محمدحسین فدایی شاعر طبسی دار فانی را وداع گفت

استاد محمدحسین فدایی شاعر برجسته طبسی و سراینده کتاب‌های شعر لبخند کویر، گنج سعادت، حدیث کساء، و کشکول فدایی، ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت.

طبس نیوز: استاد محمدحسین فدایی شاعر برجسته طبسی و سراینده کتاب‌های شعر لبخند کویر، گنج سعادت، حدیث کساء، و کشکول فدایی، ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش طبس نیوز به نقل گلشن، استاد محمدحسین فدایی شاعر برجسته طبسی ساعاتی پیش و در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تغسیل پیکر وی، صبح فردا در طبس انجام و پس از طواف آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) طبس و اقامه نماز بر پیکرش، به زادگاهش روستای چیروک منتقل و در آنجا به خاک سپرده می‌شود.

محمدحسین فدایی چیروکی در ۹ تیر ۱۳۰۴ در روستای چیروک طبس متولد شد. پدرش علی‌اکبر، کشاورز و بنا بود که تمامی سوادش محدود به چند ماه رفتن به مکتب می‌شد ولی با تمام این احوال دارای طبع شعر بسیار قوی نیز بود که البته متأسفانه از وی اشعار زیادی برجای نمانده است.

محمدحسین فدایی نیز شاید طبع شعر را از پدرش به ارث برده باشد و سوادش نیز مانند پدر در حد همان چند ماه مکتب‌خانه؛ اما تاکنون بیشتر اشعار وی در کتب مختلف گردآوری شده است.

استاد محمدحسین فدایی که شعر گفتن را از جوانی آغاز کرده بود به دلیل جو بیسوادی حاکم بر روستا و عدم استقبال و ارتباط با دیگران به ناچار شاعری را کنار گذاشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، محمدحسین در ۲۲ بهمن ۱۳۶۱ به جلسه شعرخوانی باحضور شعرای نامی خراسان دعوت و با سرودن شعری با مطلع «دمید باز به الطاف خالق اکبر؛ شعاع صبح سعادت ز مطلع خاور…» جایزه نخست را کسب کرد.

تاکنون دیوان‌های شعر لبخند کویر، گنج سعادت، حدیث کساء، و کشکول فدایی از آثار این شاعر منتشر شده که در قالب‌های فکاهی و طنز، مدح اهل بیت(ع)، توصیف مکان‌ها، اشخاص و حکایت‌ها است.

فدایی در دوران حیاتش بارها گفته بود که آرزو دارد چاپ آخرین کتاب خود با عنوان «راهی بسوی دوست» را ببیند که در دیدار بهرام عبدالحسینی، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با محمدحسین فدایی در تیر ۱۳۹۱ در چیروک، عبدالحسینی برای چاپ این کتاب که به دلیل عدم استطاعت مالی به چاپ نرسیده بود، قول مساعدت داد. پس از الحاق طبس به استان خراسان جنوبی نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی قول چاپ این کتاب را داد اما در نهایت فدایی نتوانست چاپ آخرین کتاب خود را ببیند.

استاد محمدحسین فدایی در نخستین گردهمایی شاعران استان یزد که در شهریور ۱۳۹۱ برگزار شد، از سوی سیدمحمد حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته بود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طبس هم برای تقدیر از این شاعر برجسته در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ مراسمی را باعنوان «نکوداشت شاعر لبخند کویر» برگزار کرده بود.

در ۹ آبان ۱۳۹۲ نیز از استاد محمدحسین فدایی به‌عنوان پیرغلام حسینی و نماینده استان خراسان جنوبی، در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی استان گلستان تجلیل شد.

2 دیدگاه دربارهٔ «محمدحسین فدایی شاعر طبسی دار فانی را وداع گفت;

  1. با سلام هر که آمد به جهان اهل فنا خواهد بود .واقعا شاعری بزرگ بودند که قدرشان را ندانستیم مسئولین کم لطفی در حقشان کردند …

  2. خدا رحمتشون بکنه. از برخی مسئولین شهرستان دلخوری های زیادی داشتند..
    میگفتند پول واسه چاپ فلان کتاب ندارم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =