کشاورزان در انتظار ابلاغیه مسکوت دولت برای امهال وام هستند

طبس نیوز – رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: دولت مصوبه ای را داد که ضمن بخشودگی سود و جرایم و کارمزد تسهیلاتی که کشاورزان برای سال های ۹۶ و ۹۷ گرفتند برای سه سال، اصل بدهی به اضافه سود جرایم و دیرکرد باید امهال شود اما این ابلاغیه مسکوت مانده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، محمد شفیع ملک زاده عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از طرح های اصلاح نژاد بز سانن در طبس در جمع خبرنگاران افزود: در خصوص امهال وام های کشاورزان به ویژه کشاورزان خسارت دیده ای که بر اثر خشکسالی و سرمازدگی و مسائل دیگر صدماتی به آنها وارد شده، دولت مصوبه ای را داد.
وی ادامه داد: در این مصوبه ضمن بخشودگی سود و جرائم و کارمزد تسهیلاتی که کشاورزان برای سال ۹۶ و ۹۷ گرفتند برای سه سال اصل بدهی به اضافه سود جرائم و دیرکرد باید امهال شود که این فرصت خوب و مناسبی بود که بهره برداران ما بتوانند استفاده کنند.
وی گفت: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با تغییراتی که در این مصوبه ایجاد کردند باعث شد ابلاغیه ای که به بانک های عامل داشتند مسکوت بماند و انجام نشود که با اعتراضاتی که ما داشتیم و سایر تشکل ها و حتی خود وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیدند که باید مصوبه دولت اجرا شود.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: فقط موضوع منابع مالی، برای تامین آن سود و جرائم بود که ما منتظریم سازمان برنامه و بودجه هر چه سریع تر این را مشخص و به بانک ها اعلام کنند که ابلاغیه اجرا و مشکل کشاورزان حل شود.
ملک زاده در رابطه با خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزود: در سال های قبل و علیرغم آن قانونی که در مورد خرید تضمینی محصولات داریم و دولت را مکلف می کند تا قبل از شروع فصل کشت یعنی تا پایان شهریور، قیمت محصولات بر اساس هزینه های تولید و قیمت تمام شده تعیین و اعلام شود تا کشاورزان و تولید کننده ها بتوانند به موقع تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند اما متاسفانه هر سال با تاخیرات زیادی کار انجام می شد و از طرفی بر اساس قانون با توجه به هزینه های تبعی نبود.
وی گفت: امسال ما پیش‌دستی کردیم و قبل از این کار از دولت خواستیم که در یک فاصله ۲ ماهه قیمت ها اعلام شود اما متاسفانه قیمت ها عادلانه و منطقی نبود و اعتراض سراسری کشاورزان و تشکل ها را به دنبال داشت که اخیرا تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال گندمی که با هزار و ۴۷۰ تومان حدود ۱۳ درصد افزایش اعلام شده بود، اکنون هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد که باز هم ما اعلام می کنیم این هزینه های تولید کشاورزان را پوشش نمی دهد و در اصل عمومیت برای کل محصولات دارد و بحث ما تنها برای گندم نیست.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد: محصولات زراعی و دامی در سال های اخیر با توجه به تورم ها و افزایش هزینه های تولید و قیمت تعیین شده برای محصولات کشاورزی متناسب با هزینه های تولید نبوده که با حس دلسوزی که در وجود مسئولان است این امید را داریم که با تغییرات و نگاه به واقعیات باعث شویم که رضایت مندی بهره مندان و کشاورزان را داشته باشیم تا تبعات جدی برای کشور نداشته باشیم.
وی بیان کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که امروز بر کشور ما اعمال شده نیاز است ما به خودکفایی برسیم و اگر تجدید نظری صورت نگیرد ما دیگر به خودکفایی نمی رسیم به طور مثال کشاورزی که در حدود یک ماه پیش گندم کاشته به محض اعلام قیمت خرید تضمینی، زمین و گندم خود را شخم زده و به سمت صیفی جات سوق داده و امکان دارد این اتفاقات زیاد بیفتد.
وی تصریح کرد: همچین تفاوت قیمت محصولاتی که امروز در کشورهای همجوارمان در عراق و افغانستان داریم و قیمت محصولات از جمله گندم که شاید ۲ برابر قیمت ما است امکان قاچاق این محصول وجود دارد کما اینکه اکنون این کار انجام می شود و این روی خوشی برای کشور ما ندارد.
ملک زاده گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در بخش کشاورزی داریم به خصوص در شهرستان طبس باعث شده خیلی از کشاورزان نتوانند به کشاورزی به دلیل بحران آب ادامه دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه زمینه پرورش دام در شهرستان مساعد است و با تحقیقاتی که در این شهرستان با کمک فرماندار ویژه، مدیر جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و سایر دستگاه ها صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که با اصلاح نژاد و پرورش بز سانن و با تکثیر و توسعه این کار اشتغال و تولید در این شهرستان حل می شود.
وی یادآور شد: اخیرا طرح خوب و مناسبی را انجام دادند و دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان با اهدای ۱۰ هکتار زمین به کمیته امداد برای توسعه و پرورش تولید بز سانن و اصلاح نژاد کمک بسیار خوبی کرده که ما امیدواریم با اجرایی شدن این طرح و بهره برداری رسیدن آن، مشکل کشاورزان و دامداران در این شهرستان حل شود و بتوانیم در کل کشور این طرح را دنبال کنیم.
بازدید از طرح اصلاح نژاد دام سانن در روستای مهرآباد طبس و همچنین بازدید از زمین اهدایی برای پرورش تولید بز سانن به کمیته امداد از برنامه های رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در طبس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هجده =