خراسان‌جنوبی چهارمین استان کم‌باران کشور/ «قاین» رکورددار بارش ها در سال زراعی جاری

رئیس گروه صدور پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان‌جنوبی، خراسان‌جنوبی را چهارمین استان کم‌باران کشور ذکر کرد و گفت: در حالی که بارش‌ها در استان ۳۹ درصد افزایش داشته اما بارش‌های اخیر نتوانسته مشکل خشکسالی را در این استان برطرف کند.

جواد نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته میانگین بارندگی خراسان‌جنوبی ۱۳۸.۵ میلی‌متر به ثبت رسیده که این رقم در میانگین بلند مدت ۱۰۹.۷ میلی‌متر بوده که نسبت به بلند مدت افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی خراسان‌جنوبی را چهارمین استان کم‌باران کشور ذکر و بیان داشت: هر چند در استان در سال زراعی گذشته بارندگی‌های خوبی داشته‌ایم اما هنوز هم بعد از استان‌های یزد، سیستان‌وبلوچستان و کرمان چهارمین استان کم‌‌باران کشور هستیم.

رئیس گروه صدور پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان‌جنوبی تبیین کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد که از این میزان چهار درصد درگیر خشکسالی خفیف، ۱۲ درصد خشکسالی متوسط، ۲۳ درصد خشکسالی شدید و ۶۱ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

نخعی از افزایش ۳۹ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه ۹۸) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال در استان خبر داد و گفت: از ایستگاه‌های بیرجند، قاین، نهبندان، خور، فردوس، بشرویه و طبس ۲۰.۹ میلی‌متر بارندگی در این مدت به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ دهم میلی‌متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت قاین با ۵۱.۹ میلی‌متر، آرین‌شهر با ۴۲.۵ میلی‌متر، درمیان ۳۹، سربیشه ۳۱.۱، حاجی‌آباد زیرکوه ۲۲.۳، زهان ۲۲.۸ و خور با ۱۸.۳ میلی‌متر بیشترین بارندگی‌ها را به ثبت رسانده‌اند.

رئیس گروه صدور پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بارش‌ها در دی‌ماه امسال پنج تا ۱۰ برابر کمتر از نرمال خواهد بود، اضافه کرد: همچنین بارندگی‌ها در بهمن‌ماه به‌صورت نرمال پیش‌بینی می‌شود.

نخعی به شرایط جوی استان طی روزهای آینده اشاره و اعلام کرد: طبق الگوها و مدل‌های نقشه هواشناسی طی امروز و فردا شرایط جوی پایدار و یکنواختی برای استان پیش‌بینی و از روز دوشنبه تا پایان هفته جاری افزایش ابر و برای روز چهارشنبه احتمال بارش باران در استان پیش‌بینی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه دمای هوا در نقاط مختلف استان تا روز سه‌شنبه روند افزایشی خواهد داشت، بیان داشت: صبح امروز کمینه دمای هوا در همه نقاط استان به جز سربیشه بالای صفر گزارش شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + بیست =