آیت الله حائری طبسی، مجاهد راه اسلام

آیت الله حائری طبسی، مجاهد راه اسلام

سرویس حوزه پایگاه ۵۹۸، روح الله عباسی/ از جمله فرزانگان علم و عمل و شخصیتهای کم نظیری که در سراسر عمر شریف خویش-در هر کجا که حضور داشت- وجود آسمانیش، منشأ خدمات و برکات بسیاری برای آن منطقه بود، آیت الله حاج سید محمد علی حائری طبسی (ره)، امام جمعه سابق طبس بود. بی تردید مردم قدرشناس طبس، نمازهای پرشکوه ایشان را به یاد دارند و فراموش نمی کنند که ایشان همانند پدری دلسوز که از دلشکسته از رنجهای مردم بود، به دیدارشان می شتافت و در حدّ توان، نیازهای آنان را برآورده می کرد.

مرحوم آیت الله حائری درسال ۱۳۶۴ ق در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه کربلا شد و از محضر علمای آن زمان همچون آیت الله شیخ علی اکبر نائینی، آیت الله شیخ جعفر رشتی و… بهره برد. وی پس از آغاز انقلاب اسلامی برای همراهی با انقلاب به پا خواست و پس از دستگیری توسط حزب بعث، شکنجه های بسیاری را به همراه آیت الله سید کاظم قزوینی تحمل کرد و به دلیل ایرانی الاصل بودن از عراق اخراج شد. آیت الله حائری با ورود به ایران، راهی قم شد و در کنار حضور در مبارزات به ادامه تحصیل در حوزه علمیه پرداخت و از محضر مراجع قم، همچون آیت الله میرزا هاشم آملی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی و… کسب فیض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دستور امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهر طبس منصوب شد و در مدت حضور خود در طبس از حضور در جبهه های جنگ غافل نشد و بارها در مناطق مختلف عملیاتی حضور پیدا کرد. پس از پایان جنگ و رحلت امام خمینی(ره) آیت الله حائری به قم بازگشت و در قم، ضمن اداره حسینیه کربلائیها، به تدریس و تربیت شاگردان پرداخت. روح آن عالم وارسته و سالک راه علم و فضیلت در روز پنجشنبه ۱۵ جمادی الثانی ۱۴۲۴ ق برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۸۲ ش به اجداد طاهرینش پیوست و پس از تشیع بر دستان محبان اهلبیت(ع) در شیخان قم به خاک سپرده شد.


حضور در جمع رزمندگان جبهه های حق علیه باطل

امسال به مناسبت بزرگداشت نهمین سالگرد رحلت عالم فرزانه، حضرت آیت الله سید محمد علی حائری طبسی(ره) که هر ساله با حضور دوستان، شاگردان و مردم قدرشناس طبس و قم در حسینیه ایشان (حسینیه کربلائیهای قم) برگزار می گردد، با یادی از ایشان، خاطراتی از مبارزات سیاسی پیش از انقلاب ایشان را تقدیم میکنم.

ترویج فرهنگ عاشورا در مقابله با شیوعی ها
آیت اللَّه حائرى طبسى از ابتدای جوانى، به دلیل تربیت در خانواده ای اهل علم در کربلا که عشق به اهلبیت(ع) سراسر وجودشان را فراگرفته بود، داراى روحیه عاشورائى بودند و همانند دیگر آزادی خواهان، سکوت در برابر استبداد و استعمار را جایز ندانسته و از هر روشی به مقابله با آن می پرداختند. ایشان پیش از روى کار آمدن حسن البکر، اولین حاکم حزب بعث عراق، و فعالیت‏هاى شیوعى‏ها که همانند توده‏اى‏ها و کمونیست‏های ایران بودند، فعالیت‏هاى بسیارى بر علیه اندیشه های این جریان منحرف انجام مى‏دادند. بیشتر مبارزات
ایشان برای مقابله با افکار مسموم شیوعی ها، به صورت تقویت تقویت روحیه عاشورائى در جوانان و پاسخ گویی به افکار انحرافی آنان بود که موجب محفوظ ماندن جوانان در برابر تبلیغات گمراه کننده آنان بود.

پس از روى کار آمدن حزب بعث و تنگ شدن عرصه براى شیعیان و ممنوع شدن عزادارى در برخى از جاها، و ایجاد مراکز فحشا و فساد براى دختران و پسران در برخى از شهرها، اقدامات و روشنگرهای ایشان شدت بیشترى گرفت، که عمده این فعالیت‏ها به صورت تشکیل هیئت‏هاى مذهبى، پخش کتب در داخل کشور و خارج کشور و همچنین چاپ مجله  و کتب مذهبی بود که یکبار در جریان انتقال کتاب، به دلیل همراه داشتن کتابهای ضد وهابی دستگیر شده و  پس از مصادر کتابها توسط دولت آزاد می شوند.

همراه انقلاب
با اوج گیری انقلاب اسلام و تبعید امام خمینی (ره) به عراق، آیت الله حائری که اهداف امام خمینی (ره) را در مسیر حرکت و اهداف سید الشهداء علیه السلام می دانست، به همراهی با جنبش اسلامی مردم ایران پیوست و سیر جدیدى را در مبارزات سیاسى خود در پیش گرفت که در نهایت منجر به دستگیرى و اخراج ایشان از عراق شد. رژیم پهلوى قصد داشت با تبعید امام خمینى‏(ره) به عراق، ایشان را مورد تحقیر و سانسور خبرى قرار دهد، اما با ورود امام به عراق، و استقبال گسترده و عظیم علماء، طلاب و مردم از ایشان، نقشه‏هاى رژیم نقش بر آب شد و عراق مبدل به پایگاهى براى فعالیت‏هاى برای ایشان شد. از جمله جوانان پرشوری که در آن دوره نقش بسیاری در استقبال از  امام خمینى‏(ره) در کربلا داشت، آیت الله حائری بود که جریان این استقبال در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است. ایشان با همکاری دوستان خود، اتوبوس‏هاى بسیارى را تهیه کردند و با جمع کردن طلاب، در «مصیب»، واقع در در چند فرسخى کربلا به استقبال از امام رفته و ایشان را با سلام و صلوات به کربلا ‏آورند.

امام خمینى‏(ره) مدت یک هفته در کربلا ماندند و در این مدت به دیدار علماى کربلا رفتند و تعدادى از علما نیز در منزل به دیدار ایشان آمدند.  از جمله شخصیت هایی که امام خمینى‏(ره) در منزل وی به دیدار او رفتند، پدر آیت الله حائری، مرحوم آیت اللَّه سید محمد رضا حائرى طبسى بود.  آیت الله حائرى طبسى درباره جریان این دیدار به بنده فرمودند:  «زمانى که امام تصمیم گرفتند به منزل پدر ما تشریف بیاورند، من به منزل آمده و خبر تشریف آوردن ایشان را به پدر دادم. هنگامى که امام به منزل پدر آمدند چیزى جز انار در منزل براى پذیرایى نبود. پدرم پس از معانقه با ایشان، آب انار را با دست خود گرفته و در لیوانى ریختند و سپس در برابر امام گذاشتند. امام هم آن را میل کرده و پس از احوال پرسى و اطلاع از اوضاع ایشان تشریف بردند».  آیت اللَّه حائرى طبسى، در تمام دیدارهاى حضرت امام در کربلا در خدمت امام بودند و پس از آنکه ایشان به نجف بازگشتند  نیز همراه امام به نجف رفته و در تمام ملاقات‏ها و برنامه‏ها در خدمت امام بودند.

در برابر توطئه ها
از کوشش‌های دیگر ایشان در هم‌گامی انقلاب اسلامی، هماهنگی و مقابله با برخی از جریانهای معاند با امام بود که از جمله آنها در جریان دیدار امام خمینى‏ با آیت اللَّه حکیم بود. ایشان  در این باره می فرمودند:  «برخى بودند که نمى‏خواستند امام با بعضى از علما دیدار کنند. از جمله، توطئه‏اى در کار بود که امام نتواند با آیت الله حکیم دیدار کند، لذا هنگامی که امام با آیت اللَّه حکیم قرار ملاقات داشتند و در حال رفتن به منزل ایشان بودند، به امام گفتند که: شما کجا مى‏روید؟ آقاى حکیم در منزل نیستند و به جایى رفته‏اند. من که چند دقیقه قبل در منزل آیت اللَّه حکیم بودم و خبر داشتم که ایشان در منزل منتظر امام هستند، در راه به امام رسیدم و گفتم که آیت اللَّه حکیم در منزل منتظر دیدار با شما هستند و خبرى که به شما داده‏اند دروغ است.  بالاخره امام به دیدار آیت اللَّه حکیم رفتند و همدیگر را در آغوش گرفته و لحظاتى به همان حال باقى ماندند. عکاسى هم در آنجا حاضر بود و تعدادى عکس از آن صحنه گرفت، اما فرداى آن روز، هنگامى که ما به عکاسى رفتیم تا عکس‌ها را بگیریم، گفتند: عده‏اى آمدند و عکس‌ها را گرفتند. ما از هر کس پرسیدیم، گفتند ما عکس‌ها را از عکاسی نگرفته ایم و نمى‏دانیم چه کسى عکس‌ها را از عکاسى گرفته است. نکته مهم این بود که حتى نگاتیو تصاویر عکاسی شده را به اسم آنکه از طرف بیت آیت الله حکیم آمده اند از عکاس گرفته بودند؛ زیرا توطئه ای در کار بود که آیت اللَّه حکیم با امام دیدار نکنند و حال که دیدار رخ داده، حداقل تصاویر آن دیدار پخش نشود.


در مراسم استقبال از رهبر معظم انقلاب در جمع مردم شریف طبس

دیدگاهی در “آیت الله حائری طبسی، مجاهد راه اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =