فراخوان هم ‌نت محصولات راهبردی خراسان‌ جنوبی منتشر می شود

بیرجند – ایرنا – سرپرست بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی گفت: فراخوان طرح هم نت (همکاری، مشکل­ گشایی، نوآوری و توانمندسازی) محصولات استراتژیک استان طی ۲ هفته آینده در ۲ بخش منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا سید سعید احمدی زاده دوشنبه شب در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در این فراخوان ایده ها تبدیل به طرح و سپس به محصول می شود و بعد از آن شرکت ایجاد خواهد شد که جزو کارهای نوآوری است.
وی هدف از این کار را ایجاد طرح های فناورانه عنوان کرد و افزود: پس از دوره های توانمندسازی، ۶ تا ۱۰ شرکت فناورانه در این زمینه ایجاد می شود چرا که جای این شرکت ها در زمینه محصولات استراتژیک خالی است تا بتوانیم این محصولات را با استفاده از فرصت بازار افغانستان جهانی کنیم.
سرپرست بنیاد ملی نخبگان استان با بیان اینکه خراسان جنوبی بالاترین سرانه های نخبگان را دارد گفت: آمار ۲۵۰ نخبه و ۳۸ المپیادی و کنکوری در خراسان جنوبی، نسبت به استان های هم جمعیت رقم خوبی است.
وی با اشاره به رقم بسیار پایین جمعیت نخبگان بیکار در استان گفت: فقط ۲ تا سه نفر از نخبگان بیکار هستند که امیدواریم با کمک دستگاه های اجرایی این مشکل نیز حل شود.
احمدی زاده بیان کرد: در شورای آموزش، پژوهش و فناوری استان هفت تا ۹ طرح با اولویت اصلی مطرح شده است که ۵۰ درصد سرمایه گذاری آن را بخش خصوصی انجام می دهد و مابقی نیازمند تسهیلات بوده که انتظار می رود در این زمینه کمک شود.
وی مبلغ طرح های اولویت دار اصلی را حدود ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با همین مبلغ نیز طرح هایی با اولویت دوم مطرح و فراخوان به بخش های خصوصی داده شده است.
سرپرست بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی با تاکید بر کمک به استارت آپ های استان، خواستار ورود نمایندگی برخی از شتاب دهنده ها به خراسان جنوبی شد تا زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی شکل گیرد.
وی یادآور شد: تقویت شتاب گرهایی که الان در برخی دانشگاه ها فعال شده اند می تواند موجب ایجاد زیست بوم کسب و کار شود.

** پارک علم و فناوری اداری نیست
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: پارک علم و فناوری اداری نیست بلکه تنها جایی است که از ایده ها حمایت می کند.
محمدعلی ناصری با بیان اینکه ۹۰ درصد قوانین حمایتی مبتنی بر استقرار است افزود: متاسفانه خراسان جنوبی در این حوزه مشکل دارد.
وی با اشاره به فعال بودن بیش از ۱۸۰ شرکت در خراسان جنوبی گفت: حدود ۴۰ شرکت دانش بنیان است و کمک به شرکت ها باید خارج از بروکراسی های اداری باشد تا بتوانیم مشکلات اصلی را برطرف کنیم.

** نیروی انسانی ثروت خراسان جنوبی است
رئیس دانشگاه بیرجند نیز گفت: نیروی انسانی و معلمان در گذشته ثروت این منطقه معرفی می شدند و اکنون نیز این پتانسیل در استان وجود دارد اما نیازمند توجه ویژه است.
احمد خامسان با تاکید بر اینکه اگر آموزش عالی و نیروی انسانی تقویت شود به توسعه خواهیم رسید افزود: ۴۵ شرکت در صف خدمات رسانی بوده و انتظار کمک دارند.
وی بیان کرد: تغییر گفتمان آموزش عالی، گسترش روحیه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان است.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 15 =