گفت‌وگوی متفاوت با قاری برجسته قرآنی در طبس

او پس از سال‌ها تصمیم گرفت در مسابقات شهرستانی قرآن کریم شرکت کند که باز هم موفق به کسب مقام اول در رشته قرائت شد.

به گزارش طبس نیوز، ۳۵ ساله، کارشناس ارشد زبان انگلیسی، دبیر زبان انگلیسی و علاقمند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته زبان‌شناسی است.

وی زمانی که شهرستان طبس جزو استان خراسان بزرگ بود طی ۳ سال پیاپی مقام نخست رشته قرائت قرآن در سطح استان در مقطع سنی خود شد؛ آن زمان او حدود ۱۵ سال سن داشت.

سال سوم راهنمایی نیز در مسابقات کشوری پیشتازان که در رامسر برگزار شد مقام اول آورد.

وی حتی یک روز توفیق یافته و به دیدار مقام معظم رهبری می‌رود و قرآن می‌خواند و مورد تفقد آقا قرار می‌گیرد.

او پس از سال‌ها تصمیم گرفت در مسابقات شهرستانی قرآن کریم شرکت کند که باز هم موفق به کسب مقام اول در رشته قرائت شد.

علی کدخدایی فرزند طبس با آرامش خاص در کلامش از ارتباط بین زبان انگلیسی و قاری قرآن می‌گوید که هر دو زبانی غیرمادری هستند و می‌توانند در فضاهای مختلف موثر باشند.

کدخدایی ادامه می‌دهد: خوب است که از زبان‌های مختلف در حوزه دین بکارگیری شود؛ در راستای برقراری ارتباط با افرادی که شاید نگاهشان به دین ما متفاوت باشد؛ من توانستم با بسیاری از توریست‌ها ارتباط برقرار کرده و خیلی از ابهامات عقیدتی و دینی را رفع کنم که این خیلی برای‌شان جالب بود.

علی کدخدایی پسری یک ساله دارد؛ وقتی از او در مورد اینکه دوست دارد پسرش نیز در راه قرآن باشد سوال کردم چنین پاسخ داد: سعی می‌کنم که با تربیت زیربنایی او را به سمتی هدایت کنم که خودش به طرف آموزه‌های دینی جهت داده شود و ما در مرحله انتخاب نمی‌توانیم اجباری در نظر بگیریم و دوست دارم فرزندم را در جهت حفظ قرآن هدایت کنم.

قاری برتر شهرستان طبس در خصوص تاثیرگذاری قرآن در زندگی‌اش این چنین گفت: به جرات می‌توانم بگویم هر چه دارم و ندارم از برکت قرآن کریم است و اولین چیزی که قرآن به من عطا کرده، جایگاه ظاهری است که به بهانه قرآن به من احترام می‌گذارند؛ در مسائل و تنگناهای زندگی‌ام با توسل و توجه به قرآن، کارم راه افتاده و یا اینکه حداقل آرام و توجیه شدم.

وی یادآور می‌شود: حضرت زینب(س) در روز عاشورا و در اوج گرفتاری‌‌ها، وقتی برادر خود را با آن وضعیت در قتلگاه می‌بینند و آوارگی برادرزاده‌های خود را، «ما رایت الا جمیلا» را به زبان می‌آورند.

علی کدخدایی نقد و گلایه هایی دارد از اینکه ندای ملکوتی قرآن فقط برای مراسم خاص است و شرح میدهد که: قرآن کریم خودش تاثیرگذار است، متاسفانه در جامعه شیعی که انتظار بیش از این است توجه لازم را به قرآن نداریم که شاید این نقد در وهله اول به خودم برگردد، اما در جامعه قرآنی تاسف‌انگیز است که برای مثال اگر صدای قرآن به گوش برسد در ذهن تداعی شود که کسی فوت کرده یا نهایتا نزدیک اذان است.

آن‌قدر که باید به قرآن اهمیت داده نمی‌شود و شاید دستگاه‌ها و نهادهایی که برای اشاعه قرآن پول می‌گیرند موفق نبودند، شاید هم ما نمی‌بینیم؛ آن‌مقدار که برای موسیقی و تئاتر فضای جامعه آماده است برای قرآن نیست. من سال‌ها قبل پیشنهاد دادم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود برای اینکه فعالیت‌های منسجم و هماهنگ برای ترویج قرآن ایجاد شود و اکنون نیز همین پیشنهاد را دارم.

وی ادامه می‌دهد: حضرت امام خمینی(ره) به مهجوریت قرآن اشاره می‌کنند و من از همینجا از خودم، جامعه شیعی مسلمان ایران و مسئولین نظام جمهوری اسلامی و به ویژه از نهادهای متولی امور قرآنی می‌گویم که این فضا باید بشکند و عوض شود و به سمت قرآنی شدن برود؛ که یکی از موارد آن برگزاری مستمر جلسات قرآن است که آن را به ماه رمضان محدود کرده‌ایم.

قاری برجسته قرآنی شهرمان گذری به برگزاری مسابقات قرآنی داشت و خواهان آن بود که مسابقات را در قالب جشنواره برگزار کنیم؛ مثلا کارگاه نقاشی با موضوعات قرآنی در حاشیه آن برای کودکان دایر شود و در آخر جایزه‌ای کوچک بدهیم.

او این گونه مسابقات را در حال و هوای فرهنگی شهر موثر و برگزاری محافل قرآنی در بخش و روستاهای همجوار توسط قاریان و حافظان برتر را مقدمه‌ای برای قرآنی شدن فضای جامعه دانست.

علی کدخدایی میگوید اگر برگردیم به قرآن بسیاری از معضلات اجتماعی را به یقین نخواهیم داشت و حتی به صرف خواندن قرآن خیلی از برکات به سمت جامعه روانه می‌شود.

مصاحبه: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =