مراقب باشیم شیوه‌های عزاداری ماهیت عزاداری را زیر سوال نبرد

امام جمعه موقت طبس با بیان سیر تاریخی عزاداری امام حسین(ع) گفت: سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و گسترش علامات از مراحل عزاداری بوده که تا به امروز گسترش یافته است و شیوه‌های عزاداری ابزاری برای بیان محتوای عزاداری است که باید با عنایت به آن مراقب باشیم که شیوه‌های عزاداری ماهیت آن را زیر سوال نبرد.

خبر طبس: امام جمعه موقت طبس با بیان سیر تاریخی عزاداری امام حسین(ع) گفت: سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و گسترش علامات از مراحل عزاداری بوده که تا به امروز گسترش یافته است و شیوه‌های عزاداری ابزاری برای بیان محتوای عزاداری است که باید با عنایت به آن مراقب باشیم که شیوه‌های عزاداری ماهیت آن را زیر سوال نبرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، حجت‌‌الاسلام زنجانی طبسی امام جمعه موقت طبس در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، ضمن توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی به سیر تاریخی عزادارای سیدالشهدا (ع) پرداخت و با اشاره به سنت اهل بیت (ع) اظهار داشت: بهترین و اصیل‌ترین سبک عزاداری در واقع همان ترتیبی است که خود معصومین‌ (ع) به ما آموخته اند.

وی ضمن بیان این مطلب که اهل بیت (ع) در ابتدا به صورت پنهانی به ذکر مناقب سیدالشهدا (ع) می‌پرداخته‌اند افزود: برپایی مجلس عزا، پرداختن به مصائب، آغاز مرثیه خوانی، گریه بر اصحاب عاشورا و عزاداری متمرکز بر اهداف امام حسین (ع) از جمله ویژگی‌های این مرحله از عزاداری سیدالشهدا بوده که معصومین (ع) نسبت به آن اهتمام ویژه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام زنجانی‌طبسی با اشاره به اینکه دومین مرحله از سیر تاریخی عزاداری امام حسین (ع) در عاشورای سال ۳۵۲ هجری قمری و به صورت علنی انجام شده اظهار داشت: در این روز مردم به خیابان‌ها آمده و با بسته شدن بازارها و برپا کردن خیمه‌ها به عزاداری آشکار برای آن امام معصوم پرداختند.

امام جمعه موقت طبس با بیان اینکه سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و گسترش علامات از دیگر مراحل عزاداری بوده که تا به امروز گسترش یافته خاطرنشان کرد: شیوه های عزاداری ابزاری برای بیان محتوای عزاداری است که باید با عنایت به آن مراقب باشیم که شیوه‌های عزاداری ماهیت آن را زیر سوال نبرد.

حجت الاسلام زنجانی طبسی در ابتدای خطبه دوم نیز ضمن توصیه خود و مردم به تقوای الهی به مناسبت‌های پیش رو اشاره کرد و با اشاره به ۲۸ مهرماه روز خانواده و تکریم بازنشستگان اظهار داشت: بازنشستگان انسان‌های شریف و محترمی بوده که دولت‌ها چندین دهه از آنان کار کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون زمان استراحت این قشر کم توقع است افزود: آنان واجد حمایت بیشتری بوده که انتظار است به خواسته به حق آنان پاسخ داده شود.

وی همچنین با اشاره به جایگاه خانواده در جامعه اظهار داشت: خانواده سلول اصلی جامعه بوده که اساس اصلاحات واقعی در کشور از بنیان خانواده شروع می‌شود.

خطیب این هفته نماز جمعه طبس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش با آمریکا همکاری نمی‌کند، پاسخ داد: کسانی که خود داعش را به وجود آورده و آنان را پشتیبانی مالی می کنند هرگز صلاحیت مبارزه با داعش را ندارند.

وی با بیان اینکه کشتار بی‌رحمانه و ضدبشری داعشی‌ها و آگاهی‌های مردم دنیا از سیاست‌های جبهه غربی عربی منجر به تصمیم آنان در ایجاد ائتلاف شده است اظهار داشت: تنفر مردم منطقه از آمریکا و داعش، اعترافات صریح کلینتون وزیر سابق امور خارجهٔ آمریکا در کتاب خود و همچنین افشاگری اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به قدری عرصه را بر آنان تنگ کرد که چاره‌ای جز ایجاد یک ائتلاف ساختگی علیه داعش برایشان باقی نگذاشت.

۲۶ مهرماه روز تربیت بدنی و ورزش، روز مباهله، سالروز نزول سوره انسان در شان اهل بیت در روز ۲۵ ذی الحجه، روز صادرات، روز پوکی استخوان و همچنین سالروز شهادت شهید سید مصطفی خمینی از جمله مناسبت‌هایی بود که حجت‌الاسلام محمدجواد زنجانی‌طبسی به آنان اشاره و پیرامون هر یک به ارائه توضیحاتی پرداخت.

لازم به ذکر است که دکتر محمدعلی عبداله‌زاده نماینده مردم طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی، بین دو نماز دقایقی را به تعهدات انجام شده و گزارش کار خود پرداخت.

5 دیدگاه دربارهٔ «مراقب باشیم شیوه‌های عزاداری ماهیت عزاداری را زیر سوال نبرد;

    1. سلام آقا هاشم، سپاس از دیدگاه شما.
      نظر منم اینه که باید ترتیبی اتخاذ بشه که هیئات عزادارای به سمت مقصدی یکسان حرکت کنند. یعنی یک محوطه بسیار بزرگ در نظر گرفته بشه که تجمع هیئات مذهبی اونجا باشه.هر چی فکر میکنم هیچ کجا رو بهتر از حرم نمی بینم. می تونن طوری طرح و برنامه بریزن که هر شب اون هیئت خاص با مداحان همون هیئات بیان به مدیحه سرایی بپردازند و در نهایت هم به قول دوستمون از یک سخنران برجسته استفاده بشه که عموم شهروندان تو اون فضای معنوی باقی بمونند و یک اجر معنوی هدیه بگیرند. هیئت ها رو باید جهت تنظیم و آموزش به مردم همان هیئت اختصاص داد. پیر و جوان همان هئیت تو هیئتشون باقی بمونند، نظم و ترتیب رو آموزش ببینند تا اون شبی که به اسم اون هیئته و قراره وارد اون محوطه بشن با یک نظم و آمادگی خیلی خوبی اینکارو کرده باشند. فکر میکنم این طرح عزاداری به مراتب بهتر و معنوی گون تر باشه. یا علی.

  1. مداحان محترم از مداحی های تکراری که ازاردهنده اس خودداری کنند
    خلاقیت به خرج دهند
    جوری باشند که امام حسین می خواهد
    وقتی هیئتی امد عزاداری کرد بگذارند مجلس تمام بشود بعد بروند پی کارشان
    فکر کنم اشکالی نداشته باشد اندکی هم بیرون بنشینند
    مردم هم وسایل نقلیه شان را هر جایی پارک نکنند
    اندکی منظم باشیم بد نیس

  2. متاسفانه ما در عزاداری های ماه محرم در شهرمان خیلی اشکالات داریم.نظم و انضباط در بین عزادارانمان دیده نمی شود.وقتی ارنج زیبای یزدی ها را می بینیم باید از انها الگو بگیریم کاری که هیئت اباالفضلی چند سالیست که دارد روی ان سرمایه گذاری می کند.نوحه خوانی و مدیحه سرایی بدون زنجیر و فقط با اشاره دست.وقتی هم که یک روحانی برجسته برای اینگونه جلسات انتخاب نشود مردم هم استقبال نمی کنند و احترام ان روحانی شکسته می شود.ان انضباطی که مردم طبس انتظار دارند دیده نمی شود.این فیلم برداری ها و عکس گرفتن های عموم مردم هم کار را بدتر می کند بدون انکه بخواهند توجه به عزاداری داشته باشند با بی نظمی سعی دارند فیلم بگیرند.باید ایراداتمان را خودمان حل و فصل کنیم.

  3. مورد داشتیم طرف تا ساعت دوازده و نیم شب داشته برا امام حسین به خودش میزده صبح از خواب پا شده دیده دارن اذان ظهر میگن :| وقتی قراره وارد بر هیئات و حسینیه ها بشیم اندکی بیندیشیم که هدف از این رفتن چی هست و قراره از این مجالس به کجا برسیم. امروز فرصت خوبیست که خود را برای ورود به محرم الحرام آماده کنیم.
    چون به عزا خانه اش پانهی اهسته نه
    بال ملائک بود فرش عزای حسین………………………….. التماس دعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =