هدف دستگاه قضایی تکریم مردم است/ باید دست تولیدکننده را گرفت

رئیس دیوان عالی کشور گفت: هدف ما اجرای عدالت و تکریم مردم در مجموعه دستگاه قضایی است، ممکن است گاهی به واسطه حجم پرونده‌ها قاضی تحت فشار روانی قرار گیرد ولی اخلاق خوش و کرامت مردم نباید در هیچ شرایطی از بین رود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم صبح امروز در شورای قضایی خراسان‌جنوبی، با اشاره به تراکم پرونده‌های دستگاه قضا در سطح کشور، اظهار داشت: در استان‌هایی که با حجم زیاد پرونده‌ها رو به‌رو هستیم باید علت و چرایی موضوع را بررسی و سپس با اندیشه نو و ایده‌های جدید برای پیشگیری از ورودی پرونده‌ها به دادگستری تلاش کنیم.

وی به وضعیت خراسان‌جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: وضعیت خراسان‌جنوبی از نظر تراکم و میزان پرونده‌ها مطلوب است که نشان تلاش همکاران مجموعه قضایی خراسان‌جنوبی و نجابت مردم است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: کم بودن ورودی پرونده‌ها به دادگستری در خراسان‌جنوبی به معنای این نیست که با خیال راحت بنشینیم، بلکه باید بر موارد دیگری چون سرکشی به زندان‌ها و اطلاع از وضعیت زندانیان تأکید کنیم.

مرتضوی‌مقدم بیان داشت: اگر پرونده ویژه‌ای در زمینه مفاسد کلان اقتصادی و موضوعات امنیتی در خراسان‌جنوبی وجود داشته باشد ما نیز در دیوان عالی کشور آن را به صورت خاص و ویژه خواهیم دید تا در راستای عدالت گام برداریم.

وی افزایش اطلاعات حقوقی مردم را راهکار کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری دانست و تصریح کرد: افزایش اطلاعات حقوقی مردم و بسیاری از راهکارهای مشابه، نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده‌ها به مجموعه دستگاه قضا دارد.

رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر ضرورت سرکشی‌های سرزده از زیر مجموعه‌ها، عنوان کرد: گاهی مواقع افراد در نزد مدیر شرایط را خوب و مطلوب جلوه می‌دهند و از این نظر باید در برخی از مواقع به‌صورت سرزده و بی‌خبر از مجموعه‌های ذی‌ربط در حوزه قضایی و زندان‌ها سرکشی شود.

مرتضوی‌مقدم خاطرنشان کرد: هدف ما اجرای عدالت و تکریم مردم در مجموعه دستگاه قضایی است، ممکن است گاهی به واسطه حجم پرونده‌ها قاضی تحت فشار روانی قرار گیرد ولی اخلاق خوش و کرامت مردم نباید در هیچ شرایطی از بین رود.

وی بر لزوم گرفتن دست تولیدکنندگان زمین خورده تذکی کرد و گفت: برخی از کارگاه‌های تولیدی به‌واسطه شرایط اقتصادی زمین خورده‌اند که در صورت امکان باید دستشان را گرفت و به آنان مهلت داد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه هر حکمی که صادر می‌کنیم باید ببینیم چه تأثیری در فردای جامعه خواهد گذاشت، اضافه کرد: باید ببینیم آیا این حکم و رأی ما برای مردم و جامعه مفید است یا خیر.

مرتضوی‌مقدم از اصلاح ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری خبر داد و افزود: امسال تقاضاهای اعاده دادرسی ما بسیار زیاد بوده لذا باید در این حوزه یک ساماندهی داشته باشیم و در این راستا به‌دنبال اصلاح ماده ۴۷۷ هستیم.

وی به موضوع ورود وکلا به پرونده‌های خانواده اشاره کرد و بیان داشت: اگر ورود وکیل به پرونده‌های حوزه خانواده بعد از انجام مشاوره‌ها باشد بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه قاچاقچیان فهمیده‌اند که اگر اتومبیل حامل موادمخدر به نام خودشان نباشد، توقیف نمی‌شود، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی ماشین به‌نام فرزند پنج ساله قاچاقچی است، می‌توان دریافت که برای فرار از توقیف این اتفاق صورت گرفته است.

مرتضوی‌مقدم خاطرنشان کرد: طبق توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در مواردی که دادگاه رأی اعدام برای سردسته یک باند قاچاق داده باید وضعیت خانواده وی را بررسی کنند و اگر خانواده در فقر بود می‌توان حکم به رفع توقیف اتومبیل داد.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج/ی

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =