اخذ پول‌های اضافی و نگاه انتفاعی ممنوع/ صادرات محصولات گلخانه‌ای از تهران تا روسیه!

استاندار خراسان‌جنوبی از قیمت بالای برخی زمین‌ها برای واگذاری به طرح‌های گلخانه‌ای انتقاد کرد و گفت: اخذ پول‌های اضافی و نگاه انتفاعی در اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ستاد گلخانه‌ها و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان‌جنوبی ظهر امروز با حضور مسؤولان و به ریاست استاندار خراسان‌جنوبی برگزار شد.

محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی از افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای از ۶۷ هکتار به یک هزار هکتار خبر داد و اظهار داشت: اجرای این طرح بزرگ نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌های متولی است.

وی بیان داشت: اجرای این طرح یک وظیفه و تکلیف برای همه دستگاه‌ها است لذا باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در جهت اجرایی‌شدن این طرح قدم بردارند.

درگیر قوانین دست و پا گیر نشوید!

استاندار خراسان‌جنوبی خطاب به مسؤولان با تأکید بر اینکه باید ضوابط، بخشنامه‌ها و قوانینی پیدا کنید که حلال مشکلات مردم باشد و درگیر قوانین دست و پا گیر نشوید، ادامه داد: هیچ توصیه‌ای به کار غیرقانونی ندارم اما باید سراغ قوانین و ضوابطی برویم که مشکلات مردم را حل کند.

معتمدیان تمام منافع اجرای این طرح را برای مردم دانست و گفت: دولت به‌دنبال تصدی‌گری نیست و وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت بوده و هرگز به‌دنبال کسب درآمد نیستیم.

وی از قیمت بالای برخی زمین‌ها برای واگذاری به طرح‌های گلخانه‌ای انتقاد کرد و افزود: باید قیمت‌گذاری این زمین‌ها براساس اعتدال انجام و شرایط برای متقاضیان تسهیل شود تا مردم رغبتی برای ورود به این کار داشته باشند.

اخذ پول‌های اضافی و نگاه انتفاعی ممنوع

استاندار خراسان‌جنوبی اخذ پول‌های اضافی و نگاه انتفاعی در اجرای این طرح را ممنوع اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها و تجربه بهره‌برداران این بخش، کار با سرعت بیشتری انجام و دستگاه‌های متولی نیز باید در واگذاری زمین و تسهیلات این واحدها را در اولویت قرار دهند.

معتمدیان ارائه آموزش در همه بخش‌های تولید محصولات گلخانه‌ای و بازاریابی را از ملزومات اساسی این بخش عنوان و مطرح کرد: با وجود مشکلات حمل و نقل زمینی و هوایی در استان باید زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان فراهم شود.

وی با اشاره به ایجاد گمرک تخصصی محصولات گلخانه‌ای، تبیین کرد:  وسعه گلخانه‌ها یکی از اولویت‌های توسعه اقتصادی و اشتغال استان است که باید در این ارتباط اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی ایجاد شود.

اجرایی‌شدن ۶۸ مصوبه استاندار برای واحدهای تولیدی

داوود شهرکی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از برگزاری ۷۷ جلسه استانی و ۶۰ جلسه کارشناسی در حوزه کارگروه تسهیل خبر داد و گفت: در این جلسات ۳۷۴ پرونده بررسی شده که بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های مصوب اجرایی و ۴۰ درصد در مسیر اجرا است.

وی توضیح داد: بیشتر پرونده‌های اجرا نشده در مرحله ارائه وثیقه بوده که باید از سوی متقاضیان انجام شود و ۵۵ مورد نیز به‌دلیل عدم مراجعه متقاضی و یا مشکلات قانونی اجرا نشده و در مسیر پیگیری مجدد قرار گرفته است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی به بازدیدهای استاندار از شهرک‌های صنعتی اشاره و مطرح کرد: طی این بازدیدها ۹۰ مصوبه به تصویب رسید که از این تعداد تاکنون فقط ۱۰ مورد اجرایی نشده و یا در مسیر عدم مراجعه متقاضی بوده، ۱۲ مورد در دست اجرا و ۶۸ مورد اجرایی شده است.

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در رابطه با سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان، گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌‌ای در خراسان‌جنوبی ۷۵ هکتار است.

تولید ۹۵۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در استان

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید شده است، بیان داشت: ارزش ریالی این محصولات ۳۸۰ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد و فلفل سبز، گیاهان دارویی و تولید نشاء از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان هستند.

قوسی خاطرنشان کرد: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان ارسال می‌شود و همچنین محصولات ارسالی از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه صادر می‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =