آخرین اقدامات مقابله با کرونا | از لغو مراسم اعتکاف تا تشکیل ۴ پرونده تخلف اقلام بهداشتی

امسال به‌دلیل شیوع کرونا در کشور و اعلام اوج این بیماری در هفته جاری و آینده و حفظ سلامت مردم، آیین اعتکاف رجبیه تعطیل و به احتمال زیاد نیمه دوم ماه رمضان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، کرونای یا همان کووید ۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی نخستین بار در شهر ووهان چین بر سر زبان‌ها افتاد، این ویروس کشنده سرانجام توانست طی کشورگشایی‌های وسیع در سطح جهان در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ میلادی خود را ابتدا به شهر قم و به‌سرعت به دیگر شهرهای ایران برساند.

نگرانی برای کرونا تا حدودی طبیعی است اما نباید اجازه بدهیم این نگرانی زیاد شود، مهم‌ترین نکته درباره ویروس کرونا ضریب سرایت بالای آن نسبت به برخی دیگر از ویروس‌ها است. البته این ویروس هر روز چهره متفاوتی را از خود نشان می‌دهد و ممکن است این موارد تغییراتی داشته باشد.

مردم خراسان‌جنوبی همانند دیگر نقاط کشور برای کنترل شیوع ویروس کرونا، از ماسک، دستکش و دیگر تجهیزات بهداشتی پیشگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا، در مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند.

خراسان‌جنوبی تا ظهر روز گذشته جزو استان‌های پاک از کرونا ویروس بود که ظهر روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تأیید وجود یک مورد ابتلاء به بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی خبر داد و این استان از لیست استان‌های پاک حذف شد.

آخرین وضعیت درمانی این بیمار مبتلا به کرونا

این بیمار که مرد ۵۵ ساله اهل بیرجند است که احتمالا در سفر به تهران مبتلا به بیماری کرونا شده و از همان ابتدای مراجعه به بیمارستان، تحت اقدامات حفاظتی بهداشتی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص آخرین وضعیت درمانی این بیمار مبتلا به کرونا، گفت: مشکل تنفسی این فرد در یکی دو روز اخیر تشدید شده و فعلا تحت مراقبت تنفسی است.

وی بیان داشت: جزو استان‌هایی هستیم که هم با تأخیر ویروس ظاهر شد و هم کمترین موارد مثبت را داریم، موارد مشکوکی هم که وجود دارد کماکان به ارسال نمونه ادامه خواهیم داد و اقدامات محافظتی و مراقبتی را رعایت خواهیم کرد تا این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: مواردی که شک داشته باشیم در حال ارسال نمونه و منتظر پاسخ هستیم لذا این احتمال هم وجود دارد که تعداد دیگری به موارد مثبت اضافه شود و هرچه مردم در زمینه رعایت توصیه‌ها گام بردارند مطمئنا موارد مثبت کمتری را خواهیم داشت.

ممنوعیت ملاقات با بیماران

پیرو مصوبه ستاد پیشگیری از ویروس کرونا، بیمارستان‌های استان برای حفظ سلامت بیماران و پرسنل خود متعهد به ممنوعیت ملاقات بیماران شدند.

 گفتنی است؛ ملاقات با بیماران در تمامی بخش‌های بستری در بیمارستان‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است و هرگونه تغییر و برقراری مجدد برنامه ملاقات‌های بیماران بستری نیز به اطلاع عموم خواهد رسید.

ضدعفونی روزانه ناوگان درون‌شهری و پارک‌ها

همچنین اعمال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حمل و نقل درون‌شهری بیرجند اعمال و هرشب ضدعفونی تمام ناوگان اتوبوسرانی و سالن ترمینال با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده صورت می‌گیرد تا احتمال انتشار و انتقال ویروس در مکان‌های شلوغ به کمترین حد برسد.

عملیات ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های تاکسی، گاردریل‌ها، وسایل تندرستی شهر و سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها نیز هرشب انجام می‌شود و لازم است تا مردم نیز در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی، اصول بهداشتی را رعایت کنند.

بودجه این اقدامات پیشگیرانه از محل اعتبارات مدیریت بحران شهرستان تأمین اعتبار شده و با همکاری هلال‌احمر و نیروهای انتظامی و بسیج نیز مسافران ورودی به بیرجند در زمینه علائم کرونا بررسی می‌شوند.

همچنین خیابان‌ها و مکان‌های عمومی در شهرستان قاین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، ضدعفونی شدند. در این طرح با همکاری ۷۰ نفر از کارکنان شهرداری و همچنین نیروهای شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی، مکان‌های عمومی از قبیل بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، صندلی‌ها و فضای داخلی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها ضدعفونی شد.

برقراری پروازهای فرودگاه بیرجند!

تعداد پروازهای مرکز استان در هفته ۲۸ پرواز است که به مقاصد تهران و مشهد انجام می‌شود و برنامه پروازهای فرودگاه‌های استان مطابق معمول برقرار بوده و تاکنون لغو پرواز اعلام نشده است.

با استقرار تیم بهداشت و یک دستگاه تب‌سنج، طرح تب‌سنجی در فرودگاه بیرجند برای مسافران ورودی از روز گذشته به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

همچنین در فرودگاه بیرجند و طبس به‌صورت مستمر عملیات ضدعفونی‌کردن گیت‌های مسافری، سالن‌های انتظار، سرویس‌های بهداشتی و غیره انجام می‌شود.

لغو مراسم اعتکاف رجبیه در استان

اعتکاف یکی از اعمال عبادی است که مؤمنین برای رسیدن به مقام قرب، تهذیب نفس، انس و خلوت با خدا در طول دوران زندگی از این فیض بزرگ بهره‌مند می‌شوند.

امسال به‌دلیل شیوع کرونا در کشور و اعلام اوج این بیماری در هفته جاری و آینده و حفظ سلامت مردم، آیین اعتکاف رجبیه تعطیل و به احتمال زیاد نیمه دوم ماه رمضان برگزار می‌شود و مردم برای ثبت‌نام در این آیین بایستی به مساجد محل مراجعه کنند.

استقرار ۴ تیم دیده‌ور سلامت در مرز ماهیرود

با همکاری شبکه بهداشت استان، در مرز ماهیرود از جانب ایران دو تیم بهداشت در درب وردی و در درب واحد صادارت مستقر شده و توسط این تیم‌های بهداشتی، تمامی افرادی که وارد کشور می‌شوند تحت کنترل قرار گرفته و در برابر ویروس کرونا چکاب می‌شوند.

همچنین دولت افغانستان نیز در ورودی مرز ماهیرود از جانب کشور خود، دو تیم بهداشتی مستقر کرده است که در معبر ورودی رسمی در واحد صادرات اقدامات بهداشتی و چکاب را انجام می‌دهند.

اماکنی که تحت مدیریت گمرک استان است به‌طور مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود و تاکنون هیچ‌گونه محدودیتی در صادرات و واردات کالا در مرز ماهیرود سربیشه با افغانستان وجود ندارد و مراودات تجاری به‌صورت عادی انجام می‌شود.

تشکیل ۴ پرونده تخلف اقلام بهداشتی

در بازرسی‌های مشترک با دستگاه‌های ذیربط از داروخانه‌ها و واحد‌های صنفی استان تاکنون دو پرونده درخصوص عدم عرضه و دو پرونده با موضوع گران‌فروشی در شهرستان‌های بیرجند و فردوس تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

در این پرونده‌ها، عدم عرضه سه هزار و ۵۰۰ عدد ماسک و ۹ هزار و ۳۰۰ دستکش طبی کشف و توقیف شد.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ح/ی

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =