ثبت منبع آب قاین در فهرست میراث معماری صنعتی ملی

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت منبع آب شهر قاین خراسان‌جنوبی در فهرست میراث معماری صنعتی ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، علی شریعتی‌منش اظهار داشت: منبع آب شهر قاین به‌منظور تأمین آب آشامیدنی شهر قاین در سال ۱۳۴۲ احداث شده و ارتفاع سازه آن ۱۸ متر است.

وی افزود: در بدنه منبع پنجره‌هایی جهت تأمین نور داخل تعبیه و در قسمت شرقی سازه و در ارتفاع بالا، ورق‌های فولادی مثلثی شکل جای داده شده که جهت تعیین میزان آب موجود در منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: منبع آب از چاهی که در فاصله ۱۰۰ متری قرار داشته، آبگیری و به وسیله لوله‌های چدنی از مسیر میدان امام تا میدان شیرازی، به وسیله شیرهای آبی که در چهارراه‌های مسیر قرار داشته، مورد استفاده اهالی قرار می‌گرفته است.

شریعتی‌منش عنوان داشت: یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت بناها و ساختمان‌هایی مانند پل‌ها، کارخانجات، سدها، ایستگاه‌های قطار و نظایر آن است که در دوره ورود صنعت به ایران با طرح‌های نو و مصالح جدید ساخته‌شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا منبع آب شهر قاین که با سازه بتونی و جدید به‌منظور تأمین آب آشامیدنی مردم ساخته‌ شده در زمره میراث معماری صنعتی قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =