ایران با ۱۲ کشور همسایه مرز دریایی دارد

بیرجند – ایرنا – رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با ۱۲ همسایه خود یعنی ۸۰ درصد همسایگان دارای مرز دریایی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا ناخدایکم ابوالفضل دستگردی پیش از خطبه های نمازجمعه بیرجند افزود: مجموع مرزهای ایران ۱۱ هزار و ۲۴۰ کیلومتر است که ۶۳ درصد مرز خشکی و ۳۷ درصد مرز آبی است و در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود.
وی گفت: ایران کشوری است که در شمال و جنوب در مجاورت دریا قرار دارد و گستردگی و پیوستگی بدنه های آب در سطح کره زمین یک سیستم پیوسته تحرک را ایجاد کرده است.
رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دارای سه حوزه دریایی عمان، خزر و خلیج فارس است همچنین دارای مرزهای گسترده آبی بوده که یک سوم مرزهای کشور را شامل می شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۵ همسایه است که سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان دارای مرز زمینی و هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، کویت و روسیه دارای مرز دریایی هستند.
دستگردی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران با چهار همسایه پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق همزمان دارای مرز دریایی و زمینی است.
وی افزود: روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز، ۱۰ میلیون بشکه از تنگه مالاگا و سه میلیون بشکه از تنگه باب المندب عبور می کند که بالغ بر ۶۰ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد.
وی با بیان اینکه فقط هفت درصد صادرات و واردات کشور از ۶۳ درصد مرزهای زمینی انجام می شود گفت: همچنین ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات کشور به ویژه تمام صادرات نفت از طریق دریا صورت می پذیرد.
رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: یک سوم حمل و نقل دریایی از طریق اقیانوس انجام می شود که اهمیت خلیج فارس، اقیانوس هند و نیروی دریایی را چند برابر می کند.
وی گفت: بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور و ۱۰۰ درصد صادرات نفتی از طریق بنادر انجام می شود لذا بهره گیری از ظرفیت های موجود در سواحل و نواحی دریایی به ویژه مکران که مشرف بر شمال اقیانوس هند است این امکان را فراهم می کند که عموم مردم از فرصت ها و مزیت های اقتصادی بهره مند شوند.
ناخدا دستگردی اضافه کرد: همچنین این امکان فراهم می شود تا ضمن فراهم سازی امکان دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و قفقاز از طریق سواحل مکران به دریا منافع کشورها با منافع جمهوری اسلامی پیوند خورده و زمینه ساز ارتقای ژئوپلتیکی و جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان باشد.
وی به هفتم آذرماه روز نیروی دریایی اشاره کرد و گفت: هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ دلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با کمترین امکانات بزرگترین ضربه را بر پیکر نیروی دریایی بعث عراق وارد کرده و شجاعانه از حقانیت سرزمین ایران اسلامی دفاع کردند.
وی افزود: نیروی دریایی در آن شرایط حساس در یکهزار و ۵۰۰ عملیات دریایی با اسکرت بیش از ۱۰ هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش که در تیررس دشمن بودند توانست حدود ۳۰۰ میلیون تن کالای مورد نیاز مردم و رزمندگان جبهه ها را به داخل کشور منتقل کند.
رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۴۰ سال گذشته نیروی دریایی اقدامات زیادی در زمینه ساخت یگان های سطحی، ناوشکن ها، ناوهای موشک انداز و زیرسطحی توانسته انجام دهد.
وی به ساخت ناوشکن موشک انداز کلاس سینا اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت انواع ناوشکن های درفش، جوشن و سپر نیز به کلاس سینا افزوده شد و توان جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت.
دستگردی به ساخت ناوشکن جماران و الحاق آن به ناوگان نزاجا اشاره کرد و افزود: فرمانده معظم کل قوا بهمن ماه ۸۸ در منطقه یکم بندرعباس دستور الحاق ناوشکن جماران به عنوان اولین ناوشکن بومی ایرانی را به ناوگان جنوب صادر فرمودند.
وی اظهار داشت: معظم له خود دستور ساخت ناوشکن جماران را داده بودند که با همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی و تلاش بی وقفه و سنگین تحقیقاتی و تخصصی نیروی دریایی ارتش ساخته و از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوع قطعه، سامانه و مجموعه پیچیده تشکیل شده است.
وی بیان کرد: با طراحی و بومی سازی جماران ایران به جمع ۱۳ کشور جهان که از قابلیت طراحی، ساخت و تجهیز ناوشکن های پیچیده دارند پیوست و مصداق عینی بر اینکه ما می توانیم را به جهانیان نشان داد.
دستگردی گفت: تمامی مراحل طراحی، ساخت و تجهیز ناوشکن سهند نیز برای تقویت ناوگان جنوب در داخل کشور انجام شده است و نیروی دریایی با اتکا به کارشناسان و همکاری صنعت و دانشگاه توانسته به این موفقیت دست یابد.
وی به ساخت زیردریایی تاکتیکی کلاس غدیر نیز اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شاهد الحاق ۲ فروند از این زیردریایی به ناوگان جنوب بودیم.
رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت اولین زیردریایی نیمه سنگین فاتح در کشور را از دیگر دستاوردها عنوان کرد و گفت: تامین امنیت خطوط مواصلاتی و مبارزه با دزدان دریایی از دیگر مباحثی است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری و رصد آن است.
وی اظهار داشت: ۵۸ ناوگروه اطلاعاتی رزمی نیروی دریایی راهبردی به اقیانوس هند، خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، تنگه مالاگا و دریای چین برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی اعزام شدند.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =