هنر «گیوه بافی» در طبس احیا می‌شود

زن و شوهری که پا در راه کارآفرینی گذاشتند، آن هم از جنس هنری که از یاد رفته است.

به گزارش طبس نیوز، اگر عکس های «سوین هدین» همان گردشگر معروف سوئدی را مروری کنیم طبسی ها را در حالی می‌بینیم که لچک به سر و گیوه در پای دارند.

آقای جواهری سرمایه گذار این طرح از تعداد ۱۳ هنرجوی خانم در این کارگاه تازه تاسیس خبر داد و البته امیدوار بود با تولیدات بیشتر، کارآموزان بیشتری هم داشته باشند.
خانم ناهید اخلاقی که مدیریت کلاس و کارگاه را بر عهده داشت از تفاوت نخ و رنگ این گیوه ها با گیوه های کرمانشاه سخن می‌گفت.

نخ های گیوه های طبس شبیه به نخ های قالی و شیری رنگ است اما نخ های کرمانشاه پنبه ای تر و سفیدتر است.

او گفت: روی گیوه های طبس با سه طرح گل ساده کار می‌شده.
وقتی از او در مورد پیش بینی آینده این هنر پرسیدم با لبخندی بر لب گفت: من آینده روشنی را می‌بینم و امیدوارم بتوانیم با این دستگاه که ۷۰ میلیون تومان است کفی گیوه ها را بزنیم دستگاه دیگری هم بود که به دلیل قیمت بالای آن در حال حاضر نمی‌توانیم برای آن هزینه کنیم.

هاشم مریدا پژوهشگر مطالعات انسان شناسی هم در کارگاه حضور داشت و جز به جز کار را شرح میداد البته هر جایی نامی از تاریخ و هنر طبس باشد حتما او هم حضور دارد.

اما در اینجا از نقش بی بدیل برخی ادارات از جمله میراث‌فرهنگی و گردشگری و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای طبس هم نباید غافل شد.

میراث فرهنگی با ارائه مجوزهای لازم، در اختیار قرار دادن کارشناسان زبده و مشاوره و از طرفی کارگاهی نه چندان مجهز خود و مهمانسرایی برای مربی که از کرمانشاه برای آموزش آمده بود در تسهیل این کارآفرینی کمک کرده است.

و اداره فنی و حرفه‌ای طبس که در این خصوص گفتگوی کوتاهی هم با مهدی غلامی رییس این مرکز داشتم که اینگونه گفت: در پایان آموزش و پس از برگزاری آزمون، گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای به کارآموزان و هنرجویان اعطا می‌شود.

و این را هم گفت که گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای بیانگر مهارت انجام یک شغل یا حرفه است که دارای اعتبار بین المللی است.

او بیان کرد: برای مجوزهای لازم، ابلاغ مربی و هر زمینه ای که در توان این مرکز باشد ما آمادگی کامل برای همکاری را داریم.

چشمان امیدوار آقای جواهری و خانم اخلاقی و زنان و دختران طبسی که گرد هم آمده بودند تا کار تازه ای را شروع کنند نشان از یک رویداد جدید می‌داد و باید دید این هنر میتواند خود را به صنعت برساند و روزی شاهد تولید انبوه این هنر مغفول باشیم.

گزارشگر: ساره نجفی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =