از مدرسه دومنار قدیم تا حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) کنونی

مدرسه‌ای که اینک در استان خراسان جنوبی رتبه برتر را کسب کرده طبس در یک قرن اخیر علما و دانشمندان زیادی را در دامن خود پرورانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، حوزه علمیه امام صادق (ع) طبس که قبلا به دومنار شهرت داشت در نوع خود یکی از آثار منحصر به فرد معماری ایران به شمار میرفت و از نادرترین آثار دوره سلجوقی محسوب می‌شود که در قرن ششم هجری و در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس به کلی تخریب گردید.

حوزه علمیه طبس در یک قرن اخیر علما و دانشمندان زیادی را در دامن خود پرورانده است.

آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا واعظ طبسی
خطیب شهید مبارز آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا واعظ طبسی والد معزز حضرت آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی
حضرت آیت الله العظمی آقا شیخ محمد حسین مجتهد شاگرد آیت الله میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو
آیت الله آقا شیخ محمد حسین مجتهد شاگرد آیت الله میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو
آیت الله آقا شیخ محمد علی امینیان مدرس طبسی
آیت الله آقا شیخ محمد علی امینیان مدرس طبسی
آیت الله شیخ ابراهیم مجتهد نجفی
آیت الله شیخ ابراهیم مجتهد نجفی
آیت الله حاج شیخ محمدرضا مروج طبسی معروف به بلوریان
آیت الله حاج شیخ محمدرضا مروج طبسی معروف به بلوریان
 آیت الله شیخ حسن رمزی
آیت الله شیخ حسن رمزی

هم اکنون حوزه علمیه امام صادق (ع) با کتابخانه‌ای بزرگ بالغ بر ۶۰ هزار جلد کتاب و یک سالن مطالعه، اتاق تحقیق و کامپیوتر ،خط اینترنت پرسرعت ، بخش آموزشی ، برگزاری روزانه کلاسهای درس ، کلاس مکالمه زبان انگلیسی،کارگاه آموزشی کامپیوتر تحت نظارت فنی و حرفه ای ، برگزاری کلاس حفظ قرآن و مشاوره آموزشی به طلاب فعالیت دارد.

در این حوزه نه تنها به بعد تربیتی و آموزشی طلاب توجه می‌شود بلکه به پرورش جسم نیز توجه ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام عباس محمدزمانی‌ثانی مدیر کنونی حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) طبس است، مدیری که اخیراً با حکم رئیس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی، مدیر برتر حوزه‌های علمیه برادران خراسان جنوبی شده است.

پای صحبت با این مدیر جوان و موفق نشستیم و گفتگویی با وی داشتیم.

حجت الاسلام زمانی اظهار داشت: در بین ۱۵ مدرسه علمیه برادران خراسان جنوبی حوزه علمیه طبس به عنوان حوزه برتر انتخاب شده است.

وی افزود: در بین ۱۵ مدرسه علمیه برادران خراسان جنوبی حوزه علمیه طبس به عنوان حوزه برتر انتخاب شد.

حجت‌الاسلام عباس محمدزمانی‌ثانی اظهار داشت: حوزه علمیه امام صادق(ع) طبس به عنوان یکی از حوزه‌های قدیمی منطقه محسوب می‌شود و به دومنار معروف است و آب‌انبار کنار حوزه قدمت آن را قبل از سال ۱۲۱۸ نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت چندسال از سال ۱۳۸۶ نظر مسئولان به سمت حوزه جذب شد و مسئولان شهر با حمایت امام جمعه طبس از حوزه شناخت بیشتری پیدا کردند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) طبس گفت: در بین ۱۵ مدرسه علمیه برادران خراسان جنوبی حوزه علمیه طبس به عنوان حوزه برتر انتخاب شد که در جلسه‌ای که برگزار شد، مدیران، اساتید و طلاب برتر شناسایی شدند و ملاک انتخاب مدیر برتر بحث کارایی، جذب، وضعیت علمی و رشد فرهنگی طلبه‌ها و مسائل اداری که حوزه علمیه طبس از سال ۹۲ رسماً زیر نظر خراسان جنوبی رفت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

محمدزمانی‌ثانی تصریح کرد: وضعیت جذب طلبه به این صورت است که وارد مدارس راهنمایی و دبیرستان شده و نخبه‌ها را شناسایی می‌کنیم و میانگین معدل ورودی ما در سال جاری ۱۸ بوده است و نخبه‌ها به سمت حوزه می‌آیند.

وی ادامه داد: تاکنون تعداد سه مرام‌نامه تعریف کرده‌ایم که طلبه‌ها به سمت مسائل علمی و درسی بیایند و این مرام‌نامه برگرفته از سیره شهداست و با امضاء طلبه‌ها متعهد به درس خواندن شدند و مدرسه رشد خوبی داشت.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) طبس افزود: حوزه علمیه طبس شناخته شده نیست و طبس دارای علمایی بوده و از نظر علمی مردم کمتر شناخت دارند و کمتر به سمت حوزه‌های علمیه می‌آیند، در طبس ما مرجع تقلید داشته‌ایم و بزرگانی داشته‌ایم که شناسانده نشده‌اند.

محمدزمانی‌ثانی گفت: از سال ۸۶ تعداد ورودی‌ها در حد پنج نفر بود و در سال گذشته آمار ورودی‌ها به ۹ نفر در سطح پایه یک که امسال به ۱۵ نفر افزایش پیدا کرد و مجموع آمار سال گذشته ۲۶ نفر و آمار امسال ۲۸ نفر بوده و به دلیل کمبود امکانات و استاد تعداد ۱۶ نفر از طلبه‌ها به شهرستان‌های دیگر رفتند و بعضی از مساجد شهرستان عملاً تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۲۸ طلبه در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که ۱۵ نفر از آنان فرزندان شهر طبس و مابقی از روستاها و شهرهای همجوار هستند.
———–
گزارش: وحید الاهی
سردبیر پایگاه اطلاع رسانی طبس

2 دیدگاه دربارهٔ «از مدرسه دومنار قدیم تا حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) کنونی;

  1. سلام
    اگر به امامزاده برویم قبور مطهر چند ایت الله رو می بینیم که شاید زیر دست وپاست که شاید کمتر جوانی به ان توجه میکند اگه برای این امر هم کاری شود تشکر میکنیم . که حدااقل ارزش های معنوی طبس هم زنده باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =