اولین پزشک طبس که بود؟

متولد ۱۳۰۹؛ دفتر خاطراتش پراست از خدمت صادقانه و بی منت، آرزویش امروز نیز کویر را می‌خواند…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، تا حدود سال ۱۳۳۹ شمسی بیماران در طبس تنها به وسیله طبیبان سنتی و داروهای گیاهی مداوا می‌شدند و به دلیل کمی امکانات رفت و آمد به مشهد مرکز خراسان بزرگ بسیاری از بیماران در روستا یا در راه مشهد از دنیا می‌رفتند.

حدود سال ۱۳۳۹ اولین پزشک تحصیل‌کرده به نام دکتر علی اکبر حکمت به طبس آمد و به معاینه و درمان بیماران همت گماشت. بنابراین او یکی از اولین‌ها در این شهر کویری است.

در کنار پزشکان تحصیل‌کرده، معالجات سنتی هم رواج داشت و گاه مورد تأیید پزشکان نیز بود؛ با آمدن آن‌ها، شیوه سنتی کم کم به سردی گرایید و اکنون شیوه‌های قدیمی بسیار نادر است.

دکتر علی اکبر حکمت امروز میهمان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر بود، گپ و گفتی جذاب و شنیدنی داشت که شنیدن آن هر شنونده‌ای را به تاملی عمیق وا می‌دارد.
او می‌گوید: متولد اول بهمن ۱۳۰۹ هست و ۸۴ سال سن دارد، دفتر خاطراتش پر است از تقدیرهای چندین باره از روسای بهداشت و درمان وقت گرفته، تا مسئولین لشگری و کشوری.

از سال ۱۳۳۹ افتخار خدمت به مردم طبس را پیدا کرد و آرزو دارد درمانگاهی در طبس بزند و اولین ویزیت بیمار را در درمانگاه خودش انجام دهد.

از خاطراتش پرسیدم: تمام دوران پزشکیش را خاطره می‌داند و می‌گوید بعد از سوم دبیرستان به دانش‌سرا رفتم و شاگرد اول کلاس بوده و توانستم ادامه تحصیل دهم، آن زمان رشته پزشکی طرفدار کمتری داشت و من دوست داشتم پزشکی بخوانم و از مدیر کل فرهنگ آن زمان به عنوان بازرس تعلیماتی ابلاغ گرفتم.

او ادامه می‌دهد: هشت ماه در طبس بودم و بعد کنکور امتحان دادم، در آن زمان هر دانشگاه و استانی کنکورش جدا بود؛ در کنکور پزشکی مشهد نفر اول شدم و مشغول انجام مراحل ثبت نام در مشهد بودم که رادیو نام من را به عنوان نفر نهم تهران اعلام کرد لذا مدارک را از مشهد گرفتم و در تهران ثبت نام کردم و بعد اتمام تحصیلات به طبس آمدم و مشغول خدمت شدم.
از سختی مطالعه در آن زمان می‌گوید که آن زمان تا پاسی از نیمه شب زیر فانوس درس می‌خوانده، فانوس‌های روغنی و گاهی شمعی، او می‌گوید آن زمان هر کس می‌خواسته خانواده و فرزندش را برای درس خواندن تشویق کند نام مرا می‌برده است.

دفتری را از کیف مشکی رنگش درمی‌آورد که خودِ دفتر هم با نام شخصیت‌های طلایی ایران آن قدر قدیمی شده که انگار میراث دایی‌جان ناپلئون است! در صفحه اول دفتر در لیست بزرگان شهرهای کشور بعد از نام سید محمد مظلومی، نام او یعنی علی اکبر حکمت ثبت شده است و بعد خود تکرار و تاکید می‌کند «دکتر حکمت»، دکتر!
برگه‌ی قدیمی دیگری را بیرون می‌آورد که شبیه وقف‌نامه است، با صدای لرزان ولی رسا می‌خواند: به موجب وقف‌نامه ۱/۱۲/۱۳۶۷ وقف بر یک باب درمانگاه و بیمارستان به نام دکتر حکمت شده و تولیت آن را با فرزندان ذکور ارشد نسل اندر نسل قرار داده و مراتب توسط امام جمعه طبس نیز گواهی شده است!

در تکمیل مطلب خوانده شده می‌گوید: من زمینی را وقف کرده‌ام که امید دارم در زمان حیاتم به سرانجام برسانم و وصیت کرده‌ام که یک سوم از اموال منقول و غیرمنقولم باید صرف احداث و تجهیز بیمارستانم گردد، آرزو دارم دو نسخه‌ام را در بیمارستان خودم بنویسم!

برگه‌ی دیگری کنار دست اوست به سختی توانستم بخوانم: او در سال ۱۳۴۸ در استان نهم نیز مورد تقدیر قرار گرفته است…
خانواده‌ی دکتر حکمت نیز جزء فرهیختگان هستند چرا که فرزند اول به نام دکتر رضا حکمت فوق‌تخصص پیوند کلیه و فرزند دوم دکتر، رامین حکمت دکترای مهندسی برق در دانشگاه لاهه است.

در همین حین توصیه‌ای پزشکی هم می‌کند که نظم غذا خیلی مهم است همچنین تحرک و کار باعث رفع هر بیماریست.

او ادامه می‌دهد: آن زمان مردم می‌گفتند من در درمان سالک و مالاریا مهارت پیدا کرده‌ام و واقعا هم چنین بود چرا که در طبس مراجعات زیادی خصوصا در مورد سالک انجام می‌شد.

اولین پزشک طبس در پایان این گفتگوی صمیمی گفت: خدمت به خلق و عمل صادقانه نصیحتی است که به مسئولان و مدیران و کسانی دارم که مسئولیتی دارند…
نویسنده: وحید الاهی – سردبیر پایگاه اطلاع رسانی طبس

11 دیدگاه دربارهٔ «اولین پزشک طبس که بود؟;

  1. سلام
    جناب آقای وحید الهی
    گزارش بسیار جالب و تاثیر گذاری نوشتی
    یافتن انسانهای به ظاهر معمولی که ما هروزه به راحتی از کنارشان عبور میکنیم و تهیه عکس و خبری حتی کوتاه میتواند برای ما نقطه امید و قوت قلبی باشد که ما هم میتوانیم در جامعه پیرامون خود اثرات شگرفی را به جا بگذاریم.
    ممنون و سپاس از شما

  2. با سلام و خسته نباشید بسیار عالی بود خدواند نگهدار ایشان و خانواده محترمشان باشد . اینان همان فرشتگان زمینی هستند که جان ومالشان را وقف انسانیت کرده اند .برای سلامتیشون صلوات

  3. به نام خدا . اینها گزارش های خیلی خوبی است و به مردم هویت و انگیزه می دهد و انشاالله ادامه یابد . شاید در آینده حتی بشود به عنوان یک مجموعه یا کتاب منتشر شود .من خودم فکر می کرده ام مرحوم دکتر مجد ( مجد الاطبا ) که برادر آیت الله آقاشیخ ابراهیم نجفی بوده اند ، اولین پزشک تحصیل کرده طبس باشند . و تصور من آن بوده که آقای دکتر حکمت ( مخلصی ) از پزشکان دهه پنجاه هستند . که توسط این گزارش اطلاعاتم تصحیح شد . خداوند به ایشان و همه بزرگان و آحاد مردم طول عمر قرین عزت و سربلندی و سلامت عنایت فرماید . آمین.

  4. آری اینچنین افرادی که آماده سرمایه گذاری در این شهرستان هستند کم نیستند اما افسوس با اینکه متخصصین زیادی در رشته های مختلف در سراسر دنیا داریم اما پیگیری و امکانات لازم توسط مسئولین شهرستان اقدام نشده تا خدمت به مردم مظلوم این شهرستان بشود

  5. ضمن تقدیر و تشکر از پایگاه اطلاع رسانی وزین طبس از معرفی چهره های خدمتگزار و خادم طبس و همچنین نکو داشت یاد و نام این عزیزان ، قبل از دکتر حکمت عزیز طبس پزشکان دیگری نیز به خود دیده است و انتخاب اولین پزشک طبس جهت این گزارش دلنشین جای ایراد دارد

    1. به مطلب زیر که برگرفته از گزارش است توجه کنید

      حدود سال ۱۳۳۹ اولین پزشک تحصیل‌کرده به نام دکتر علی اکبر حکمت به طبس آمد و به معاینه و درمان بیماران همت گماشت. بنابراین او یکی از اولین‌ها در این شهر کویری است.
      در کنار پزشکان تحصیل‌کرده، معالجات سنتی هم رواج داشت و گاه مورد تأیید پزشکان نیز بود؛ با آمدن آن‌ها، شیوه سنتی کم کم به سردی گرایید و اکنون شیوه‌های قدیمی بسیار نادر است.

      در گزارش گفته شده که قبل از این عزیز طب سنتی رواج داشته است و ایشان اولین دکتر تحصیل کرده بوده اند

  6. سلام و عرض ارادت به تمامی همشهریهای عزیزم. بخصوص جناب الهی. از ارایه ی گزارشهای زیبا و پر از احساستان سپاسگذارم. به جد این گونه اطلاعات و گزارشها نوعی قدردانی و پاسداشت از ارزشها و زحماتیست که روزی این افراد ارزشمند برای این شهر و مردمان آن کشیده اند. باز هم ممنون.

  7. بسیار عالی بود ممنونم از تلاشگران عرصه خبر در سایت طبس نیوز خسته نباشید دلاوران

  8. باسپاس و تشکر از خبرنگار محبوب ،ساعی و پرذوق جناب آقای الاهی.قلبا جای تشکر دارد باز گویی و شناساندن افرادی که مایه ی افتخار طبس و طبسی هستند.دست مریزاد

  9. ممنونم جناب الاهی بسیار جالب بود اینگونه شخصیتها باید به مردم معرفی شوند ومورد تقدیر قرار گیرند.خداحفظشون کنه وانشاا… مسئولین هم در ساخت درمانگاهشون مساعدت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =