۲ بانده شدن راه های خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، گفت: ۸۰ درصد تلفات جاده ای در ۲ کریدور شمال به جنوب استان اتفاق می افتد که نیازمند توجه ویژه به دوبانده شدن محورها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، مهدی جعفری روز چهارشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی، افزود: از ۱۰ کریدور کشوری ۲ کریدور در خراسان جنوبی قرار دارد که کریدور چابهار به مشهد با ۴۲۴ کیلومتر یکی از کریدور های مهم استان است که تاکنون ۱۷۷ کیلومتر از آن آسفالت شده است.
وی تصریح کرد: کریدور بندرعباس به مشهد با ۶۳۱ کیلومتر راه دومین کریدور مهم است که ۵۳ درصد آن آسفالت شده است.
جعفری گفت: سومین استان پهناور کشور هستیم و از نظر طول راه ها رتبه ششم کشور را در اختیار داریم که طبق آخرین وضعیت راه ها پنج درصد از راه های کشور در این استان است.
وی با بیان اینکه یک درصد جمعیت کشور در خراسان جنوبی زندگی می کنند، تصریح کرد: همین امر باعث شده که نسبت به استان های مشابه کشور از اعتبارات کمتری برخوردار باشیم.
جعفری اظهار داشت: وضعیت باندهای دوم استان هفت درصد کمتر از متوسط کشوری است و برای رسیدن به حالت نرمال باید ۵۱۲ کیلومتر دیگر راه دوم ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۶۷ کیلومتر باند دوم در سطح استان احداث شده است و در ۶۷ کیلومتر دیگر زیرسازی های لازم انجام شده و آماده آسفالت است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مهم ترین پروژه های استان محور بیرجند به قاین است که تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هشت کیلومتر دیگر در حال آماده سازی است.
وی بیان کرد: در این ارتباط ۳۶ میلیارد تومان اعتبار داریم اما ۱۲۰ میلیارد تومان برای ادامه کار و مطالبات پیمانکاران نیاز است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین پروژه های موثر در اقتصاد استان تکمیل محور ماهیرود به فراه افغانستان است، اظهار داشت: ۶۴ کیلومتر از این پروژه تکمیل شده و اعتبار ابلاغی این طرح در سال جاری حدود ۹۰ میلیارد ریال بوده است که ۴۰۰ کیلومتر از راه را کوتاه خواهد کرد.
جعفری با بیان اینکه از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان ۸۲۹ روستا از راه آسفالت برخوردار است، گفت: ۸۹ روستا فاقد راه آسفالته هستند اما وضعیت استان در راه روستایی نسبت به میانگین کشور بالاتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: روکش آسفالت، زیرسازی، جدول گذاری، میدان، کتابخانه، سالن ورزشی، پارک محله و خانه محله از جمله این اقدامات است.
وی بیان کرد: در خصوص بازآفرینی شهری دولت ۱۰۰ هزار واحد مسکن را در بافت های ناکارآمد تصویب کرده که از این آمار هزار و ۷۶۲ واحد سهم خراسان جنوبی است که در هفت شهرستان ساخته خواهد شد.

** بیش از ۹۹ هزار تخلف در خراسان جنوبی ثبت شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۹ هزار و ۴۸۲ فقره تخلف در جاده های استان به ثبت رسید که از این تعداد ۸۰ هزار و ۳۲۳ فقره به جریمه ختم شد.
جعفر شهامت افزود: سال گذشته در استان ۲۴۰ نفر در تصادفات جاده ای جانشان را از دست دادند اما این آمار با توجه به استقرار دوربین های جاده ای و اعمال قانون ۱۱ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در صدر تخلف سرعت کشور است، اظهار داشت: میانگین تخلف سرعت در خراسان جنوبی ۲۶ درصد است که تراکم جمعیتی پایین، طول راه‌ ها و کویری بودن، راننده‌ ها را به افزایش سرعت تشویق می‌کند.
مدیرکل راهداری خراسان جنوبی با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات و افزایش ۷۰ تا ۳۰۰ درصدی هزینه ‌ها کار را دشوار کرده است، افزود: در حوزه آی تی و اعمال مقررات فرصت های ویژه ای وجود دارد که در صورت اعمال، نتیجه قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

** ۱۴۱ واحد صنعتی استان غیر فعال هستند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم گفت: از ۳۳۰ واحد صنعتی در استان ۱۴۱ واحد غیر فعال و ۱۸۹ واحد فعال هستند که نشان دهنده بحران ۴۰ درصدی در واحد های صنعتی است.
عباس جرجانی افزود: در حال حاضر ۵۳ درصد از واحدهای صنعتی با مشکل کمبود نقدینگی، ۲۰ درصد بازار فروش، ۱۰درصد ضعف تکنولوژی، هفت درصد تامین مواد اولیه و ۶ درصد در تامین زیرساخت های تولید با مشکل مواجه هستند.
وی با بیان اینکه پایین بودن بهره وری تولید و مشکلات مدیریتی عامل اصلی این مشکلات در واحد های صنعتی است، تصریح کرد: با همه اینها با ۲۹ قرارداد جدید افزایش سرمایه گذاری را شاهد هستیم.
جرجانی در ادامه گفت: خراسان جنوبی دارای ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب است که ۱۸ شهرک در حال واگذاری هستند.
خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور است که از نظر طول راه ها رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.
*۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =