نهبندان منتظر میوه سفر

روزنامه خراسان جنوبی در شماره روز شنبه ۲۲ دی با انتخاب تیتر یک «نهبندان منتظر میوه سفر» و روتیتر «رکوردشکنی استاندار در عملیاتی و ماندگاری سفرهای شهرستانی» به مرور سفر اخیر محمد صادق معتمدیان به نهبندان پرداخت.

مرندی- آغاز سفرهای شهرستانی استاندار از نهبندان شروع شد چرا که این شهرستان به لحاظ توسعه یافتگی جزو شهرستان های با کمترین شاخص ها در استان به حساب می آید. به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از «خراسان جنوبی» در سه روز پایانی هفته گذشته استاندار با هدف زدودن غبار محرومیت از جنوبی ترین و محروم ترین نقطه خراسان جنوبی، به نهبندان سفر کرد.
بنابراین گزارش، استاندار در اولین روز از سفر به نهبندان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام، دیدار با جانباز ۴۵ درصد دفاع مقدس، برگزاری جلسه با معتمدان و نخبگان شهرستان، دیدار با اعضای شوراهای اسلامی شهرستان، بخشداران و شهرداران، از پروژه دو باند سازی محور سربیشه – نهبندان در ورودی شوسف هم بازدید کرد.

پای صحبت روستاییان
«معتمدیان» در بدو ورود به نهبندان از این شهرستان به عنوان کلکسیون مواد معدنی یاد کرد که می توان با جذب سرمایه گذار و ایجاد امنیت پایدار در مرزها زمینه ماندگاری مردم را در مرزها فراهم آورد. بنابراین گزارش، استاندار در دومین روز سفر به نهبندان از روستای هدف گردشگری دهسلم، پایگاه میراث طبیعی بیابان لوت و پروژه کمپ کویرنوردی این روستا، پروژه آب رسانی به منطقه شاهکوه نهبندان و روستای آتشکده علیا بازدید کرد و در دیدارهایی پای درد دل مردم محروم منطقه نشست، مشکلات را از نزدیک دید و دستور تسریع در بررسی و رفع مشکلات را صادر کرد. وی همچنین در دومین روز از سفر به نهبندان از معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای سردشت و بازارچه مرزی دوکوهانه بازدید کرد. علاوه بر این به دیدار اهالی روستاهای چاه ژاله ای، کوه لوله و خواجه دوچاهی رفت و پای درد دل های مردم این روستاها نشست.

آسیب جدی در مناطق محروم
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از «خراسان جنوبی» آخرین جلسه کاری استاندار در دومین روز سفر به نهبندان، شرکت در جلسه شورای اداری این شهرستان با هیئت همراه بود. «معتمدیان» در این جلسه با بیان این که سفرهای شهرستانی را با رویکرد جدید و با برنامه های مدون عملیاتی، برای رفع مشکلات دنبال می‌کنیم، افزود: یکی از اولویت‌های جدی در سفرهای شهرستانی پرداختن به مشکلات راه های مواصلاتی شهرستان هاست. او فرصت سوزی را یکی از آسیب های جدی در مناطق محروم دانست و ادامه داد: بازارچه های متعددی طی سال های گذشته در شهرستان های مرزی راه اندازی شده که امروز تعطیل و نیمه تعطیل است و باید تلاش کنیم این قابلیت ها فعال شود و مردم از این توانمندی ها بهره مند شوند.

پروژه انتقال آب
وی با اشاره به این که خشکسالی های چندین ساله و کم آبی، مهاجرت روستاییان را در نقاط مرزی به دنبال داشته است، اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به زودی اجرایی می شود و شاهد توسعه همه جانبه استان خواهیم بود. به گفته وی سفرهای شهرستانی با رویکرد کاربردی تر و عملیاتی تر دنبال خواهد شد و بر اساس مسائل و مشکلاتی که در شهرستان ها وجود دارد، مسئولیت پیگیری موضوع های مختلف با معاونان استانداری است. در نهبندان با وجود مشکلات عمرانی و زیرساختی، مسئولیت پیگیری مسائل و مشکلات آن به معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری محول شده است.

آمار نگران کننده حوادث جاده ای
معتمدیان در ادامه سخنانش با اشاره به این که باید قسمتی از عقب ماندگی استان را در جریان سفر مسئولان ارشد نظام از جمله ریاست جمهوری جبران کنیم، گفت: اگر بتوانیم زمینه حضور مقام معظم رهبری را در استان فراهم کنیم، علاوه بر حضور پر خیر و برکت سفر ایشان، بخشی از عقب ماندگی های تاریخی ما در زمینه حوزه زیر ساخت ها پوشش داده می شود. وی با تاکید بر این که آمار تصادف ها در جاده های نهبندان نگران کننده است، ادامه داد: به راحتی مردم در جاده های شهرستان جان خود را از دست می دهند بنابراین باید پروژه های خوبی در این زمینه فعال کنیم. به گفته وی کمبود آب، مشکلات کشاورزی، مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها و چالش های معیشتی و بیکاری از دیگر موضوع هایی است که باید در شهرستان مورد توجه قرار گیرد. به علاوه در بازدیدهای میدانی، کم آبی یکی از مهم ترین مشکلات روستاییان بود و تلاش بر این است که در یک زمان بندی مشخص با بسیج امکانات استانی و ملی این مشکل رفع شود.

دستور کارهای جلسه
گزارش خبرنگار ما حاکی است، شورای اداری نهبندان دستورکارهایی نیز داشت که اولین دستور آن مربوط به باند دوم محور نهبندان- سربیشه می شد. مدیرکل راه و شهرسازی دراین باره گفت: ۵۲ کیلومتر از محور نهبندان – سربیشه با ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در دست پیمانکاران است. مهندس« جعفری» قول داد، تا پایان امسال ۱۲ کیلومتر از محور شوسف – نهبندان به اتمام برسد و عملیات اجرایی ۱۷ کیلومتر دیگر از این محور سال آینده به مناقصه برود. دستور کار دوم جلسه به کم و کاستی های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان برمی گشت که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: احداث ساختمان اورژانس بیمارستان ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار داشت که با این مبلغ فنداسیون ساختمان ریخته و در نقشه جدید ۵۰۰ متر مربع دیگر شامل درمانگاه تخصصی و بخش آی.سی.یو به بیمارستان اضافه شد که ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد. دکتر «دهقانی» با بیان این که بنیاد برکت برای خرید دستگاه سی تی اسکن ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داده است، افزود: ارتقای بیمارستان نهبندان از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی در دستور کار است. وی دلیل شبانه روزی نشدن درمانگاه شوسف را بدون تصدی بودن ۵۰ درصد پست های بهداشتی و درمانی استان دانست و ادامه داد: هر ماه برای شبانه روزی کردن درمانگاه ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

برق معادن شاسکوه
دستور کار سوم این جلسه احداث پست ۱۳۲ کیلووات برای پست برق معادن شاسکوه بود که «شهرکی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت برق رسانی به این معدن را وظیفه ایمیدرو دانست و گفت: اما احداث پست، وظیفه استان است که باید با ایمیدرو رایزنی شود تا هزینه های خط انتقال را تامین کند. همچنین قرار شد برای احداث پست برق خورشیدی دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری پیگیری های لازم را با شرکت مپنا انجام دهد. «شرکا» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم درباره ساختمان بلاتکلیف شرکت برق اظهارکرد: برای تجهیز این ساختمان برنامه داریم و در انتظار تصویب چارت سازمانی آن هستیم. موضوع دیگر جلسه واحدهای سنگ بری شهرستان بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: شش معدن سنگ این شهرستان برای فراوری در اختیار آستان قدس رضوی است که چهار معدن فعال است. به گفته «شهرکی» آستان قدس در حال مطالعه سه طرح معدنی دیگر است. احیا و مرمت قنات های شهرستان دستور کار دیگر این جلسه بود که مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۱۰۰ میلیون تومان برای احیا و مرمت قنات ها اختصاص دهد. همچنین مصوب شد جهاد کشاورزی تکلیف کشتارگاه های دام و طیور نهبندان را به زودی روشن کند. تامین نهاده های دامی هم در فهرست درخواست های نهبندانی ها قرار داشت و دکتر «افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در این باره گفت: وزیر جهاد کشاورزی با تامین پنج هزار تن علوفه دام برای شهرستان موافقت کرده است. همچنین قرار شد از محل سهمیه، آرد نیمه یارانه ای هم به این شهرستان اختصاص یابد. این گزارش حاکی است، درباره درخواست دیگر مردم نهبندان که مربوط به تکمیل پروژه های آبخیزداری بود، «نصرآبادی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری از آمادگی این اداره کل برای افزایش منابع این پروژه در سال آینده خبر داد. «امامی» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هم گفت: امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تکمیل سد منطقه بندان تخصیص یافته است و سال آینده هم به همین میزان اعتبار نیاز دارد. «رمضانی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: برای ارتقای نمایندگی ها باید ۹۰ امتیاز کسب شود که در اواین فرصت ارتقای نمایندگی نهبندان پیگیری می شود. «فخر» رئیس سازمان بازارچه های مرزی هم از تحویل سامانه فیبر نوری گمرکات در ۲۰ روز آینده خبر داد. نماینده گمرکات نیز در این جلسه از استقرار سه روزه خود در مرز دوکوهانه پس از تحویل زیرساخت ها توسط سازمان بازارچه ها خبرداد. بنابراین گزارش، در این جلسه مقرر شد، تیمی از دانشگاه بیرجند برای ارزیابی وضعیت دانشکده معدن به نهبندان سفر کند و پس از تحقیق، کاربری آن مشخص شود.

ورودی شوسف
«شهامت» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هم گفت: سامان دهی ورودی شوسف یک سال زمان می برد و اگر مشکل قیر حل شود، می توان کار را بلافاصله شروع کرد. «کریمان» فرماندار نهبندان نیز با بیان این که آمار هواشناسی بندان در اختیار سیستان و بلوچستان قرار می گیرد، افزود: در سفر استاندار سابق قرار شد ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه هواشناسی این ایستگاه اختصاص یابد که هنوز محقق نشده است. به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از «خراسان جنوبی»، تامین هزینه های رفت و آمد مدارس روستاها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، آنتن دهی تلفن های همراه و اینترنت در روستاها و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستاها از دیگر دستور کارهای این جلسه بود که مقرر شد ۶۰ واحد مسکونی در سه روستای چاه ژاله ای، کوه لوله و خواجه دوچاهی با تسهیلات کم بهره و بلاعوض احداث شود. «سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هم از ساخت هزار واحد مسکونی در روستاها با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از «خراسان جنوبی» استاندار در سومین روز سفر به نهبندان از کارخانه در حال احداث شیر شهرستان، گلخانه صیفی جات و آسبادهای خوانشرف بازدید کرد. همچنین در آخرین روز، استاندار و مدیران استانی در مصلای نماز جمعه نهبندان پشت میز خدمت نشستند و گوش به خواسته ها و مطالبه های مردم این شهرستان دادند. به علاوه استاندار سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه این شهر بود و بعد از اقامه نماز جمعه، نهبندان را به مقصد بیرجند ترک کرد.
۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =