ثبت ۳۸۶۴ موقوفه با نیت محرم در خراسان‌جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از وجود سه هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با محرم در استان خبر داد و گفت: امسال با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا برنامه‌های عزاداری محرم و صفر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور ظهر امروز در نشست خبری به تشریح کمک‌های مؤمنانه در دهه ولایت و امامت پرداخت و اظهار داشت: طی این ایام ۱۵ هزار پرس غذای گرم و ۱۲۰ رأس گوسفند قربانی و بین نیازمندان توزیع شد.

وی از وجود سه هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با محرم در استان خبر داد و بیان داشت: این موقوفات دارای رقبات زیادی هستند که ۴۸۷ رقبه با نیت روضه‌خوانی، سه هزار و ۲۵۲رقبه با نیت تعزیه‌داری و دو هزار و ۶۸۱ رقبه با نیت اطعام و عزاداری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی مطرح کرد: در استان موقوفات بسیار قدیمی مرتبط با محرم داریم که قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به شهرستان سربیشه با ۳۲۲ سال قدمت است.

بخشی‌پور از اجرای طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر امسال خبر داد و افزود: امسال با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا برنامه‌های عزاداری محرم و صفر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نیات واقفان در خصوص موقوفات محرم، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای نیات در مناطق سفید و کم‌خطر وجود دارد و در خصوص سینه‌زنی و زنجیرزنی نیز این مهم در فضای باز بقاع متبرکه استان اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به برگزاری مراسم محوری عزاداری در امامزادگان باقریه بیرجند، بیان داشت: طی ۱۰ روز اول ماه محرم سخنران ویژه‌ای برای حضور در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند دعوت شده و عزاداری در این مکان در فضای باز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

بخشی‌پور با اشاره به اینکه موقوفات مرتبط با اطعام محرم به‌صورت بسته‌های غذایی و معیشتی و طبخ عذای گرم انجام خواهد شد، عنوان کرد: بحث توزیع آب بسته‌بندی به‌صورت لیوانی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه به‌علت ویروس کرونا در بقاع متبرکه استان هیچ‌گونه پذیرایی در زمان اجرای مراسمات ماه محرم امسال نخواهیم داشت، بیان داشت: نماز ظهر عاشورا و تاسوعا در فضای باز بقاع متبرکه استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی برپایی خیمه‌های معرفت، برگزاری همایش رهروان زینبی و برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی، یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همایش احلی من‌السعل در بقاع متبرکه مناطق سفید و کم‌خطر را از دیگر برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی اعلام و خاطرنشان کرد: همچنین توزیع و نصب پرچم عزا در اماکن مذهبی و منازل پیرامون این اماکن انجام می‌شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دوازده =