مقاوم سازی و اجتناب از ساخت و ساز در کنار گسل ها باید جدی گرفته شود

مقاوم سازی و اجتناب از ساخت و ساز در کنار گسل ها باید جدی گرفته شود

خبرگزاری جمهوری اسلامی: مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور گفت: برای کاهش جدی تلفات ناشی از زلزله، مقاوم سازی و اجتناب از ساخت و ساز و زندگی در کنار گسل ها باید به عنوان دو راهکار اساسی جدی گرفته شود.

‘محمدجواد بلورچی’ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در وقوع زلزله، سازه ها موجب کشته شدن آدم ها می شوند، افزود: باید مسوولان برای این پدیده که همواره نگران آن هستند، برنامه ای مدون و مؤثر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نام کشور ایران پنج بار در فهرست زمین لرزه هایی با بیش از ۱۰ هزار کشته آمده، یادآور شد: ۱۶درصد زمین لرزه های پرتلفات مانند زمین لرزه بوئین زهرا، طبس، رودبار و بم در کشور ما رخ داده است.

به گفته بلورچی، هم اکنون با وجود وسعت زیاد کشورمان و جمعیت ۷۳ میلیونی، از نظر جایگاه تلفات زمین لرزه همتراز کشوری مانند چین هستیم.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه از سال ۱۲۸۰ هجری شمسی تا ۱۳۸۰ آمار تلفات ناشی از زمین لرزه در کشورمان فزاینده بوده، بر لزوم شناخت از زمین، مطالعه و آموزش، تغییر باورها و در نهایت تغییر عملکرد تاکید کرد.

وی یادآور شد: ژاپن به عنوان کشور مخاطرات با وجود نهادینه شدن مدیریت بحران در آن به دلیل پیش بینی نکردن به موقع سونامی پس از زمین لرزه، دچار ۳۵۰ میلیارد دلار خسارت شد و همچنان عوارض زلزله در این کشور ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۹۰۰ میلادی تا امروز، مخاطرات زمین شناختی در جهان نرخ فزاینده دارند که علت عمده آن را می توان در امکان اندازه گیری و ثبت آن ها دانست.

به گفته بلورچی: با آنکه دانش موجب شده به مرور از تلفات کاسته شود ولی به دلیل اینکه با توجه به رشد جمعیت زمین های بیشتری مورد نیاز انسان است، تعداد انسان های در معرض خطر همچنان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه بین قاره های جهان بیشترین نوع مخاطرات در آسیا به ثبت رسیده، گفت: ۴۳ پدیده مخاطره آمیز را در جهان معرفی می کنند که عمده آنها در کشور ما اتفاق می افتد.

وی عمده مخاطرات زمین شناختی ایران را شامل زمین لرزه، زمین لغزش، سیل، خشکسالی و فرونشست زمین عنوان و تصریح کرد: با این وجود پدیده هایی مانند توفان گونو که انتظار آن در ایران نمی رفت، به دلیل تغییرات اقلیمی در ایران نیز اتفاق می افتد.

این کارشناس ارشد زمین شناسی بیان کرد: ایران به لحاظ نقشه رده بندی شاخص مخاطرات طبیعی در رتبه سوم قرار دارد ولی ما هنوز این مخاطرات را باور نداریم.

وی گفت: ما خطر را اصلاً بررسی نمی کنیم و توسعه را بدون زیر ساخت شروع می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکثر امکانات در مناطق پرخطر است، تاکید کرد: وظیفه ما این است که محدوده خطر را در کشور معرفی کنیم.

این کارشناس زمین شناسی، فرونشست زمین را از دیگر مخاطرات زمین شناختی کشور ذکر و اظهار کرد: کشور ما همیشه کم آب بوده و ایرانیان می دانستند که با حفر قنات و سد زیرزمینی می توان با این کم آبی زندگی کرد.

وی یادآور شد: با بهره برداری غیراصولی از آب زیرزمینی اکثر دشت ها با نشست های چند ۱۰سانتی متری در سال روبرو هستند و مخازن آب زیرزمینی به سرعت در حال تخلیه است.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات کشور با بیان اینکه استان های شمالی بیشترین میزان زمین لغزش و سیل را دارند، اضافه کرد: بیشترین میزان تلفات و خسارات در جهان را سیل به خود اختصاص می دهد و ما در زمینه سیل نیز هم ردیف کشور چین هستیم.

بلورچی با بیان اینکه در زمینه رخداد سیل روند صعودی داشتیم، یکی از دلایل اصلی این مسئله را تجاوز انسان به حریم رودخانه ها و ساخت و ساز در این محدوده عنوان کرد.

وی در ادامه به مخاطرات زمین شناختی زیست محیطی اشاره و خاطرنشان کرد: منابع آلاینده به دو دسته طبیعی و انسانی دسته بندی می شوند.

وی به عنوان مخاطرات زیست محیطی به دفع نامناسب زباله و فاضلاب در کنار منابع آبی مثل رودخانه ها و تالاب اشاره کرد و افزود: رودخانه زرجوب پساب زباله های شهر رشت را به تالاب انزلی منتقل می کند.

این کارشناس زمین شناسی همچنین به دگرگونی های اقلیمی به عنوان یکی دیگر از مخاطرات طبیعی اشاره و یادآور شد: در دو سده گذشته؛ کره زمین شش درجه گرمتر شده و این یکی دیگر از عوامل مخاطرات اقلیمی مانند خشکسالی و سیل است.

به گفته بلورچی: در اثر این پدیده مناطق مناطق خشک، خشک تر شده و مناطق پرباران دچار باران های سیل آسا می شوند.

این کارشناس اظهار داشت: این پدیده ها خطرات بیشتری را نیز دارند چرا که قابل پیش بینی نیستند.

بلورچی گفت: با این همه، ساکنان ایران در پیشینه تاریخی خود همواره با شناخت مناسب از طبیعت امکان ادامه زندگی را در شرایط سخت سرزمین ایران فراهم کرده اند.

مدیر زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور در خاتمه یادآور شد: مطمئنم با شناخت بهتر پدیده های زمین شناختی ما، آینده روشنی را با هم برای خود و فرزندانمان رقم خواهیم زد.

به گزارش ایرنا، همایش مخاطرات زمین شناختی با حضور استادان و کارشناسان ارشد سازمان زمین شناسی کشور و تنی چند از مسوولان محلی و دانشجویان این رشته، چهارشنبه شب در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =