اعتلای هنر طبس در گرو درخشش کارهای بومی

اجرای تئاتر متفاوت قلب سنگی در ژانر کودک که برای اولین بار در صحنه تئاتر طبس رخ داده بهانه ای شد برای گفتگویی صمیمی با رضا کاظم زاده، کارگردان جوان و تلاشگر این نمایش که هنرهای بسیاری نیز دارد.

به گزارش طبس نیوز، رضا کاظم زاده متولد اول مرداد ماه سال ۶۶ و یک طبسی اصیل است. در دانشگاه مهندسی تکنولوژی نرم افزار خوانده، کارمند بانک است و یک هنرمند عکاس‌، بازیگری را به طور حرفه ای دنبال میکند و با «قلب سنگی» به جرگه کارگردانان پیوسته است.

کادر هنری زندگی کاظم زاده در کنار همسرش رویا رمضانپور که اونیز یک هنرپیشه تئاتر است به خوبی شکل گرفته‌ و متوازن است.

کارگردان جوان به رسم ادب ابتدای معرفی قلب سنگی را با حسین ابراهیمی «نویسنده کار» آغاز و از او به عنوان استاد مسلم خود و دیگر همکارانش یاد کرد.

وی با اشاره به متن و مفهوم نمایش گفت: این تئاتر سعی داشته در محیطی مناسب به شکلی غیر مستقیم و در عین سرگرم کنندگی معنی ایثار و شهادت، فداکاری و ازخود گذشتگی را به مخاطبان خود برساند و نشان دهد حتی افرادی که در ظاهر خشن و دارای قلبی سنگی هستند برای اهداف والا و باارزش حاضرند جان خود را نیز فدا کنند.

این هنرمند طبسی از تمرینات گروهش گفت و اینکه قلب سنگی یک دوره ۶ ماهه تمرین سنگین را پشت سر گذاشته تا به اجرا رسیده است.

وی در ادامه افزود: ژانر کار‌، ژانر کودک است اما غنای معانی و مفاهیم در این نمایشنامه تا کنون توجه بسیاری از بزرگسالان را نیز به خود جلب کرده است و بازخورد های مخاطبین، این حس را به ما القا کرده که این نمایشنامه تا کنون «فرا سنّی» عمل کرده است.

وی با اشاره به استفاده از تمامی گزینه های موجود برای ایجاد یک نمایش مفرح، سرگرم کننده و انگیزشی گفت: در این نمایش از تمام توان خود استفاده کردیم، بازی با نور، ترانه های آموزنده و بازی ها همه در این راستا پیش رفته اند که نمایش حالتی یکنواخت نداشته، متنوع و سرگرم کننده باشد.

نخستین فعالیت کارگردانی رضاکاظم زاده دو «اولین» را در کانامه خود دارد . قلب سنگی نخستین نمایشنامه جدی ژانر کودک در طبس و اولین نمایشنامه ایست که به جز «نویسندگی» به طور کاملا بومی انجام و اجرا شده است.

کاظم زاده در سخنانش تاکید کرد: ساخت و تنظیم موسیقی، تمامی ترانه ها، نور، طراحی عروسک ها و همه فعالیت های انجام شده بر روی صحنه قلب سنگی، تماماً تلاش هنرمندان جوان طبسی بوده و اعتلای هنر تئاتر طبس در گرو انجام اینطور کارهاست.

وی در معرفی کارش گفت: ساخت و اجرای موسیقی این نمایش، کاری از بهرام آزاد هنرمند طبسی است و ترانه های متن از سرایش تا خوانندگی همه بر عهده بازیگران جوان و با استعداد «قلب سنگی» است، محمد نخعی، مهران رجبی و امیررضا هنرمند سرایندگان ترانه های متن نمایشنامه بوده اند.

وی همچنین با اشاره به طراحی لباس و عروسک سازی این کار افزود: یکی از مهمترین مسائل در اجرای موفق کارهای هنری و به خصوص تئاتر، که سهم و تاثیر ویژه ای برکیفیت آن دارد، برخورداری از توان مالی و استفاده از بودجه ای مناسب است که هنرمندان طبسی از آن محرومند اما «مهدیه غلامی» طراح لباس این نمایش با استفاده از کمترین امکانات و داشتن کمترین بودجه ممکن که در تصور نمیگنجد عروسکهایی زیبا و قابل قبول برای قلب سنگی خلق کرد که در کنار گریم هنرمندانه «خانم مرادیان» نقش ها را برای مخاطب کم سن و سال ما ملموس تر ساخت.

کاظم زاده همچنین از طراحی و اجرای نور به عنوان یکی از مهمترین قسمت های این کار نام برد.اجرای نور نمایش قلب سنگی را سید علی اصغر موسویان بر عهده داشت.

کارگردان جوان قلب سنگی همچنین دوست هنرمندش «امیر رضا هنرمند» که مسئول انجمن نمایش طبس است را  نیروی محرک خود در این کار و پایه اصلی تئاتر شهرستان طبس معرفی کرد و از کمکهای بی دریغش تشکر کرد.

وی در ادامه از تمامی عوامل و بازیگران تئاتر قلب سنگی به خاطر تلاشها و دلسوزیهای بی منتی که در این نمایش و همچنین در جهت شکل گیری هنر متعهد تئاتر داشته اند تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است رضا کاظم زاده تاکنون در نمایشنامه های بی بی گل، آخرین آدم آخرین آدمکش، شبیه پدر، مصاحبه، اقلیما، تونل، یک روز داغ زمستانی و به گل نشستگان ایفای نقش کرده است.

تئاتر قلب سنگی حدود یک هفته است که بر صحنه تئاتر طبس نشسته و تا جمعه سوم شهریور ماه نیز هرشب از ساعت بیست و سی در سالن سینما فرهنگ طبس، چشم انتظار کودکان و نوجوانان طبسی است.

خبرنگار: فاطمه ابوالحسنی رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =