طبس و ابرکوه قطب تولید ماهی های گرمابی هستند

طبس و ابرکوه قطب تولید ماهی های گرمابی هستند

واحد مرکزی خبر / اقتصادی
گزارش مکتوب … پرورش ماهی در استان کویری یزد

۱۰ سال پیش کمتر کسی فکر می کرد پرورش ماهی در استان کویری یزد امکان پذیر باشد اما مردم سخت کوش این دیار این کار غیرممکن را عملی کردند به گونه ای که پارسال در این استان حدود ۷۰۰ تن ماهی تولید شد .
شاید این آمار در مقایسه با استانهای پرآب و شمالی کشور کم به نظر بیاید اما با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی این استان و اینکه این مقدار ماهی در آب های شور تولید شده ، جالب توجه است .
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید : حدود ۱۰ نوع ماهی از جمله قزل آلا و کپور در استان یزد تولید می شود .
آقای مبینی می افزاید : بیشتر ماهی های تولید شده در استان از نوع قزل آلا و گرمسیری است اما ماهی های سردآبی هم در این استان تولید می شود .
وی اضافه می کند : شهرستان های طبس و ابرکوه قطب تولید ماهی های گرمابی هستند و ماهی سردآبی استان در شهرستان تفت تولید می شود .
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی یزد می گوید : امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بچه ماهی در بیش از ۲۵۰ استخر رهاسازی می شود که امیدواریم بیش از ۸۰۰ تن گوشت ماهی در استان تولید شود .
آقای مبینی با اشاره به اینکه تاکنون در مکانهایی استخر تولید ماهی احداث شده بود که آب آن برای آشامیدن و کشاورزی مفید نبود ، می گوید : در تلاشیم با ایجاد استخرهای ۲ منظوره هم بتوانیم تولید ماهی را افزایش دهیم و هم آب آن برای کشاورزی استفاده شود .
رئیس جهاد کشارزی استان یزد می گوید : امسال قرار است ۵۳ استخر ۲ منظوره در استان آماده بهره برداری شود .
آقای ابرقویی می افزاید : تولید ماهی تیلاپیا برای نخستین بار در کشور در شهر بافق و تولید ماهی های خاویاری در این خطه کویری از دیگر تلاش های صورت گرفته در عرصه آبزی پروری استان است .
آقای مبینی به تولید ماهی خاویار این استان اشاره می کند و می افزاید : از سال ۸۷ پرورش ماهی خاویاری در استان آغاز شده است .
وی اضافه می کند : با توجه به شرایط اقلیمی ، استان یزد می تواند جایگاه ویژه ای در تولید ماهی خاویاری داشته باشد و ماهی خاویاری در استان تا مرز ۲۰ کیلوگرم هم می رسد .
آقای مبینی می گوید : در شرایط عادی حدود ۷ تا ۸ سال طول می کشد تا ماهی خاویاری به باروری برسد اما در استان یزد طی پنج سال به حد مطلوب می رسد .
آقای بیطرف رئیس ایستگاه تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی – بافق هم به پایلوت بودن بافق در کشور برای تولید ماهی تیلاپیا اشاره می کند و می افزاید : از ۲ سال پیش تولید این ماهی در بافق آغاز شد و اگر حمایت ها صورت گیرد ، قادر به صادرات این ماهی خواهیم بود .
آقای مبینی به تولید ماهی زینتی در استان اشاره می کند و می افزاید : امسال ۵۵۰ هزار ماهی زینتی در استان تولید شد .
کارشناسان می گویند : با این وجود مشکلاتی نیز بر سر راه تولید کنندگان این بخش وجود دارد ازجمله ورود ماهی تیلاپیای چینی کار را برای تولید کنندگان مشکل کرده است .
آقای مبینی کمبود آب را مشکل بزرگ پرورش ماهی در استان می داند و می افزاید : اگر تنها ۲۰ درصد منابع مورد نیاز برای پرورش ماهی در استان مورد استفاده قرار گیرد ، سالانه ۴ هزار تن ماهی در یزد تولید خواهد شد .
رئیس ایستگاه تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی – بافق می گوید : ماهی تیلاپیا همه چیزخوار و محیط زیست مشکلاتی را در تولید ماهی تیلاپیا ایجاد کرده است .
آقای بیطرف می افزاید : ازآنجاکه تولید این ماهی احتمال دارد موجب از بین رفتن ماهی های دیگر شود ، بر سر راه تولید این ماهی مانع تراشی کرده اند که امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته مشکل آن حل شود .
آقای صادقی یکی از آبزی پروان اردکانی می گوید : بیمه ، استخرهای خاکی را پوشش نمی دهد و این مشکلاتی را بوجود آورده است .
آقای مبینی همچنین تخصیص نیافتن به موقع تسهیلات سرمایه در گردش و نبود صنایع فراوری و بسته بندی ماهی و کارخانه های تن ماهی را از دیگر مشکلات آبزی پروری در استان یزد بیان می کند .
کارشناسان براین باورند توسعه این صنعت نوپا نیازمند تلاش بیش از پیش مسئولان است و به طور قطع آب عامل اول برای تولید بیشتر ماهی در استان است که اهتمام ویژه مسئولان را می طلبد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =