حیا یا خدمات پزشکی؛ یکی را انتخاب کنید

کمبود پزشک متخصص زن و خصوصا نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در طبس معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

خبر طبس: کمبود پزشک متخصص زن و خصوصا نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در طبس معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، کمبود پزشک متخصص زن در طبس معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

تمرکز خدمات پزشکی در پایتخت و یا مراکز استان‌های بزرگ موجب شده است تا اهالی طبس از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم باشند.

در این میان، یکی از مشکلاتی که موجب رنجش بیشتر مردم شده، نبود پزشک زن است که موجب شده تا بانوان برای درمان به پزشکان مرد مراجعه کنند.

این مشکل وقتی حادتر می‌شود که موضوع درمان، کاملاً مربوط به زنان باشد.

وقتی میقات‌الرضا هم سونوگرافیست زن کم دارد

یکی از این موارد که در اکثر شهرها و شهرستان‌ها قابل مشاهده است، انجام سونوگرافی است، اگرچه مراجعین مرد را نیز در برمی‌گیرد اما غالب استفاده‌کنندگان از این خدمت پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند، این مساله ضرورت وجود متخصص سونوگرافی زن را محسوس‌تر می‌کند.

اما اگر وجود چنین مشکلی در یک شهر یا شهرستان تا حدی قابل تحمل باشد، به هیچ‌وجه نمی‌توان باور کرد که در یک استان هیچ متخصص سونوگرافی زن وجود نداشته باشد!

نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در شهرستان طبس موجب شده تا بیشتر خانم‌هاى بیمار برای انجام عمل سونوگرافی به تنها سونوگراف مرد طبس مراجعه و یا به استان‌های همجوار مراجعه یا در برخی موارد به علت نداشتن تمکن مالی از پیگیری مراحل درمانی بیماری، خودداری کنند.

باید به این باور رسید که این مشکل در شهر مذهبی طبس هم وجود دارد و تنها متخصص سونوگرافی مرد موجب شده است تا بانوان مقید به حدود شرعی در این شهر برای پیدا کردن سونوگرافیست خانم با مشکل مواجه باشند.

به هر حال، به نظر می رسد که حل این مشکل باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان و مدیران بهداشت و درمان قرار گیرد تا خدای نکرده بانوان متدین مجبور نباشند بین رعایت موازین شرعی و مراجعه به پزشک یکی را انتخاب کنند.

نبود پزشک متخصص سونوگراف خانم در شهرستان طبس: کمبودی که شاید در بین ازدهام مشکلات و کمبودهای موجود به چشم نیاید اما…

شهری با وسعت ۵۷ هزار کیلومتر، که حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد و به عنوان بزرگترین شهر خاورمیانه شناخته می‌شود و از نظر وسعت با ۱۴ استان کوچک برابری می‌کند.

جمعیت ۷۵ هزار نفری که بیش از حدود ۴۰ هزار نفر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و با توجه به آمار شبکه بهداشت و درمان سالانه بیش از ۱۵۰۰ خانم باردار در خود شهرستان و بخش‌های مربوطه وجود دارند.

با این اوصاف عجیب خواهد بود اگر بدانیم که در شهرستان وسیع ما با این شمار جمعیت و با وجود اعتقادات مذهبی راسخ، تنها یک مطب سونوگرافی با یک پزشک آقا برای تمامی مواردی که به سونوگرافی و رادیولوژی نیاز دارند وجود دارد.

بسیار شنیده شده که گفته می‌شود پزشکان محرمند، شاید شما هم شنیده باشید، قبول داشته و یا نداشته باشید، اینکه این موضوع در چه شرایطی و با چه ویژگی‌هایی تعریف می‌شود و صحت پیدا می‌کند و اینکه آیا این قضیه به این سادگی‌ها قابل حل است یا نه جای بحث و گفتگوی بسیار دارد.

حال سوال اینجاست: اگر خانمی نخواهد به پزشک آقا مراجعه کند تکلیف چیست؟

بسیاری از همشهریان طبسی به عدم وجود یک پزشک خانم در مسائل سونوگرافی اعتراض ودلایل و دغدغه‌های خود را بیان داشتند.

اینکه بسیاری از بانوان مقید و ملتزم به احکام ومسائل دینی و شرعی در شرایط خاص برای انجام یک سونوگرافی ساده توسط یک پزشک خانم مجبور به تحمل رنج سفر می‌شوند و یا به اجبار علی‌رغم میل باطنی به پزشک آقا مراجعه می‌کنند از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر به شمار می‌رود.

الاهی مسئول حوزه علمیه خواهران شهرستان طبس در مصاحبه با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس‌نیوز) با اشاره به اینکه این مساله برای بسیاری از بانوان شهرستان به صورت معضلی بزرگ درآمده گفت: این مساله و مسایلی از این دست در بسیاری از جلساتی که با حضور نماینده محترم ولی فقیه برگزار می‌شود مطرح و پیرامون آن بحث می‌شود و قابل پیگیری خواهد بود.

طاهره الاهی با اشاره به آیات قرآن، احادیث و فتاوی مراجع معظم تقلید اعم از آیات عظام «سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی و مقام معظم رهبری» گفت: برای خانم‌ها در شرایط خاص و ایجاد اضطرار مراجعه به پزشک مرد ایرادی ندارد، اما شرایط اضطرار در دید مراجع مختلف به شکل‌های گوناگونی تعریف شده است.

الاهی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس مبنی بر اینکه آیا در شرایط خاص مثلا دوران بارداری،امکان انجام سونوگرافی توسط پزشک زنان وجود دارد یا خیر گفت: پزشک متخصص زنان در حال حاضر در شهرستان امکانات و دستگاه‌های مورد نیاز را در اختیار دارد اما به دلیل ترس از انجام غیرتخصصی و احتمال ایجاد مشکلات بعدی از این مساله صرف نظر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با ارجاع این مورد به مراجع ذی‌صلاح و بیداری وهوشیاری مردم و پیگیری آنها در جهت رفع این مشکل، ان‌شاءالله این قضیه نیز رفع خواهد شد.

دکتر عبدالله زاده نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره چندی قبل در جمع خبرنگاران گفت: تامین متخصص خانم سونوگراف آسان نیست ولی به شدت از طریق وزارتخانه پیگر این مسئله هستم.

سوال مهم‌تر اینجاست: درشرایطی که امکان فراهم کردن ملزومات برای حضور یک پزشک متخصص خانم وجود دارد اما به هر شکل این اتفاق نمی‌افتد آیا شکل تعریف ضرورت عوض نمی‌شود؟

باتوجه به اینکه امروزه دیگر تقریبا «نمی‌شودها» و «سخت است‌ها» نوعی دلیل تراشی محسوب می‌شوند و در یک جامعه با پیشرفت‌های قابل توجه‌تر نپرداختن به چنین مسائلی آیا کم‌کاری محسوب نمی‌شود؟

———
گزارش: فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی
———

12 دیدگاه دربارهٔ «حیا یا خدمات پزشکی؛ یکی را انتخاب کنید;

  1. مشکل اینه که به غلط جا افتاده همه میگن دکتر محرمه ما از امام جمعه انتظار داریم همانطور که روی مساله آب شرب حساسند به اینگونه مسایل هم بپردازند

  2. سلام تشکر از خانم ابوالحسنی دو سه سال پیش یه متخصص زنان دستگاه سونو تهیه کرد و بیماراشو سونو میکرد … اما یه شب دستگاهشو تو شهر امن ما دزدیدند

  3. با سلام به نظر من مقصر اصلی مسولین شهر هستند که هیچ فکری برای توسعه شهروسلامتی که مهمترین نیاز افراد جامعه است نمی کنند اگر بعضی اوقات حرف هم بزنند فقط چاپلوسی است چون حرفشان دیگر هیج کجا خریدار ندارد اگر خدای نکرده یکی از همین مسولین مریض شود اورا برای مداوا به بهترین مراکز استانی یا مجهزترین مراکز درمانی می رسانند اما برای یک نفرعادی اصلا مهم نیست چه به سرش بیاد بیشتر وقتها شده که نفر سالم اعزام شده به شهر غریب جنازه اش فرستادند به امید آنکه روزی باشد که دیگر نیاز به اعزام بیمار به دیگر شهرها رانداشته باشیم

  4. غصه نخورید در آینده تعدادی رباط از خارج وارد خواهند کرد و مشکل شما حل خواهد شد به قول معرف آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچ اگر انصافا و واقع بینانه بنگریم در مواردی هزینه هایی میشود که نه به درد دنیا و نه آخرت مردم میخورد و مشکلات مردم بر اساس اولویت و نیاز جامعه بررسی و رفع نمیشود وقتی اساس برنامه ریزیها بایستی بر اساس آمار باشد اما امان آمار صحیح که در مملکت ما گویی جایی ندارد

  5. با سلام بنظر من بجای اینکه هر ماه مبلغ ۸۰ میلیون بدهند و پرچم را عوض کنند یه دستگاه ان آی سیو برای کودکان نارس بگیرن متاسفم من فرزندم رواز دست دادم بخاطر اینکه دستگاه نبود.

  6. احسنت بر شما خانم ابوالحسنی، انصافا گزارش جالب و بجایی بود. به امید آمدن سونوگراف خانم در آینده نه چندان دور…ان شاء الله

  7. دومرتبه همسرم نیاز به سونوگرافی پیدا کرد ولی بالاغیرتا به شهرهای مجاور رفتم. و غیرتم اجازه نداد ایشون رو در طبس تحت مداوا قرار بدم. دست شما درد نکنه خدا کنه این نوشته های و خبرهای شما کمکی کنه برای رفع مشکل بزرگی که در طبس هست.

  8. احسنتم خانم ابوالحسنی به خاطر این گزارش خوب و جامعشون؛
    هم به نقطه ضعف های موجود اشاره شده و هم با گرفتن مصاحبه و همچنین آوردن حکم شرعی او.ن، به این مساله پاسخ گفته شده است. شهرستان طبس به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد اگر بخواهد به قطب درمانی منطقه تبدیل شود باید حداقل ها در آن به انجام رسیده باشد. وجود متخصص زن سونوگراف در شهرستان کمترین حق یک بانوی طبسی می تواند باشد که امیدوارم با مساعدت صاحبان مربوطه، خانم های طبسی به این حق مسلم خود دست یابند. آمین.

  9. ضمن عرض سلام و تشکر از درج این مطلب و پیگیری مشکلات شهر لازم به توضیح است که سونوگرافی که الان درطبس موجود است بدلیل خطای زیاد در تشخیص ها نبودش بهتر ازبودن هست خطاهایی که گاه باعث تهدید جان انسانها شده لطفا منتشر کنید تا شاید سونوگرافی خوب برای طبس بیارن

  10. با تشکر از پیگیریهای همه شما عزیزان در خصوص موضوع فوق لطفا مسئولین عزیز در این خصوص تدبیری اندیشه تا این معضل بزرگی که مردم شریف طبس با عدم وجود ان(پزشک سونو گرافیست زنان)مواجه هستند مرتفع شود با تشکر فراوان از همه شما عزیزان.

  11. بخش دیهوک با۲۳۰۰۰کیلومتر مربع بعنوان بزرگترین بخش کشور هنوز اقدامی برای شبانه روزی کردن مرکز بهداشتی آن نکردن چه برسد به این! یعنی برای یک مریضی ساده درساعات غیر اداری باید ۸۰کیلومتر تا طبس بیاید آن مریض

    1. یکی از مسئولین شهرتان (دیهوک) مدعی است در همین مدت اندک الحاق به خراسان جنوبی به اندازه ی ده سال الحاق به یزد به دیهوک خدمت شده است در عجبم چرا که فکر می کردم همان مرکز بهداشتی که یزد برایتان ساخته با همت بیرجند تبدیل به بیمارستانی شبانه روزی شده است خدایا در این بین حرف چه کسی را باور کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =