رعایت استاندارد وسایل عمومی نیازمند بازرسی دوره ای است

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: استاندارد نبودن آسانسورها، وسایل ورزشی، شهربازی ها، مهدهای کودک و سایر مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می آورد که نیاز به دقت، تامل و بازرسی دوره ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز سه شنبه در نشست کارگروه استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات استان خراسان جنوبی افزود: با وجود تلاش های اداره کل استاندارد و نظام مهندسی استان در زمینه ایمنی آسانسورها اما شاهد حوادثی در این زمینه هستیم که نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان هستیم.
وی اظهار داشت: کارگروه استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات از نظر ما حائز اهمیت است و چند بخش وسایل ورزشی، لوازم گازسوز، کالاهای عمومی و توزین کالا در اولویت این کارگروه قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه این موضوعات با حقوق شهروندی سر و کار دارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.
وی بیان کرد: موضوع ایمنی آسانسورها امروز سازمان آتش نشانی را درگیر کرده است در حالی که باید شرکت های خصوصی، خدمات بعد از فروش را رعایت کرده یا شرکت های بازرسی تمهیدات لازم را انجام دهند.
علوی مقدم گفت: نیاز ما به رسانه ها در بحث آموزش و فرهنگ سازی استانداردسازی کالا و خدمات بسیار زیاد است که انتظار می رود همکاری های لازم در این خصوص انجام شود.
وی افزود: برای استانداردسازی مناسب کالا و خدمات به ویژه در بخش آسانسورها در استان بایستی جلسات مکرر و پیوسته برگزار و پیگیری های لازم نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه وظیفه سازمان آتش نشانی باز و تعمیر کردن آسانسور نیست گفت: به دلیل عدم استاندارد برخی آسانسورها و گیر افتادن مردم در آن مدام شهروندان با آتش نشانی تماس برقرار می کنند در حالی که بخش خصوصی و شرکت نصب کننده دستگاه باید استانداردهای لازم را رعایت کند.
علوی مقدم بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل استاندارد استان نیز موظف هستند بازرسی های لازم را در خصوص رعایت استانداردهای آسانسورها رعایت کنند تا شهروندان با مشکل مواجه نشوند.
وی بر اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان در خصوص بازرسی های دوره ای از آسانسورهای مجتمع های مسکونی تاکید کرد و گفت: بازرسان سازمان استاندارد با همکاری سازمان نظام مهندسی باید مدیر مجموعه های مسکونی را برای انجام بازرسی های دوره ای توجیه کنند تا همکاری های لازم در این زمینه انجام شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آسانسور با جان و مال مردم ارتباط دارد اظهار داشت: مکان های عمومی، هتل ها، مهانسراها، مجتمع های فروشگاهی و از این قبیل همکاری لازم را برای بازرسی دوره ای از آسانسورها دارند، تنها مشکل مجتمع های مسکونی است.
وی ادامه داد: با شناختی که از مردم استان خراسان جنوبی داریم ۹۰ درصد واحدهای مسکونی بدون شک نسبت به بازرسی مستمر از وضعیت آسانسورها اعتراض نخواهند داشت و این موضوع نیاز به فرهنگ سازی مطلوب دارد.
علوی مقدم بیان کرد: مسئولان مربوطه باید از تمام روش هایی که برای بازدیدهای دوره ای از آسانسورهای مجتمع های مسکونی نیاز است استفاده کنند تا این مهم برای شهروندان به یک فرهنگ تبدیل شود.
وی با طرح این سوال که چرا عادت کرده ایم از سخت ترین راه مشکل را حل و فصل کنیم گفت: برای ورود به مجتمع های مسکونی و بازدید دوره ای از آسانسورها نیاز به دریافت مجوز ورود از دادستان نیست و با برنامه ریزی مناسب می توان این مهم را انجام داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ساختمان های جدید که احداث می شوند به مدت یکسال می توانند با یک شرکت معتبر نصب و خدمات بازرسی آسانسور منعقد کنند در این صورت مالکان موظفند سیستم را برای بازرسی در اختیار این شرکت قرار دهند.
وی گفت: باید در خصوص برخی مسائل فکر کرد در حالیکه در این زمینه کم کاری می شود و نباید همیشه دنبال کارهای سلبی بود و کار را سخت کرد بلکه با یک گفت و گو و نشست می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
علوی مقدم اظهار داشت: مردم فرهنگی و متدین استان درک می کنند برخی اقدامات برای رفاه آنها و پیشگیری قبل از وقوع حادثه است که باید همکاری لازم را برای بازرسی دوره ای از آسانسورها داشته باشند.
وی در ادامه این نشست به وضعیت پروانه استاندارد برخی واحد های تولیدی صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: شنیده شده حدود نیمی از واحدهای تولیدی صنعت ساختمان در استان فاقد پروانه استاندارد هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر اطلاع رسانی، اخطار و تذکر در خصوص این واحدهای تولیدی تاکید کرد و افزود: تمامی واحدهای تولیدی باید نسبت به تکمیل پروانه استاندارد اقدام کنند در غیر اینصورت در بدترین حالت بایستی تعطیل شوند.
وی اظهار داشت: کتاب های نظام مهندسی ساختمان تنها برای آزمون خوانده می شود در دستگاه های دولتی هم اینگونه است در حالیکه اگر قوانین مربوطه را فرا گرفته و درست اجرا کنیم با مشکل مواجه نمی شویم.
علوی مقدم گفت: در خصوص رعایت نکات ایمنی وسایل گازسوز به ویژه در مدارس و فضاهای آموزشی باید نهایت دقت شود در غیر اینصورت مرگ های خاموش در انتظار ماست.
وی ادامه داد: سیستم بازرسی و نظارت بر استانداردسازی کالا و خدمات باید دقیق عمل کند اکنون نیز نباید به دنبال مقصر بود بلکه باید راهکار عملی را یافته و در این خصوص اقدام کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از و اخبار واصله مردمی مبنی بر توزیع غیرمجاز کپسول های گاز مایع به خودروها و خطرات ناشی از آن، با همکاری دستگاه های مربوطه باید بازرسی از این مراکز در دستور کار بازرسان قرار گیرد.
وی بر مدیریت و ساماندهی مراکز توزیع گاز مایع (ال پی جی) تاکید کرد و گفت: خودروهای دوگانه سوزی که از گاز مایع استفاده می کنند مانند بمب های متحرک در سطح شهر تردد می کنند.
علوی مقدم ادامه داد: گاهی افرادی با اینگونه خودروها اقدام به مسافرکشی می کنند در حالیکه با نظارت بیشتری نسبت به این حوزه به ویژه در جایگاه های سوخت و شرکت های توزیع کننده شود.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =