فارس من| تراژدی مرگ در جاده ترانزیتی «سربیشه-ماهیرود»/ ۵ کیلومتر دیگر زیر بار ترافیک می‌رود

محور «سربیشه-ماهیرود» از محورهای ترانزیتی شرق کشور است که به‌دلیل محور صادراتی ایران با افغانستان و وجود تنها بازارچه مرزی فعال و پایانه گمرکی استان در این منطقه شاهد تردد روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در این محور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از سربیشه، حوالی ساعت ۶:۴۰ صبح روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در کیلومتر ۷۵ محور سربیشه به ماهیرود تصادفی رخ داد و اتوبوسی که از روستای لانو به سمت سربیشه در حرکت بود با یک دستگاه کشنده ولو حامل بار پیاز برخورد کرد.

این حادثه که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر موجب تأثر شدید مردم منطقه شد و دوباره حادثه‌ای غم‌بار را در جاده‌ای رغم زد که سازندگانش فکر نمی‌کردند روزی ۷۰۰ تریلر از آن عبور کنند.

حادثه اخیر تصادف اتوبوس و تریلر قلب این مردم رنج کشیده را به درد آورد و دل‌خراش بودن این حادثه دهان‌به‌دهان در شهر و فضای مجازی پیچید. این حادثه دل‌خراش برای رانندگان و مسافران محور «سربیشه-ماهیرود» چندان هم جدید نیست، روزها و ماه‌های گذشته هم افراد زیادی در این جاده قربانی شدند و خانواده‌ها را در شوک و سوگ از دست رفتن عزیزانشان نشاند.

محور «سربیشه-ماهیرود» از محورهای ترانزیتی شرق کشور است که به‌دلیل محور صادراتی ایران با افغانستان و وجود تنها بازارچه مرزی فعال و پایانه گمرکی استان در این منطقه شاهد تردد روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در این محور هستیم

 

محور «سربیشه-ماهیرود» از محورهای ترانزیتی شرق کشور است که به‌دلیل محور صادراتی ایران با افغانستان و وجود تنها بازارچه مرزی فعال و پایانه گمرکی استان در این منطقه شاهد تردد روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در این محور هستیم محوری که عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت شده است.

پایانه مرزی ماهیرود که سهم بزرگی در صادرات کالا به کشور افغانستان را به خود اختصاص داده در فاصله ۱۷۵ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی و فاصله ۱۲۰ کیلومتری با شهر فراه نزدیک‌ترین شهر مرزی در غرب افغانستان قرار دارد.

احداث راه ترانزیتی سربیشه به پایانه مرزی ماهیرود از خواسته‌های مهم مردم این منطقه بود که در سال ۹۳ هم در سفر رئیس جمهور وقت مطرح شد.

پس از حادثه اخیر جاده «سربیشه-ماهیرود» موج درخواست‌های مجازی به صفحه اینستاگرام وزیر راه سرازیر شد و پاسخی که دکتر محمد اسلامی به این درخواست‌ها داد این بود؛ دوبانده کردن آغاز شده است!

 

پس از حادثه اخیر جاده سربیشه-ماهیرود موج درخواست‌های مجازی به صفحه اینستاگرام وزیر راه سرازیر شد که همه آن‌ها یک خواسته داشتند: (جاده روستایی برای مسیر ترانزیتی مناسب نیست. جاده سربیشه تا مرز ماهیرود را دوبانده کنید) پاسخی که دکتر محمد اسلامی به این درخواست‌ها داد این بود که دوبانده کردن آغاز شده است!

«محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان‌جنوبی چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های استان گفت: طبق لایحه بودجه ۹۹ مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به محور سربیشه-ماهیرود اختصاص یافت که این محور تا دو سال آینده چهار خطه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از سربیشه، در پی ثبت سوژه «جاده سربیشه-ماهیرود استان خراسان‌جنوبی را دوبانده کنید» در سامانه فارس من، خبرنگار فارس موضوع را از مسؤول مربوطه پیگیری کرد.

به‌دلیل حجم تردد بالای این محور از ۱۲ سال پیش همواره مردم درخواست داشته‌اند که به ایمن‌سازی این جاده توجه شود.

 

«غلامحسین خزاعی» رئیس شورای اسلامی شهر درح ضمن گلایه از عرض کم محور «سربیشه-ماهیرود»، گفت: به‌دلیل حجم تردد بالای این محور از ۱۲ سال پیش همواره مردم درخواست داشته‌اند که به ایمن‌سازی این جاده توجه شود.

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای ارتقای کمی و کیفی محور سربیشه به ماهیرود انجام شده، گفت: مجموع اعتبار سال ۹۷ محور «سربیشه-درح-ماهیرود» ۶۵ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های مستمر انجام شده و نگاه ویژه مسؤولان استان به منطقه مرزی درح در سال ۹۸ این اعتبار به ۲۴۵ میلیارد ریال رسید که رشد چهار برابری را نشان می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اعتبار پیش‌بینی شده برای این محور در قانون بودجه سال ٩٩ را مبلغ ۴٠٠ میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت: امسال نیز شاهد رشد حدود دو برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

 داعی تکمیل و بهره‌برداری دو کیلومتر از باند دوم در قالب کمربندی شهر درح و احداث پل پنج دهنه طاقی بر روی مسیل ماهیرود را از اقدامات انجام شده در سال ۹۸ عنوان کرد و بیان داشت: اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در قالب دو قطعه است.

طول این محور ۱۳۵ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته و عملیات اجرایی ۴۸ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است

 

وی در تشریح آخرین وضعیت این جاده تزانزیتی، اعلام کرد: طول این محور ۱۳۵ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته و عملیات اجرایی ۴۸ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پنج کیلومتر دیگر از این محور با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان تا مهرماه امسال زیر بار ترافیک می‌رود، مطرح کرد: مناقصه ۲۴ کیلومتر دیگر نیز در نیمه دوم امسال برگزار و به پیمانکار تحویل داده می‌شود و مطالعات ۴۸ کیلومتر باقی‌مانده نیز انجام شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شانزده =