صفر تا صد سبک زندگی اسلامی ۱/ از ابزاری برای حمله به جوامع تا عیاری برای باورها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیدایی از اساتید حوزه علمیه خراسان‌جنوبی به تبیین شاخص‌های سبک زندگی اسلامی و نقش آن در تعیین میزان باورها و اعتقادات افراد و اجتماع پرداخت.

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ یکی از عوامل تأثیرگذار در سعادت و خوشبختی انسان‌ها مبحث سبک زندگی است.

اگر زندگی انسان را به یک ساختمان تشبیه کنیم ستون‌ها، تیرآهن‌ها و دیوارهای آن ساختمان، نگرش‌ها و اعتقادهای انسان می‌شود و آنچه تحت عنوان نمای ساختمان و زیبایی و نوع آن نما مطرح است را می‌توان به سبک زندگی تعبیر کرد.

به عبارتی سبک زندگی به معنای رژیم مصرف انسان‌ها و جوامع است و زمانی که از رژیم مصرف سخن می‌گوییم منظور تنها خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نیست بلکه جملات و کلماتی که در طول روز می‌گوییم و نوع رفتار ما را نیز شامل می‌شود.

اینکه چه ادبیات گفتاری را استفاده می‌کنیم؟ چه پوششی را انتخاب می‌کنیم؟ چه چیزهایی را می‌خریم؟ چگونه با دیگران تعامل داریم نمونه‌هایی از نمای بیرونی زندگی ما و یا همان سبک زندگی است.

در دین مبین اسلام نیز نسبت به این مسئله و سبک زندگی تأکید فراوانی شده و اساساً زیبایی‌های اسلام و کارآمدی دین اسلام در زندگی بشر در سبک زندگی نمایان می‌شود.

بی‌توجهی نسبت به این مسئله و کم‌اهمیت شمردن آن موجب پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد و به‌عنوان مثال در بحث اعتیاد در جوانان یکی از عوامل مهم در مورد جوانان کم‌محبتی و بی‌توجهی پدر و مادر به جوان است و هرچند فرزند خود را دوست داشته باشند تا تعامل درست را برقرار نکنند فرزند آن‌ها نخواهد توانست آن محبت را درک کند.

شرایط جدید اجتماعی، تولید، انباشتگی کالاهای مصرفی و همچنین فراهم آمدن زمان فراغت بیشتر برای بخش زیادی از اقشار جامعه، نشانه‌ای از تحول است و در این شرایط نوین، الگوهای رفتاری صحیحی را می‌طلبد.

در این مباحث سعی بر این داریم تا اینگونه رفتارها و نوع سبک زندگی را به‌صورت جداگانه در بسیاری رفتارهای اجتماعی از منظر قرآن و احادیث بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام شیدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد اهمیت و ضرورت توجه به سبک زندگی، اظهار داشت: ارتباط زیادی بین مباحث تحت عنوان آداب اسلامی و سبک زندگی وجود دارد؛ آدابی که درباره لباس پوشیدن، غذا خوردن و امثال آن مطرح شده است به نوعی تشکیل‌دهنده اجزایی هستند که از مجموع آن‌ها سبک زندگی اسلامی تولید می‌شود.

وی بیان داشت: اجزاء سبک زندگی اسلامی در دین اسلام مطرح شده که نیاز است از کنار هم قرار دادن آن‌ها و طرح نظام واژه آن‌ها سبک زندگی اسلامی که نمای زیبای زندگی مؤمنانه است را تولید کرد.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه بایستی در مورد اهمیت سبک زندگی تأملی داشته باشیم، افزود: اهمیت سبک زندگی برای بسیاری از ما روشن نیست و نمی‌دانیم چه تأثیراتی دارد و اگر سیاستمداران، دولتمردان و مردم این اهمیت را ندانند آن تصمیم و اهتمام لازم در امور صورت نمی‌گیرد.

عیاری برای تعیین میزان باورها

شیدایی خاطرنشان کرد: سبک زندگی میزان و عیاری برای این است که بدانیم چه میزان باورها در زندگی ما رسوخ پیدا کرده و تأثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: اگر میان سبک زندگی و باورها و اعتقادات دیواری وجود دارد به این معناست که آن باورها در جان ما رسوخ نکرده و آن باورها به‌صورت جدی نبوده است.

کارشناس مسائل دینی با اینکه برای اینکه درجه اعتقاد خود را بدانیم و محکی داشته باشیم باید بسنجیم که چه میزان سبک زندگی ما اسلامی است، گفت: سبک زندگی نمای بیرون زندگی ما است و امر ظاهری است اما باید به این حقیقت اعتراف کنیم که این نما در باورها، اعتقادات و اندیشه‌های ما مؤثر است.

شیدایی ادامه داد: برای مثال یک درخت سیب را در نظر بگیرید که پیوند میوه گلابی زده شده باشد در آن صورت بعد از مدتی میوه درخت گلابی می‌شود و با گذر زمان آن ریشه‌ها نیز مناسب با درخت گلابی فعالیت خود را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: با ایمان است که می‌توان به خوبی‌ها دست یافت و خوبی‌ها را می‌توان نشانه‌ای برای ایمان فرد در نظر گرفت، بیان داشت: سبک زندگی اسلامی یک جامعه نشانه باورهای یک جامعه است و باورهای یک جامعه زمینه‌ساز سبک زندگی جامعه خواهد بود.

کارشناس مسائل دینی عنوان داشت: فرهنگ و امپراطوری غرب زیرکانه برای حمله به جوامع بشری از تغییر سبک زندگی بهره می‌برد و هیچ‌وقت به‌طور مستقیم باورها را نشانه نمی‌گیرند بلکه معماری این باورها را تغییر می‌دهند.

به تاراج رفتن تدریجی باورها

شیدایی بیان داشت: آمریکا در دیپلماسی خود با دو بازوی رسانه و آموزش رؤیاها و انتخاب‌های جهانیان را تعیین و با تولیدات و سیستم آموزشی در ملت‌ها نفوذ کرده تا انتخاب‌های جهانیان را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: در یک جنگ زمانی که دو جبهه روبه روی هم قرار می‌گیرند نقاط منفی و راه‌های نفوذ بررسی می‌شوند اما در این روش به‌جای اینکه پیوسته باورها و اعتقادات مورد هجمه قرار گیرد، سبک زندگی را کم‌کم تغییر می‌دهند و باورها را با روش تدریجی به تاراج می‌برند.

ادامه دارد…

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =