آیا شما دارای بیماری افسردگی هستید؟

جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان طبس امروز حول بیماری افسردگی چرخید، نوعی از یک بیماری که باید پذیرفت ضعف اراده و تنبلی نیست…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس صبح امروز جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در محل فرمانداری تشکیل شد که در این جلسه پیرامون بیماری افسردگی بحث شد.

دکتر اصغر سهرابی سرپرست مرکز بهداشت طبس درابتدای این جلسه اطلاعات جامعی را در خصوص بیماری افسردگی ارائه کرد که خواندن این مطالب و دانستن این اطلاعات خالی از لطف نیست.

افسردگی مشکل شماره یک سلامتی در دنیا است که هر ساله از هر ۱۰ مرد یک نفر و از هر ۱۰ زن دو نفر به افسردگی دچار می شوند.

افسردگی می تواند یک بیماری باشد ؛ افسردگی، فقط غمگینی نیست و شناخت افسردگی اولین قدم به سوی درمان است!

میزان شیوع افسردگی در حد ۱۵ در صد در مردان و ۲۵ درصد در زنان برای طول عمر می باشد همچنین حدود ۲۵ درصد مراجعان به پزشکان عمومی را بیماران افسرده تشخیص می دهند.

افسردگی چهارمین اختلال هزینه بر جهان تا ۱۹۹۰ بوده و دومین اختلال هزینه بر جهان تا سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
افسردگی به عنوان شروع کننده یا دوام دهنده خیلی از بیماری های جسمی عمل می کند.

علل افسردگی:

عوامل ژنتیکی، زیست شناختی، روانی ، اجتماعی، محیطی، معلولیت جسمانی، وقایع پر استرس زندگی و نوع شخصیت و تفکر معمولاً ترکیبی از این عوامل افسردگی را در یک فرد ایجاد می کنند.

به علاوه مصرف مواد مخدر و الکل یا داشتن بیماری مزمن یا دردناک جسمی مانند دیابت یا کمر درد مزمن می تواند نقشی در افسردگی داشته باشد.

بعضی بیماری های جسمی مانند کم کاری تیروئید می توانند افسردگی ایجاد کنند که با درمان آن بیماری ، افسردگی هم بهبود پیدا می کند.

▪ بیشتر وقتها احساس ناشادی می‎کنید؟ ممکن است غروب ها کمی بهتر باشید.

▪ علایق خود را از دست داده و از کسب لذت ناتوانید؟

▪ نمی‎توانید مثل گشته از پس مشکلات خود برآئید؟

▪ احساس خستگی می‎کنید؟

▪ احساس ناآرامی یا بی‎قراری دارید؟

▪ کاهش وزن و اشتها(در برخی افرد افزایش وزن و اشتها) دارید؟

▪ دیر به خواب می‎روید (حدود یک تا دو ساعت) و بر خلاف همیشه زود بیدار می‎شوید؟

▪ میل جنسی‎تان کاهش یافته است؟

▪ اطمینان به خود را از دست داده‎اید؟

▪ احساس بی‎ارزشی و ناامیدی می‎کنید؟

▪ از مردم دوری می‎کنید ؟

▪ تحریک‎پذیر شده‎اید ؟

▪ احساس بدی در زمانهای خاصی از روز دارید؟

▪ در مورد خودکشی فکر می‎کنید؟

خلق افسرده:

غمگینی، از دست دادن علاقه به کارهای لذت بخش، وزن و اشتها، خواب، بی قراری روانی – حرکتی یا کندی، احساس بی ارزشی و گناه، افکار تکرار شونده مرگ یا خودکشی، از دست دادن تمرکز یا ناتوانی در تصمیم گیری، انزوای اجتماعی، خستگی یا از دست دادن انرژی
ازدست دادن کارکرد و عملکرد بهنجار، همراه شدن سایر مشکلات روانی اجتماعی و اختلالات روانی، مثل سوء مصرف مواد، اختلالات اضطرابی، مشکلات زناشویی و…

لازم به ذکر است اگر فردی حداقل ۵ مورد یا بیشتر از علائم فوق الذکر را به مدت ۲ هفته داشته باشد، بیمار افسرده است و باید جهت درمان خلق افسرده خود به پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان بالینی مراجعه کند.

البته باید حداقل یکی از ۲ علامت خلق افسرده و از دست دادن لذت را نیز داشته باشد و همچنین نباید علائم ناشی از تاثیر داروی تجویزی یا سوء مصرف مواد یا نوعی بیماری جسمی مثل کم کاری تیروئید را داشته باشد.

عوارض افسردگی :
افسردگی عوارض مختلفی دارد از جمله: ناتوانی در رویارویی با چالش های زندگی روزانه، از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، ترک تحصیل، از دست دادن شغل و خودکشی در موارد شدید افسردگی.

اگر افسرده شدیم چه کنیم ؟

افسردگی هم یک بیماری است که باید درمان شود.

درمان نکردن افسردگی باعث می شود این مشکل شدیدتر شود.

امروزه برای افسردگی درمانهای موثری وجود دارد . درمان دارویی افسردگی باعث بهبود تعداد زیادی از علائم افسردگی می شود و فرد می تواند به زندگی عادی خود برگردد هم چنین کمک گرفتن از روانشناسان بالینی و مشاوران نیز به فرد کمک می کند تا در صورت برخورد با مشکلات راه حل های مناسبی پیدا کند که این امر از افسردگی بعدی او جلوگیری می کند .

باید بپذیرید که افسردگی ضعف اراده و تنبلی نیست و نیز باید بدانید که افسردگی چیزی نیست که با تقویت اراده، مسافرت رفتن، بی خیالی، ازدواج کردن، بچه دار شدن و راه حل هایی از این قبیل رفع شود.

باید آگاه بود که افسردگی یک بیماری شایع و قابل پیشگیری و قابل درمان است که اکنون به صورت یک بحران جهانی در آمده و همه ملل جهان از آن رنج می برند.

بنابراین در صورتی که کسی افسرده است بهتر است به پزشک ،روانپزشک و روانشناس بالینی مراجعه کند، زیرا تنها راه خلاصی از افسردگی درمان است .

خواب منظم،برنامه غذایی سالم، دوری کردن از انجام وظایف جدید یا مشکل، پی گیری توصیه های متخصصین و حفظ ارتباط خود با درمانگر، اجتناب از داروهای غیر مجاز، ورزش های سبک روزانه، کنترل استرس، پرداختن به امور معنوی، یادگیری فنون آرام بخشی، اجتناب از تنهایی طولانی مدت از جمله مواردی است که میتوان با رعایت آن از افسردگی پیشگیری نمود.

مطالبی که مطالعه کردید مطالبی بود که به صورت کامل در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و توسط دکتر سهرابی توضیح داده شد .

برخی نظرات حاضران در جلسه در نوع خود جالب توجه بود

اینکه در برخی ادارات مرکز استان یک وعده چای صبح قطع و به جای آن سیب داده می شود و روحیه نشاط بین کارمندان ایجاد شده و در جای دیگر ساعت های استراحت بعد از کار با برگزاری برنامه های فوق برنامه ی شنا و … توانسته است افسردگی را از آن مجموعه ها دور کند نکات خوب وقابل تامل است!

اما سوالی که تا آخر جلسه با آن کلنجار رفتم و فرصت بیان آن پیش نیامد این بود که اگر بیمار نه کارمند باشد و نه وابسته به ارگان خاصی چه باید کند؟
—————

گزارش: وحید الاهی – سردبیر پایگاه اطلاع رسانی طبس

دیدگاهی در “آیا شما دارای بیماری افسردگی هستید؟

  1. با سلام و سپاس از خبرنگار محترم و ساعی طبس.جناب آقای الاهی؛
    مورد عنوان شده جای بسی تامل دارد.بزرگترین عامل ایجاد افسردگی عدم برخورداری از امکانای است که حق مسلّم افراد در جامعه است و دست یابی به آن از توان افراد خارج است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =