شناسایی ۱۰۹ هکتار اراضی طبس برای اجرای آبیاری نوین/ عملیات انتقال آب کشاورزی با لوله در طبس اجرا می شود

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: ۱۰۹ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طبس برای اجرای سیستم های نوین آبیاری شناسایی شد و متقاضیان در مرحله معرفی به بانک هستند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، داوود بخشایی در گفتگو با طبس نیوز بیان کرد: در ۱۸۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان سامانه های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی سال ۹۴ اجرایی شد که تاکنون ۹۲ هکتار به بهره برداری رسیده و ۹۲ هکتار دیگر در دست اجراست.

وی افزود: سال گذشته به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی با بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری و با توجه به شرایط کنونی بحران آب و کمبود منابع آبی به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است که به این وسیله می توان گام موثری در افزایش راندمان آبیاری و مصرف بهینه آب برداشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۹ هکتار از اراضی برای اجرای سیستم های نوین آبیاری شناسایی شده و متقاضیان در مرحله معرفی به بانک هستند.

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: طرح های اجرا شده و در دست اجرای سال های ۹۳ و ۹۴ برابر ۲۹۲ هکتار بوده که این سطح برابر با ۶۵ درصد تمام طرح های اجرا شده از ابتدای آغاز طرح تا سال ۹۳ است.

عملیات انتقال آب کشاورزی با لوله در طبس اجرا می شود

بخشایی با بیان این که ۲۳۶ کیلومتر عملیات انتقال آب کشاورزی با لوله در طبس اجرا می شود افزود: ۴۸ کیلومتر عملیات انتقال آب کشاورزی با لوله با اعتباری معادل ۱۹ میلیارد و ۷۱۸ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی سال ۹۴ مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی در این شهرستان اجرا شد که تاکنون ۴۳ کیلومتر اجرا شده و ۵ کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعات مرحله یک و دو برای حدود ۲۳۶ کیلومتر لوله گذاری برای متقاضیان جدید انجام و تایید نهایی شده و پس از تأمین اعتبار اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، عملیات اجرایی انتقال آب با لوله در طبس سال ۹۴ برابر ۴۵ درصد کل عملیات اجرا شده در سال های قبل که ۱۰۶ کیلومتر بوده، است که این موضوع نقش مهمی در افزایش راندمان توزیع، افزایش ضریب بهره‌وری از منابع آبی موجود و انتقال سریع آب تا مزرعه دارد.

وی با بیان این که هدف اجرای طرح، استفاده بهینه از آب کشاورزی و بهبود راندمان انتقال آب آبیاری به منظور مقابله با خشکسالی است، گفت: ۷۰ درصد هزینه اجرای این عملیات از محل اعتبارات دولتی به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =