم تعاملات بین اتاق اصناف و شرکت را بیشتر کند نه اینکه ما را در تقابل یکدیگر قرار دهد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی یادآور شد: اتاق اصناف فکر می کند رقیبی به عنوان شرکت نمایشگاه های بین المللی دارد در حالیکه برگزاری نمایشگاه ها نه تنها به ضرر آنها نیست که به نفعشان است.

** نمایشگاه زمینه ساز توسعه بازاریابی
درودی تاکید کرد: با برگزاری نمایشگاه های ملی زمینه توسعه بازارهای جدید در استان فراهم شده و در بخش اقتصادی رقابت ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: حضور رقبا علاوه بر رشد و توسعه واحدهای صنعتی استان باعث توسعه سایر محصولات در استان شده که علاوه بر اشتغال قشر عظیمی از جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی، رضایت مردم را در تنوع کالایی و قیمتی به دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی اظهار داشت: استقبال هم استانی ها از برگزاری نمایشگاه های تخصصی بین المللی بسیار خوب است این در حالیست که شاهد اعتراض تعداد زیادی از اصناف و بازاریان هستیم.
وی با بیان اینکه اصناف و بازاریان استان بایستی در رویه مدیریت بازاری خود تغییر ایجاد کنند گفت: تنوع کالا، تغییر بازاریابی، استفاده از افراد صاحب نظر و استفاده از روش های نوین بازاریابی می تواند به اصناف استان کمک کننده باشد.
درودی تاکید کرد: اصناف و بازاریان نباید رقبای خود در نمایشگاه های بین المللی را تهدید بدانند بلکه باید از این فرصت ها نهایت استفاده را برده و راه و روش های خود را تغییر دهند.
وی بیان کرد: افزایش حضور صنعتگران و تولیدکنندگان سایر استان ها در خراسان جنوبی سبب می شود استان به سمت تولید پیش برود نه مصرف، که در این صورت علاوه بر تامین نیاز خود می تواند نیاز سایر استان را نیز برآورده کند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان جنوبی افزود: حمایت از چند کسبه خاص، فراهم نکردن اقتصاد بازار و جلوگیری از خرید آزاد توسط شهروندان لطمه بزرگی به استان وارد می کند.
وی اظهار داشت: هیچ مسئولی اجازه ندارد شرایط بسته بازار را برای شهروندان فراهم کند بلکه مردم باید کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: از همگرایی و مشارکت اصناف استان در برگزاری نمایشگاه ها استقبال می کنیم بدون شک این مهم در ارتقای کیفیت عرضه کالا و ارایه خدمت بهتر به مردم موثر خواهد بود.
در حالی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان، سازمان صنعت را مجری و متولی اتاق اصناف می داند اما علی تهوری فقدان حضور اصناف در برخی نمایشگاه ها را نتیجه اطلاع رسانی ناقص شرکت ها نمایشگاه ها عنوان کرد و افزود: این شرکت باید پاسخگوی گلایه اتاق اصناف باشد.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: معمولا هدف از راه اندازی نمایشگاه ها درآمدزایی است و به نیاز، سلیقه، کیفیت اجناس برای عموم مردم کمتر توجه می شود.
رضا علیزاده به برگزاری نمایشگاه ویژه شب یلدا (۲۶ آذرماه) اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه در ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد اتاق اصناف همکاری لازم را خصوص تعیین قیمت های اقلام نمایشگاه داشته باشد اما هیچگونه هماهنگی با ما در این خصوص انجام نشد.
وی با بیان اینکه اتاق اصناف استان در برگزاری نمایشگاه ویژه شب یلدا هیچ نقشی نداشت عنوان کرد: این نمایشگاه غیر کارشناسی بوده و اعتراض و گلایه اصناف و بازاریان استان را در پی داشت، گران بودن قیمت اقلام نیز از جمله گلایه های مردم گزارش شد.
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های کالا و خدمات به ویژه نمایشگاه های تخصصی اجحافی در حق کسبه استان است چون از ظرفیت آنها استفاده نمی شود.
وی تاکید کرد: علیرغم همه نظارت هایی که به برگزاری نمایشگاه ها صورت می گیرد اما برخی افراد با ترفندهای خاص غرفه ها را در اختیار گرفته و کالای بی کیفیت را عرضه می کنند.
علیزاده اظهار داشت: نظر اغلب واحدهای صنفی استان بر برگزاری نشدن نمایشگاه هاست در حالیکه ما خواهان حضور اصناف در نمایشگاه ها هستیم.
یکی از روسای اتحادیه های صنفی استان هم گفت: چرا باید وقتی فرزند همین استان می خواهد عهده دار برگزاری نمایشگاه شود ایرادها شروع شده و برای تحویل غرفه، مجوز و سایر اولویت با فرد غیربومی است.
محمد شریف با بیان اینکه هیچگونه درخواستی از ما برای حضور در برخی نمایشگاه ها نمی شود افزود: با وضعیت رکود بازار که کاسب به امید اعیاد برای فروش اجناس خود بوده برپایی نمایشگاه بدون حضور اصناف تنها به ضرر کاسب است.
وی یادآور شد: اگر نمایشگاه ها ساماندهی شده و با حضور اصناف و بازاریان بومی باشد تا حدودی از نگرانی های واحدهای صنفی کاسته می شود.
امروزه نمایشگاه ها از مهمترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی محسوب می شوند که تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه دارند این در حالیست که بعد از گذشت ۱۴ سال از تاسیس استان خراسان جنوبی اما هنوز در خصوص برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه ها شاهد گلایه هایی هستیم که شاید یکی از دلایل آن نداشتن اطلاع کافی از ظرفیت و پتانسیل نمایشگاه هاست.
چه خوب است در استان مرزی خراسان جنوبی با همکاری و همگرایی بخش خصوصی و دولتی نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی با استفاده از توان و پتانسیل های بومی و غیربومی قوت بگیرد و از این طریق روز به روز شاهد شکوفایی و توسعه اقتصاد این مرز و بوم باشیم.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴
گزارش از رقیه محمدی

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =