صعود کوهنوردان طبسی به سومین قله بلند ایران

جمعی از اعضای باشگاه کوهنوردی پایار طبس به سومین قله بلند ایران به ارتفاع ۴۸۱۱ متر صعود کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، حسین قدیمی- جمعی از اعضای باشگاه کوهنوردی پایار طبس به قله ساوالان به ارتفاع ۴۸۱۱ متر صعود کردند.

سبلان (تلفظ نام در ترکی آذربایجانی: ساوالان)، از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب کشور و در بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد و سومین قله بلند ایران (پس از دماوند وعلم‌کوه) و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است.

ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است (در استان اردبیل) و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

کوهستان سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد، قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند، کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است.

امتداد آن شرقی–غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آنرا به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است.قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همهٔ ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.

در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جانپناه، سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است، این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌است.

در مسیر صعود از یال شرقی (پناهگاه)سنگهایی به شکل روباه، کبوتر کاکلی و شاه و ملکه وجود دارد که در مسیر پرچم های راهنما وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =