جوان پرتلاش طبسی که ایده‌اش در حد حرف نبوده و میگوید تا آخرش هستم!

جوان طبسی ۲۷ ساله لیسانس مدیریت، فوق دیپلم مکانیک و دارنده دوره آموزشی تعمیرات مکانیکی طرح ۱۸ ماهه ایران و آلمان؛ جوانی که ایده‌اش در حد حرف نبوده و خود او که میگوید تا آخرش هستم!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «طبس»، خیلی وقت بود تصمیم داشتم این گزارش را بنویسم و درخواست‌های شما مردم باعث شد که به سراغ او بروم.

خلاقیت، نوآوری، پشتکار و فرصت‌شناسی است که او با داشتن این ویژگی‌ها الگویی یک کارآفرین است، او در ایستگاه جمع آوری زباله های بازیافتی که برای نخستین بار در طبس به دست خودش راه‌اندازی شده کار می‌کند.

به ایستگاه جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی رفتم تا با او گفتگویی داشته باشم، هوا بسیار گرم و او سرش شلوغ بود، کمی دورتر ایستادم، حدود ده دقیقه پیش نرفتم، به فاصله هر چند دقیقه، ماشین‌های مردم برای تحویل مواد بازیافتی جلوی ایستگاه می‌ایستادند کمی که خلوت شد پیش رفتم و خودم را به او معرفی کردم.

ایستگاه بازیافت زیاله - طبس

فکر نمیکردم از وجود خبرنگار بدون اطلاع قبلی در محل کارش استقبال کند اما او با روی باز و با احترام مرا به دفتر ایستگاه دعوت کرد و با اشتیاق گفتگو را شروع کرد.

او خودش را این طور معرفی میکند: حمید محمدزاده متولد سال ۶۷ هستم، لیسانس مدیریت، فوق دیپلم مکانیک و مدرک دوره آموزشی تعمیرات مکانیکی طرح ۱۸ ماهه ایران و آلمان دارم.

از او پرسیدم چطور شد چنین ایده ای به ذهن شما رسید که ایستگاه جمع‌آوری زباله در طبس راه‌اندازی کنید که در پاسخ گفت: در مشهد جایی بود به نام هنر بازیافت، در آنجا دیدم کاردستی‌های خیلی قشنگ و جالب بازیافتی درست می‌کنند و من خیلی دوست داشتم و برایم جذاب بود که با وسایل دور ریختنی چنین عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های جالبی می‌سازند و از آنجا شروع کردم یعنی نقطه آغاز آنجا بود و جذب شدم.

حمید میگوید: در طول یکسالی که در ایستگاه بازیافت مشهد بودم با کار بازیافت آشنا شدم با خود فکر کردم این کار را کسی در طبس ما انجام نمیدهد در حالی که این کار هم برای مردم و هم برای محیط زیست کمک بزرگی است.

حمید محمدزاده

او تاکید میکند که ممکن است کارش ارزش مادی کمی داشته باشد ولی هدف و اصل کار او کمک به محیط زیست، اقتصاد جامعه و ساماندهی کل زباله‌های شهر است و میگوید: من آمار خیلی چیزها گرفتم برای مثال همین قوطی نوشابه، همین موکت زیر پای ما است اگر بخواهند دور بیندازند یا آتش بزنند محیط زیست ما آلوده می‌شود و تجزیه پلاستیک بیش از ۵۰۰ سال طول میکشد، پس می‌توانیم دوباره آن را بازیافت کرده و برگردانیم و از این طریق به اقتصاد جامعه‌مان کمک کنیم.

او میگوید ۲۷ سال از زندگی اش میگذرد و خودش را وقف ایده هایش کرده و میگوید: هیچ آدم لیسانس و درس خوانده‌ای حاضر نیست بیاید و با زباله‌ها سر و کله بزند ولی من گفتم یک سال دو سال سه سال این سختی را تحمل کنم عیبی ندارد، با داشتن چند مدرک می‌توانستم پشت میز نشین شوم و شغل دیگری داشته باشم اما من استخدامی خودم را زیر پا گذاشتم و هیچ جای دیگر نمی‌روم و فقط امید من همین طرح است چون می‌خواهم به شهرمان کمک کنم و تا آخرش باید بروم و تا هر جایی و تا وقتی عمر داشتم میخواهم ادامه دهم و الان پله اولم و باید به پله دهم برسم، من الان ایستگاه اول هستم.

از حمید پرسیدم ازدواج کرده‌ای؟ همسرت با کارت مشکلی ندارد؟ ، او در پاسخ گفت دو سالی است ازدواج کرده و ادامه داد: دست همسرم درد نکند و همسرم میگوید عیبی ندارد هدف تو هدف قشنگی است و همیشه از من حمایت می‌کند.

از ایده های جالب او طرح جشنواره هنر بازیافت است که در این باره گفت: در طرح جشنواره هنر بازیافت به سه گروه، بهترین کاردستی، نقاشی و بهترین عکس در مورد بازیافت جایزه خواهیم داد و در مورد بازیافت صحبت خواهیم کرد مثلا این قوطی نوشابه چه ویژگی چه پیامدها و چه ضررهایی دارد اگر جمع کنید یا بدور انداخته شود چه می‌شود، در مورد محیطی که زیر پای ماست از چیست صحبت کنیم و …

او به نمکی‌ها اشاره میکند و میگوید: حتما دیدید که نمکی‌ها و ضایعاتی‌ها در کوچه‌ها می‌آیند و میگویند آهن کهنه و … ، من طرحی پیشرفته‌تر دارم و نیازی به داد زدن آهن کهنه نباشد و مردم اذیت نشوند، آلارمی روی ماشین نصب میکنیم رفته رفته مردم آشنا شوند و بگویند این بازیافتی است! و بروند وسایل بازیافتی خود را تحویل دهند.

ایستگاه بازیافت زباله طبس

به عقیده حمید، طبس دو ایستگاه بازیافت نیاز دارد او میگوید: قرار است هر پنج ماه جایزه بدهیم و یک قرعه‌کشی برگزار کنیم تا مردم جذب شوند و اینکه مردم بجای تحویل مواد بازیافتی به ضایعاتی‌های غیر قانونی، به ایستگاه بازیافت بدهند.

با همین زباله‌های مردم حداقل سی جوان مشغول به کار می‌شوند

حمید محمدزاده میگوید اگر برای اجرایی کردن طرح‌هایم از من حمایت کنند قول میدهم با همین زباله‌های مردم حداقل سی جوان مشغول به کار می‌شوند.

در مورد جزییات کار دریافت مواد بازیافتی از حمید پرسیدم که گفت: مردم می‌آیند اینجا و مواد بازیافتی از آنها تحویل گرفته می‌شود و پول آن بر اساس وزن و جنس پرداخت میشود که میتوانند به اختیار خودشان حساب باز کنند و به مرور و بعد از یک مدت حساب را جمع میزنیم و به همان اندازه خرید می‌کنند.

در حین مصاحبه شخصی آمد و از حساب خود پرسید که جوان با خوشرویی حساب او را بررسی کرد و از او تشکر کرد و گفت دست شما درد نکند همین که به فکر تمیزی شهر و اقتصاد کشور هستید بسیار با ارزش است چون میدانید ارزش مادی ندارد فقط برای محیط زیست ماست.

نمیدانم مردی که زباله ها را برای بازیافت آورده بود چقدر از حرفای این جوان متوجه شده بود با گفتن زنده باشی خداحافظی کرد نگاهم به سطل‌های بازیافتی بود و به فکر طرح‌های این جوان بودم اگر طرح‌هایش اجرا میشد…

حمید ادامه داد ما اینها را جمع کرده و پِرس می‌کنیم و به کارخانه بازیافت می‌فرستیم ولی باید دستگاه بخریم، حداقل برای کل طبس یک دستگاه پرس، یک دستگاه آسیاب و یک دستگاه پرس فلزات لازم است.

عکسهایی را از داخل رایانه نشان داد و گفت با لاستیک ماشین این کاردستی را درست کرده و در شهر بازی ها از این طرح ها میتوان استفاده کرد و ادامه داد: من برای فرهنگ سازی برای مدارس طرحی دارم چون معتقدم باید از ابتدا شروع کرد، ببینید اینهایی که داخل سیستم به شما نشان میدهم همه را خودم درست کردم و فقط علاقه میخواهد.

ایستگاه بازیافت زباله طبس

در همین حین فرد دیگری وارد شد، حمید به او سلام کرد، او پرسید آقا خشک و تر را از هم جدا میکنید حمید گفت نه تر اصلا قبول نمی‌کنیم مرد گفت منظورم اینست که در خانه همه زباله‌های بازیافتی را در پلاستیک ریختن حمید گفت اگر حلب و قوطی نوشابه و دوغ و دلستر بود با هم باشد عیبی ندارد، لاک خشک دستگاه آسیاب نمیکند، لاک خشک دستگاه پرس میخواهد، بطری روغن که رنگ زرد دارد اشکالی ندارد….

چند دقیقه‌ای صحبتشان به طول انجامید مرد در مورد تک تک قیمت حلب و قوطی و طرز آوردن و تفکیک و چگونگی بازیافت سوال میکرد و آنچه برایم جالب بود، حوصله حمید بود که با طمأنینه و با آرامش جواب تک تک سوال‌ها را میداد.

از او خواستم ادامه کاردستی‌ها را از رایانه برایم بیاورد و او مشتاقانه خود به عکس‌ها نگاه میکرد و برای هر کدام توضیح میداد.

دوباره صدایی او را فراخواند و فردی که کیسه زباله‌ای تفکیک شده دستش بود، حمید با احترام آن را گرفت و تشکر کرد و چند دقیقه ای هم با او صحبت کرد انگار میخواست فرهنگ سازی را خودش شروع کند…

در پایان از او میخواهم اگر خواسته‌ای دارد بیان کند و او گفت: از شورای شهر و شهرداری طبس واقعا به خاطر حمایت‌هایشان تشکر میکنم و از آنها میخواهم حمایت بیشتری کنند تا این طرح ها را جهت پیشرفت شهرمان اجرایی کنم.

حمید محمدزاده

او لبخند بر لب دارد و انگار نه انگار که هوا داغ و سوزان است و میان انبوه مواد بازیافتی که به دستش میرسد عرق میریزد و کار میکند، او هدف خود را مشخص و راهش را پیدا کرده، او اولین جوانی است که در طبس به فکر بازیافت زباله ها افتاده، اراده کرده و عزم خود را جزم کرده است، کمی همت مسئولان را می‌طلبد تا ایده‌هایش را تحقق بخشد.

به راستی روزی شاهد تحقق طرح جشنواره هنر بازیافت او در طبس خواهیم بود…

گزارش: سجاد نجفی

37 دیدگاه دربارهٔ «جوان پرتلاش طبسی که ایده‌اش در حد حرف نبوده و میگوید تا آخرش هستم!;

  1. سلام حمید جاااااااااااااااااااااااااااااان پیش به سوی موفقیت ………………..موفقیت یعنی از مخروبه شکست…………….کاخ پیروزی ساختن……………موفقیت یعنی از نا ممکن ها…………….ممکن ساختن………………………با آرزوی موفقیت.

  2. ایوووول حمید .واقعا در مشهد کار بهتر از این رو داشتی که این کار رو ترجیح دادی در شهر خودت ینی طبس …

  3. واقعا خسته نباشی و احسنت به این پشت کارت حمید جان
    از مسولین هم درخواست حمایت ازین گونه طرح ها رو دارم ممنون

  4. سلام حمید جان
    خدایی ایول داری دادا
    با اینکه تو اون شرایط سخت داری کار می کنی ولی باس گفت ایول به مردانگیت
    خسته نباشی عزیزم

  5. سلام حمیدآقا انشاالله مسئولین هم مثل تو بجای حرف و شعار آستین همت رابالا بزنند و برای محیط زیست و دیگرمسائل عملا کار کنند و….
    دورودو خداقوت به تو جوان خدمتگزار….

  6. حمید جان خدا قوت ان شا الله خداوند به کار و تلاشت رونق بده و به در آمدت برکت
    یک پیشنهاد دارم: نهادینه کردن یک فرهنگ خوب کمی زحمت دارد ولی به نظر من برای ایجاد انگیزه بیشتر بهتر است واحد بازیافت جوایزی هر چند کوچک ولی متناسب با سن کودکان در نظر بگیرد. مطمئنا با اهدای جوایز به کودکان انگیزه همت بیشتر برای جدا کردن اقلام قابل بازیافت از زباله در نسل آینده شدت میگیرد تا جاییکه حتی می توانند فرزندان عامل تشویق والدینشان به این امر باشند .
    در ضمن از اعضای محترم شورای شهرمان تقاضا می گردد با عنایت به کمک شایانی که این جوان در راه کم کردن حجم زباله خروجی از شهر و به تبع آن هزینه های حمل و نقل شهرداری می نماید در راستای زیبا سازی محل کار ایشان با توجه به امکان توسعه آن در محل فعلی، نسبت به محصور نمودن محوطه مذکور از طریق کمک های مالی شهرداری محترم اقدام مساعد به عمل آورند تا یکی دیگر از جوانان سخت کوش و بی مدعای شهرمان را از الطاف خودشان بهره مند فرمایند
    باسپاس

  7. بسیار زیباست کار شما، هر چند که ممکنه خیلی ها از انجام اینکار شرمسار باشن، ولی ادامه بده تا به هدفت برسی، آفرین

  8. حمید جووووووون خسته نباشی…ایشالا تو هر مرحله از زندگیت و تو کارد که هستی موفق وپیروز باشی…ممنون از زحماتت

  9. داشم ایشالا موفق باشی تو کارت و به اینکه به خواسته هات برسی من ایمان دارم .به امید روزهایه خوب..میثمم به تو ایمان داره .ستاره بچینی خوابایه خوش ببینی قربانت بوس بووووووس

  10. با سلام و تشکر از تهیه این گزارش از جناب آقای محمد زاده که با اشتغال به این کار باعث حفظ محیط زیست می شوند به عنوان یک شهروند کمال تشکر را داریم و از مسئولین هم انتظار می رود از چنین جوانانی نهایت حمایت را به عمل آورند .

    1. کاش تو هم پارتی داشتی میرفتی پیام نور استخدام میشدی ولی دمت گرم تو غیرت داری نون حلال خرده ای خسته نباشی بزرگ مرد

  11. با عر ض سلام و خسته نباشید و آرزوی موفقیت روز افزون برای شما
    جدیت و پشتکار در کارت سرلوحه کار جوانان امروزی باید باشد . موفق باشی
    ضمنا مسئولین شهر باید از این جوانان خلاق بیش از پیش حمایت کنند و فکرشان و طرحشان را انحصاری کنند تا پشتشان گرمتر شود

  12. سلام حمیدجان خسته نباشی
    ایول من که۲۷سالمه وفقط لیسانس دارم ومثه تودارای چندمدرک نیستم هیچوقت حاضرنبودم ونیستم چنین کاریوانجام بدم حتی اگه درامدخوبیم داشته باشه
    ایشالاهمه ی مسؤلین کمکت کنن تا ب هدفت برسی

  13. اولا گزارش خوبی بود
    ثانیا بهش خسته نباشید میگم و دوستش دارم چون منم طرفدار پر و پا قرص بازیافت برای رونق اقتصاد و محیط زیست هستم
    ثالثا مسئولین بشنود و نشان بدهند چقدر از این افراد مبتکر و زحمت کش حمایت میکنند
    رابعا اونایی که میکن شغل نیس یاد بگیرن شغل فقط میز نیس ببینند با داشتن چند مدرک چه میکند؟
    حمید جان خسته نباشی -خدا قوت و موفق باشی ادامه بده که به هدفت خواهی رسید

  14. با سلام
    قبل از همه چیز از سخت کوشی حمید جان بگم که در هیچ جایی از مطالب بیان نشده : از حمید جان هم بابت این موضوع معذرت خواهی می کنم:
    حمید در ابتدای کارش ، در ۱۳فروردین ماه سال ۹۳ به دلیل سانحه ای که برایش اتفاق افتاد چند ماهی از کارش دور بود ولی با پشت کاری که داشت کار خود را به نحو احسن ادامه داد واقعاً مسئولین اگر به فکر شهر و جوانان باشند باید حمایت کنند تا طبق گفته خود حمید ۳۰ نفر اشتغال زایی انجام شود و حتی محیط شهر هم تمیز شود
    انشاا… حمید جان موفق و موید باشید

  15. آفرین بر شما. کار بسیار ارزنده ای را شروع کرده اید. هم کمک بزرگی به محیط زیست شهرمان است و هم کمک به اقتصاد و اشتغال. از خداوند سلامتی و توفیق برایتان مسئلت دارم.

  16. سلام حمیدجان امیدوارم در کاری که درپیش گرفتی وباعث سرسبزی شهروپاکی آن شدی همواره موفق ومویدباشی وضمن تقدیر وتشکرازمسولین شهرستان امیدوارم تورابیش ازپیش موردتوجه وحمایت خودقراردهندسربلندی وموفقیت روزافزون تورادرزندگی از خداوندمنان خواستارم.دست همسرت هم دردنکنه که همیشه باعث دلگرمیت بوده وهست.

  17. ضمن عرض سلام بنده به داشتن چنین داماد سختکوش وبااراده افتخار میکنم وهمچنین از دخترم که باعث دلگرمی همسرش میباشد تشکرمیکنم وازمسولین شهرستان طبس تقاضادارم اینچنین افرادسختکوش وبااراده راکه به فکرمحیطی سالم برای شهرمان میباشندموردحمایت قراردهند.باتشکر

  18. با سلام وخسته نباشید.حمید جان :انشاا… که خذاوند پشت وپناه تو باشد واز مسئولین شهرستان وشورای شهر وشهرداری تقاضا دارم که حداقل یک مرتبه برای خدا قوت هم که شده به ایستگاه تشریف ببرند .که خود دلگرمی وبا قوت بیشتری برای این جوان باشدتابتواند بکار خود بامیل ورغبت بیشتری ادامه دهدانشاا….

  19. من به نوبه خودم افتخار می کنم به این بچه با صفای روستایی که دارد طرح ها وایده های جدید را ابداع می کند خداوند به ایشان سلامتی بدهد –

  20. واقعا پشتکار این جوان ستودنی است . خدا قوت حمید جان . ثروت این کشور نفت نیست این جوانان پر تلاش است که متاسفانه نادیده گرفته می شوند

  21. سلام خیلی ممنون از گزارش سبزتان احسنت بر پشتکار این جوان
    خداوند مهندس اشرفیان رو بخاطر انرژی دادن به جوانان حفظ کند

  22. افرین به این جوان توانا حق نگهدارش باشد شهردار و شورای شهر و همه مسولین هوای فرزندان طبس را داشته باشید

  23. سلام خسته نباشی حمید جان خداقوت کار کردن جوهر مرده حالا هر کاری باشه دستت درد نکنه واقعا طبس نیاز داشت این مرکز باشه امیدوارم روزی به آرزوهات برسی ما مردم همیشه حمایتت میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 16 =