استاندار خراسان جنوبی: در مرحله تبیین مشکلات باقی مانده ایم

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد این است که همه در مرحله تبیین مشکلات باقی مانده اند، در حالی که مشکلات کاملا مشخص و احصا شده و نیازی به گزارش و آمار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد صادق معتمدیان که به نهبندان سفر کرده است، چهارشنبه شب در دیدار با روسا و اعضای شوراهای اسلامی تابعه این شهرستان افزود: یکی از آسیب هایی که در استان وجود دارد این است که حل مشکلات را اولویت بندی نکرده ایم و متاسفانه در نهبندان روستاهایی وجود دارد که مردم آب آشامیدنی ندارند.
وی تصریح کرد: مشکلات استان و شهرستان باید براساس اولویت بندی و دسته بندی، بررسی و رفع شود که در دستور کار است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: نهبندان براساس شاخص های توسعه، توسعه نیافته ترین شهرستان در خراسان جنوبی است و مشکلات زیرساختی در این شهرستان ریشه تاریخی دارد و مربوط به دولت فعلی و دولت های قبل نیست بلکه به عدم توجه رژیم گذشته نسبت به این منطقه برمی گردد.
وی یادآوری کرد: تاکنون نظام اسلامی در این منطقه خدمات بسیار ارزنده ای را ارائه کرده است، اما محرومیت هایی در بخش های زیرساختی، عمرانی و کمبودهایی در استان و شهرستان هنوز وجود دارد که باید با همت مضاعف مسئولان و مردم برطرف شود.
معتمدیان گفت: براساس گزارش واصله و جمع بندی این جلسه، مشکلات بیشتر از ظرفیت ها است.
وی با اشاره به سفر سال ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان افزود: ایشان در جمع مردم نهبندان فرموده اند که من می خواهم با سفر به نهبندان توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح توسعه نهبندان در ۲۰ سال گذشته به تصویب رسیده و علیرغم اینکه کارهای زیادی در این منطقه انجام شده است، باید بررسی کنیم که چرا در زمینه محرومیت زدایی توفیقی نداشته ایم.
وی گفت: در سفرها و برنامه هایمان به شهرستان ها به دنبال این نیستیم که تشریفاتی باشد یا مزاحمتی برای مردم و مسئولان ایجاد کنیم و در آخر هم خروجی نداشته باشد.
معتمدیان ادامه داد: نباید امید مردم را به ناامیدی تبدیل کنیم، مردم با هزاران امید منتظر هستند که مسئولان به شهرستان بیایند و اقدام خوبی رخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه بررسی های میدانی تاثیرگذارتر از گزارش های پشت درهای بسته است گفت: برنامه ما این است که در شهرستان ها حضور پیدا کنیم و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم و با اولویت بندی و دسته بندی، مشکلات را با استفاده ظرفیت های استانی و ملی پیگیری کنیم.
معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی از بودجه حداقلی برخوردار است و پایه بودجه ای قوی ندارد گفت: دلایل مختلف از جمله وسعت زیاد و جمعیت کم باعث شده تا اجرای بسیاری از طرح های زیرساختی در استان توجیه ملی نداشته باشد.
وی بیان کرد: وضعیت راه های استان مناسب نیست و براساس اخبار، مردم به راحتی جان خود را در راه ها از دست می دهند که این موضوع ما را متاثر می کند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: باید وقت گذاشتن ها و برگزاری جلسات مختلف خروجی داشته باشد، جلسات، سخنرانی و فضای تبلیغاتی را کم کنیم و به سمت کار کردن برای مردم برویم.
وی افزود: نیاز است که نمایندگان مردم در مجلس و اعضای شوراهای اسلامی به مسئولان دستگاه های اجرایی برنامه بدهند تا براساس اولویت ها مشکلات حل شود.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در خصوص بارندگی های وضعیت خوبی در استان پیش بینی نمی شود و این مسائل اقلیمی و جغرافیایی روز به روز مشکلات مردم را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه برای تامین آب استان برنامه های کلانی توسط دولت دنبال می شود گفت: بحث انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور شروع شده و در زمینه آب های رژف هم مطالعات نهایی آن در استان در حال انجام است که تاکنون نتایج مطالعات آب های ژرف مثبت بوده است.
وی افزود: همچنین اقدامات خوبی در زمینه آبخیزداری و باروری ابرها در استان دنبال می شود و در این استان خشکسالی زده سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب روان آب هدر می رود که مهار کردن این آب ها در کوتاه مدت مشکلات کشاورزان را حل می کند.
معتمدیان گفت: مشکلات زیرساختی استان جدی است که نیاز به کار و تلاش مضاعف وجود دارد، یکدیگر را متهم کردن و به گذشته برگشتن مشکلی را حل نمی کند و باید همه در کنار یکدیگر با دنبال کردن اولویت ها مشکلات مردم را حل کنیم.
وی بیان کرد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما گذشته است و خراسان جنوبی دارای ظرفیت های بالقوه ای است و نعمت های خدادادی در تمام شهرستان ها وجود دارد که اگر با تلاش مسئولان این ظرفیت ها تبدیل به بالفعل شود، پسوند محرومیت از استان حذف خواهد شد.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلی بازارچه دوگوهانه شهرستان نهبندان که با حضور مقام معظم رهبری ایجاد شده است، گفت: تلاش ما این است که موانع برداریم تا این بازارچه ظرفیت حداقلی را برای تامین معیشت مرزنشینان ایجاد کند و دیپلماسی ها در این زمینه در سفر اخیر به افغانستان انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه نهبندان یکی از شهرستان های غنی از نظر تنوع مواد معدنی در خراسان جنوبی است گفت: باید تلاش کنیم که برای فرآوری این مواد معدنی سرمایه گذار جذب کنیم و ظرفیت های خراسان جنوبی و این شهرستان در سطح کشور معرفی شود که در این زمینه برنامه هایی را دنبال خواهیم کرد.
معتمدیان با تاکید بر اینکه باید با تلاش مسئولان نگاه ملی به مناطق کم برخوردار ایجاد شود گفت: فردا در جلسه جمع بندی، مشکلات شهرستان دسته بندی و به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد و براساس ظرفیت های استانی قول حل مشکلات شهرستان را می دهیم و قول پیگیری مشکلات استان را در سطح ملی نیز می دهیم.
وی با تشریح روند بازدید و سرکشی از شهرستان های استان افزود: ابتدا معاونان به همراه مدیران کل متولی در شهرستان حضور پیدا می کنند، بررسی های میدانی را انجام می دهند و در مرحله بعد بنده به همراه مدیران کل حضور پیدا می کنیم و از نزدیک مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کمیته پیگیری مصوبات شهرستان ها را تشکیل خواهیم داد و مصوبات تا زمان اجرایی شدن پیگیری می شود و پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی با معاونان استانداری است.
معتمدیان عصر امروز (چهارشنبه) در نخستین سفر شهرستانی خود بدو ورود به شهر شوسف شهرستان نهبندان مورد استقبال امام جمعه و فرماندار این شهرستان قرار گرفت.
وی سپس با حضور در مزار شهدای گمنام این شهر با ذکر فاتحه با آرمان‌های این شهیدان والامقام تجدید میثاق کرد.
استاندار خراسان جنوبی همچنین در آغاز سفر سه روزه به شهرستان نهبندان با جانباز سرافراز ۴۵ درصد محمد خدادادی در شهر شوسف دیدار و از وی تجلیل کرد.
دیدار با نخبگان و فرهیختگان شهرستان نهبندان از دیگر برنامه های نخستین روز سفر معتمدیان بود.
شهرستان نهبندان با ۲۶ هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =