یک آتش نشان: انجام کارهای ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

یکی از آتش نشانان شهرستان طبس با اشاره به حادثه تلخ ساحتمان پلاسکو تهران که ۳۰دیماه اتفاق افتاد، گفت: انجام کار ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و با سرمایه گذاری ثابت می توان سالیان سال ایمن زندگی کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، موضوع آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران که در سال ۱۳۴۱تاسیس شد بهانه ای شد که در کشور به موضوع ایمنی و آتش نشانی توجه ویژه ای شود.

در این ارتباط با فردی که ۱۴ سال در لباس مقدس آتش نشانی به امداد رسانی و اطفای حریق در طبس با ۵۷هزار کیلومتر مربع مساحت از آن به عنوان پهناورترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی یاد می شود، مشغول کار است، گفت و گو شد.

** ماموران آتش نشانی سالانه ۳۰۰ماموریت انجام می دهند

« جعفر حقگو » و همکارانش سالانه ۳۰۰ ماموریت انجام می دهند.

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری طبس در گفت و گو با خبرنگار طبس نیوز افزود: از سال ۱۳۸۱هجری شمسی به استخدام آتش نشانی درآمد که تا کنون به عنوان آتش نشان در این مسئولیت مهم اجتماعی انجام وظیفه می کند.

وی در مورد تعریف شغل آتش نشان می گوید: آتش نشانی حرفه است که انسان برای ورود به آن باید علاقه و استعداد داشته باشد و علاقه حرف اول را می زند.

حقگو ادامه داد: دلسوزی، مهربانی و عشق به کمک به دیگران از جمله خصوصیات کسانی است که در این شغل خدمت می کنند و نشانه بارز آن هم در حوادث و سوانح متعدد دیده شد.

وی در مورد وظایف آتش نشانی می افزاید: آتش نشانی موارد ایمنی را در شهر باید رصد کند و مکان هایی که برای شهروندان ایجاد خطر می کند شناسایی و طبق دستور العمل ها و ضوابط با شهرداری و مراجع ذیصلاح مکاتبه کند.

حقگو تصریح کرد: فرقی نمی کند که حادثه، ایجاد حریق در یک مکان باشد،دیوار یا گود برداری انجام می شود یا درختی یا تیر برقی برای شهروندان ایجاد خطر می کند آتش نشانی می تواند ورود پیدا کند و برای رفع آن مشکل اقدام لازم را انجام دهد.

** خطر جانی و بیماری تنفسی آتش نشانان را تهدید می کند

حقگو در مورد مخاطره شغل آتش نشانی گفت: اولین مخاطره این شغل خطر جانی است به همه روشن است.

وی ادامه داد: هرجا ماموران آتش نشانی حضور پیدا می کنند، حادثه ای رخ داده است این موضوع می تواند به روح و روان کارکنان تاثیر بگذارد و در حریق ها، دود ناشی از آتش نشانی می تواند به جسم آتش نشانان تاثیر داشته باشد به ویژه اینکه اگر آتش نشان موارد ایمنی که توصیه شده را دقت نکند پس از چند سال امراض تنفسی در او بروز پیدا می کند.

این آتش نشان طبس گفت: ماموریت های سالانه آتش نشانی شامل اطفای حریق، تصادف و امداد جاده، امداد چاه، حیوانات موذی، محبوس شدن افراد در داخل منزل و… است.

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی طبس در خصوص سخت ترین ماموریت خود گفت: سخت ترین ماموریت ها برای آتش نشانان ماموریت هایی است که خطرات جانی برای شهروندان ایجاد می شود و چیزی که آن را سخت تر می کند آن است که در صحنه حاضر شویم اما به دلایلی از جمله عمق فاجعه نتوانیم کاری برای فرد انجام دهیم.

وی افزود: سخت ترین ماموریتی که ما در طبس انجام دادیم حادثه ای بود که یادم نیست چه سالی بود کامیون با یک دستگاه اتوبوس برخورد کرد و آمار کشته ها خیلی زیاد بود.

وی ادامه داد: چون آمار تلفات زیاد بود تاثیر روحی و روانی منفی زیادی بر همکاران گذاشت سخت ترین مامورتی بود که در طول خدمت انجام دادم.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز برخورد دو خودروی سواری در محور طبس – ده محمد رخ داد، افزود: در این حادثه دردناک که ۲کشته برجا گذاشت یک بچه کوچک در بغل مادرش کشته شد از سخت ترین ماموریت های ما در سال جاری بود.

** کمبودهای آتش نشانی با همدلی قابل جبران است

حقگو در پاسخ به این که کمبودها در آتش نشانی طبس چیست، گفت: در هر شهر با توجه به بودجه ای که شهرداری دارد باید بسنجیم که آیا در آتش نشانی کمبود هست یا خیر؟

وی ادامه داد: به نسبت بودجه ای که شهرداری دارد سعی کردیم میزان بودجه را برای تجهیز آتش نشانی بیشتر کنیم و نظر شورا و شهردار و مسئولان را به این سمت سوق دهیم که آتش نشانی به بودجه بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: فکر می کنم با توجه به بودجه ای که شهرداری طبس دارد در حال حاضر نسبتا تجهیزات جوابگوی شهر هست اما کمبودهایی هم وجود دارد که مکاتبات آن انجام شده و ان شاءالله سال ۹۶ دغدغه هایی که برای کمبودها داریم جبران شود.

** تشکر از شهردار و اعضای شورای شهر در تامین تجهیزات

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی طبس بیان کرد: جا دارد از دید باز شهردار طبس مهندس طوسی در این خصوص تشکر کنم، زمانی که عضو شورای شهر بود و هم اکنون که شهردار است نظر خاصی به آتش نشانی داشته و دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری شهردار و کمک شورای اسلامی شهر ست هیدرولیک امداد و نجات جاده ای که هزینه زیادی هم دارد برای آتش نشانی خریداری شد و علاوه بر آن برای اینکه بتوانیم سریع تر به محل حادثه برسیم یک خودروی « بنز ون »امدادی به این کار اختصاص یافت که واقعا کمک خیلی بزرگی است برای آتش نشانی چرا که در امدادرسانی ثانیه ها اهمیت دارد.

** برای اطفای حریق ساختمان های بلند خودرو نردبانی نداریم

وی اظهار کرد: جهت اطفای حریق ساختمان های بلند در آتش نشانی خودروی مناسب نداریم ولی با جرثقیل های بخش خصوصی مذاکره شد، اگر حادثه ای رخ داد، کار آتش نشانی را در اولویت قرار دهند و با کمک آنها بتوانیم امدادرسانی یا اطفای حریق را در این ساختمان ها انجام دهیم.

وی اظهار کرد: چون هزینه خرید یک خودروی نردبانی امداد بسیار زیاد است با این بودجه ای که به آتش نشانی اختصاص داده می شود فعلا قادر به خرید آن نیستیم.

وی افزود: با توجه به این که چند ساختمان بلند در طبس احداث شد، طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به حریق ها و ایمنی ساختمان هاست جلساتی گرفته شد تا بتوانیم موارد ایمنی این ساختمان ها را اجرایی کنیم.

حقگو با بیان این که مکان های پرخطر شهر شناسایی شد و برای این مکان ها اقدامات پیشگیری هم انجام شد، افزود: اولین مکان های پر خطر جایگاه های عرضه سوخت از جمله پمپ بنزین ها و جایگاه های سی ان جی است و نزدیک هر پمپ بنزین و جایگاه سی ان جی در شهر به جز پمپ بنزینی که به تازگی در جنب امامزاده احداث شد، یک شیر آتش نشانی نصب شده است.

وی یادآور شد: به مرور کارهای پیشگیری از جمله در مکان های پر تراکم و میدان ها در داخل شهر انجام و حتما شیرهای آتش نشانی نصب می شود.

** تامین ایمنی مکان های عمومی در اولویت است

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی طبس با بیان اهمیت تامین ایمنی اماکن عمومی افزود: یکی دیگر از دغدغه های ما مکان های عمومی به ویژه هیات مذهبی و مساجد است، سالی که گذشت از مسئولان این حوزه دعوت شدد و دستورالعمل ها به آنها ابلاغ شد تا بتوانیم هتل ها، مسافرخانه ها، پاساژها و به ویژه هیات های مذهبی را ایمن کنیم.

** ارایه آموزش اطفای حریق به دانش آموزان ضروری است

وی در خصوص آموزش های ایمنی به دانش آموزان توسط آتش نشانی گفت: مرکز آموزش و هدف ما مقاطع تحصیلی است و با آموزش و پرورش مکاتبه شد و در این خصوص اعلام آمادگی کردیم و هر زمانی، هر مدرسه ای در هر مکانی که نیاز بود حتما در ارایه آموزش همکاری می کنیم.

وی بیان کرد: معتقد هستیم برای شروع بالا بردن فرهنگ ایمنی در شهر باید ابتدا از مدارس باشد.

حقگو افزود: از شورای شهر نیز مصوبه ای اخذ شد که کار قانونی باشد و اگر هزینه ای شهرداری متحمل شد، هزینه نیست و سرمایه گذاری است حتما کار آموزش در مدارس انجام شود.

** سالانه حدود ۴۰دوره آموزشی و رزمایش در مدارس برگزار می شود

وی ادامه داد: سالیانه حدود ۴۰ دوره آموزشی و رزمایش در مدارس در تمام مقاطع بر اساس تقاضای مدیران مدرسه و آموزش و پرورش برگزار می شود.

**آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است

مسئول آتش نشانی طبس در خصوص مشکلات جامعه آتش نشانان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این بود، آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی نمی شد ولی به تازگی این مورد در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

وی افزود: ان شاءالله روال قانونی این مصوبه طی شود و به مرحله اجرا برسد ، واقعا این شغل سخت و زیان آور است و با توجه به مخاطر شغلی فکر می کنم این حق آتش نشانان بود که قبل از این نمایندگان مجلس این مورد را مصوب کنند.

** آتش نشانی حرفه تخصصی است، هرکس در این ارتباط اظهار نظر نکند

وی بیان کرد: مشکلات دیگری نیز هست که به مرور حل می شود ولی این که برخی از شهروندان تخصصی در کار آتش نشانی ندارند گاهی اظهار نظرهایی می کنند که باعث ناراحتی نیروهای امدادی می شود که با آن مواجه هستیم.

حقگو ادامه داد: امیدواریم با ارتقای فرهنگ ایمنی و آموزش هایی که از طرف یگان های امدادی به ویژه آتش نشانی داده می شود مردم راجع به شغل آتش نشانی آگاهی بیشتری پیدا کنند،که انتقاد بیجا باعث می شود روحیه نیروهای امدادی تضعیف شود.

وی یادآور شد: این مورد کلی است اما در طبس فرهنگ ایمنی مردم رضایت بخش است این موارد خیلی کم مشاهده می شود، امیدواریم این مقدار به حداقل خود برسد و اگر نیروهایی امدادی در حین انجام ماموریت باشند با اظهار نظرهای عجولانه سد کار نیروهای امدادی نشوند.

** بیشترین موارد تماس با آتش نشانی در چهار فصل سال متفاوت است

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار طبس نیوز که بیشترین تماس ها با آتش نشانی طبس در چه فصلی است، گفت: با توجه به چهار فصل سال زنگ تماس مردم با آتش نشانی متفاوت است.

به گفته حقگو، در ایام نوروز و سفرهای نوروزی مردم با توجه این که شهرستان طبس محور پنج استان و در مسیر زایرانی که قصد سفر به مشهد دارند، قرار دارد، تصادف جاده ای بیشتر است.
وی ادامه داد: اگر محل حادثه به پایگاه های امدادی هلال احمر نزدیک باشد از آنجا اعزام می شوند و اگر آتش سوزی در بین باشد با هماهنگی با مدیریت بحران شهری به محل اعزام می شویم.

حقگو تصریح کرد: وظیفه قانونی آتش نشانی شهرداری پوشش حوادث در محدوده خدمات شهری است با این وجود حتی تصادف جاده ای که به شهر نزدیک است و در محدوده شهری نیست و ممکن است هلال احمر دیرتر برسد، اعزام می شویم و کار امداد رسانی را انجام می دهیم.

وی بیان کرد: در فصل تابستان بیشتر تماس ها با آتش نشانی مربوط به حریق های جامدات است و با توجه به اینکه طبس، باغ شهر است ممکن هست در باغ ها و نخلستان ها حریق ها رخ دهد.

وی ادامه داد: در فصل زمستان نیز بیشتر موارد حریق خانگی است دلیل این است که مردم در این فصل از وسایل گرمازا استفاده می کنند، اگر موارد ایمنی را رعایت نکنند ممکن است حریق رخ دهد و تماس ها با آتش نشانی در خصوص حریق منازل بیشتر در زمستان و اوایل بهار است.

حقگو با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان گفت: از مردم تشکر می کنم، زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد در ایستگاه های آتش نشانی حاضر شدند و ابراز همدردی کردند و حتی بعضی از شهروندان تماس گرفتند و تسلیت گفتند.

وی ادامه داد: همچنین از مسئولان اداره ها و نهاد ها، شورای اسلامی شهر و بویژه امام جمعه طبس که در محل ایستگاه آتش نشانی حاضر شدند و روحیه مضاعفی به آتش نشان ها دادند، تشکر می کنم.

وی در مورد توصیه های آتش نشانی به مردم گفت: البته در خصوص حریق جامدات بیشتر مردم اطلاع دارند اما در خصوص خطر گاز، اگر پخش شود و بسوزد خطر آن کمتر است، گاز پخش شده، نسوخته باشد، امکان انفجار وجود دارد، خطرهای جانی و مالی آن بسیار زیاد است.

** ضرورت نصب اعلام سیستم حریق و سایل برقی غیر ضروری از برق خارج شود

وی بیان کرد: همشهریان می توانند با هزینه بسیار کم سیستم اعلام حریق در منزل نصب کنند، زمانی که در منزل نبودند و حادثه ای رخ داد با آن سیستم به موبایل آنها یا ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع رسانی می شود و در لحظه اول می توان حریق را به راحتی مهار کرد.

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری طبس می گوید: موضوعی که مردم باید آن را جدی بگیرند این است وسایل غیرضرور برقی را هنگام خروج از منزل از برق جدا کنند، ممکن است حتی به صورت خاموش خطرهای را به همراه داشته باشد و حریق هایی در این خصوص داشته ایم.

این آتش نشان بار دیگر تاکید کرد: انجام کار ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و با یک سرمایه گذاری ثابت می توان سالیان سال ایمن زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =