از اجاربهاء بالا تا نبود تفکر جهادی برای آموزش قرآن در مساجد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیران مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی علی‌رغم همه سختی‌ها باز هم با عشق و علاقه فعالیت قرآنی را ادامه می‌دهند و نه مشکل مکان و اجاره بهاء بالا و نه سایر موانع آنان را از ادامه کار باز نداشته است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، اجاره بهاء‌بالا، توانمند نبودن مؤسسات قرآنی به لحاظ مالی از جمله سختی‌هایی است که در مسیر فعالیت مدیران مؤسسات قرآنی وجود دارد. اما آن‌ها علی‌رغم همه سختی‌ها باز هم با عشق و علاقه فعالیت قرآنی را ادامه می‌دهند.

سمیه گیوکی، فعال قرآنی و مدیر مؤسسه نورالانوار بیرجند در میزگرد ایکنا که به بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی اختصاص داشت گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که با آن روبهرو بودم، فعالیت‌های مؤسسه در حال حاضر منحصر به یک برنامه تدبر در قرآن در قالب حلقه‌های صالحین شده است.

وی که در مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن نیز فعالیت می‌کند، اظهار کرد: برای حل مشکل مکان مؤسسات قرآنی راه‌حل هایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از زمین‌های موقوفه و یا حسینیه‌ها اشاره کرد.

این جوان فعال قرآنی با بیان اینکه می‌توان به حسینیه ها جنبه آموزشی داد و در این محیطها آموزش قرآن را پی‌گیری نمود، بیان کرد: البته همه این روش‌ها به ویژه در حوزه وقف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا واقفان از اهمیت وقف در حوزه قرآن اطلاع یابند.

با فرهنگ‌سازی می‌توان واقفان را به این سمت وقف قرآنی کشاند.

گیوکی افزود: خاطرم هست یک بار در مجموعه اوقاف بودم که خانم مسنی قصد وقف داشت ولی نمی‌دانست که در چه زمینه‌ای بهتر است وقف کند که به او پیشنهاد دادم در امور قرآنی وقف کند، و با فرهنگ‌سازی می‌توان واقفان را به این سمت کشاند.

وی اظهار کرد: متأسفانه هیأت امنای برخی از مساجد و .. با فعالان قرآنی و کسانی که قصد دارند با هدف ترویج فرهنگ قرآنی آموزش علوم قرآنی را داشته باشند همکاری نمی‌کنند، در حالی که چه فضایی بهتر از مسجد برای آموزش قرآن  است؟

مدیر مؤسسه نور الانوار بیرجند گفت: از این جهت می‌گوییم که هیأت امنای مساجد باید کسانی باشند که سختی فعالیت فرهنگی و قرآنی را چشیده باشند، نه اینکه تنها به واسطه اینکه در ساخت مسجد سهیم بوده عضو هیأت امنا شود.

گیوکی با اشاره به مشکلات مالی مربیان مؤسسات قرآنی در زمینه حقوق و حق الزحمه بیان کرد: ممکن است برخی این عقیده را داشته باشند که برای آموزش قرآن مبلغی نباید دریافت کرد در حالی که بر اساس سنت پیامبر(ص)، ایشان دستور می‌دادند که معلم قرآن از بیت المال تأمین مالی شود.

وی یادآور شد: به راستی اگر خودمان هم در این حوزه فعالیت می‌کردیم و معلم قرآن بودیم باز هم این سخن را می‌گفتیم.

هادی مساح، مدیر مؤسسه تالیات الذکر و فعال قرآنی نیز گفت: با توجه به اینکه در خراسان‌جنوبی کشاورزی و صنعت پر رونق نیست، و توجه مردم برای درآمدزایی به مستقلات و خرید و فروش و اجاره آن‌هاست که این مهم موجب افزایش اجاره بهاء شده است.

با اجاره‌دادن منازل موقوفه به مؤسسات با اجاره بهاء کمتر مشکل مکان مؤسسات حلی می‌شود

وی اظهار کرد: این مسئله برای مدیران مؤسسات قرآنی مشکلات زیادی در زمین مکان به وجود آورده است که برای رفع آن باید تدابیری اندیشید که یکی از راه‌حل‌های رفع آن اجاره دادن منازل و اماکن موقوفه به مؤسسات با اجاره بهاء کمتر است.

این فعال قرآنی بیان کرد: ممکن است گفته شود این زمین‌ها وقف بر حسینیه و عزاداری سیدالشهداء و.. است که این نگاه، نگاه نادرستی چرا که قرآن و اهل بیت(ع) هیچ گاه از یکدیگر جدا نبوده‌اند و نام مؤسسات نیز مؤسسات قرآن و عترت است.

مساح ادامه داد: از طرف دیگر باید واقفین نیز نسبت به اهمیت وقف در حوزه قرآن توجه داده شوند که این مسئله نیز نیاز به فرهنگ‌سازی بین اقشار مردم و خیرین دارد که وظیفه رسانه‌ها و مسئولین مربوطه است.

تفکر جهادی در ترویج فرهنگ قرآنی وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه گاه مشاهده می‌شود که در مدیریت مساجد تفکر جهادی در ترویج فرهنگ قرآنی وجود ندارد، افزود: هیأت امنای مساجد باید همکاری را با مدیران مؤسسات در جهت برگزاری کلاس های قرآن در مساجد داشته باشند، در حالی که گاه اینگونه نیست.

مدیر مؤسسه تالیات‌الذکر بیان کرد: ما در مسجد پایگاه بسیج، پایگاه فرهنگی ـ هنری مساجد، هیأت امناء و.. را داریم که همه این فعالان باید دور یک میز کنار یکدیگر بنشینند و برای فعالیت‌های قرآنی در مسجد برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند.

مساح اظهار کرد: یکی از دردهای بزرگ این است که خانواده‌های ما برای سایر کلاس‌های فرزندشان حاضرند هزینه‌های بالایی بکنند، اما نوبت به قرآن که می‌رسد برای پرداخت یک شهریه بسیار پایین هم بهانه‌های مختلف می‌آورند.

ضرورت توانمند‌سازی مالی مؤسسات قرآنی

وی با اشاره به اینکه مشکل مالی مؤسسات قرآنی نیز با  اقتصاد مقاومتی حل می‌شود، گفت: مؤسسات باید خود را به لحاظ مالی  توانمند سازند، چه ایرادی دارد به سمت هر کارخانه یک کلاس قرآن و هر کلاس قرآن یک کارخانه برویم و البته منظور از کارخانه به آن مفهومِ در ذهن نیست بلکه حتی یک تولیدی کوچک را نیز شامل می‌شود.

شهناز محمود آبادی، مدیر مؤسسه نورالهدی نیز در این میزگرد گفت: از آنجایی که با مشکلات مالی رو به رو شدم، مکان مؤسسه را تعطیل کردم و هر کلاس درسی که داشتم در مساجد و حسینیه ها برگزار می‌کنم که البته با موانعی نیز رو به رو شدم.

در مسجد را به روی قرآن آموزانم بستند

وی افزود: در یک مورد در مسجدی کلاس درس رایگان برگزار کردم و هیچ هزینه‌ای از قرآن‌آموز نگرفتم، اما هیأت امنای مسجد از من درخواست مبلغی کردند و چون ندادم در مسجد را به روی قران آموزانم بستند.

مدیر مؤسسه نورالهدی با اشاره به اینکه موانع ما را از فعالیت قرآنی باز نمی‌دارد، اظهار کرد: برعکس در موردی در مسجد امام رضا(ع) در بلوار شهید رجایی بیرجند کلاس درس حفظ داشتم که همکاری خوب هیأت امناء موجب تربیت چند حافظ قرآن شد.

وی یادآور شد: باید افرادی خلاق و توانمند از دورن مؤسسات برنامه‌ریزی دقیقی برای توانمندسازی مالی مؤسسات قرآنی داشته باشند تا منتظر کمک‌های دولتی و غیر دولتی نباشیم.

حکیمه بهمن زاده

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + شش =