۴۱ درصد مسکن روستایی خراسان جنوبی غیرمقاوم است

بیرجند- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۴۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان از استحکام کمی برخوردار است که با هر حادثه ای باید شاهد اتفاقات ناگوار باشیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، علی اصغر آسمانی مقدم روز چهارشنبه در نشست شورای مسکن استان که با حضور قائم مقام وزیران راه و شهرسازی و نیرو در بخش مسکن مهر برگزار شد اظهار داشت: ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن روستایی در استان بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ شناسایی شده که ۴۰ هزار واحد آن از استحکام لازم برخوردار است.
وی افزود: ۴۴ درصد واحدهای روستایی مقاوم و ۱۴.۵ درصد این واحدها فقط در مقابل زلزله های کوچک مقاوم هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی، ارایه زمین با تسهیلات مناسب را از جمله اقدامات بنیاد مسکن برای ساخت خانه های مقاوم روستایی دانست و گفت: تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به روستائیان برای مقاوم‌ سازی در نظر گرفته شده اما به دلیل توانایی نداشتن مردم در بازپرداخت، سالانه ۲ هزار واحد بیشتر بازسازی نمی شود.
وی یادآور شد: در صورتی که واحدی نیمه تمام باشد علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه چهار تا هشت میلیون تومان تسهیلات بلاعوض نیز در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
آسمانی مقدم از تشکیل پرونده برای ۴۶ هزار و ۶۹۳ واحد مسکن روستایی در استان خبر داد و گفت: ۳۸ هزار و ۸۸۰ واحد انعقاد قرارداد و ۳۲ هزار و ۴۶۵ واحد به ثمر رسیده و اکنون از خانه مستحکم برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه از مجموع ۳۰ شهر خراسان‌ جنوبی ۲۷ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت هستند، تصریح کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان برای هشت هزار و ۴۱۸ واحد مسکونی انعقاد قرارداد انجام شده که عملیات اجرایی هشت هزار و ۲۸۸ مسکن مهر در این شهرها به اتمام رسیده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ساخت ۶۴ واحد مسکونی در روستاهای ذکری ، گل نی و جلاران شهرستان درمیان را از اقدامات مهم استان عنوان کرد و گفت: این خدمات برای محروم ترین نقطه استان در شورای اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان الگو معرفی شده است.
وی ادامه داد: این واحدهای مسکونی با همکاری بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی به صورت کاملا رایگان ساخته و در اختیار مردم قرار گرفته است.
آسمانی مقدم، اختصاص قیر رایگان به میزان ۵ هزار و ۲۵۵ تن به شهرداری های شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در حوزه مسکن مهر استان برشمرد.
وی با اشاره به خلع ید زمین ۱۸ واحد مسکونی در نهبندان نیز گفت: این متقاضیان، زمین در اختیار داشته و برخی هم قسط اول وام را دریافت کرده اند اما اقدامی برای ساخت نکردند که مجبور شدیم زمین ها را خلع ید کنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: با توجه به هزینه اجرای فنداسیون در برخی از این زمین ها باید با یک راهکار قانونی برای تعیین تکلیف و واگذاری مجدد آن ارایه شود.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =