کتابخانه سیار برای روستاهای طبس راه‌اندازی می شود

http://yazd.isna.ir//Files/News/Image/13912/10051t.jpg

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی طبس از آمادگی این اداره کل برای ایجاد یک باب کتابخانه سیار در صورت اختصاص خودروی مناسب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، محمدحسین پارسائیان با ابراز خشنودی از سفر به شهرستان طبس گفت: مردم شهرستان طبس با وجود کاستی‌هایی در زیرساخت‌های کتابخانه‌ای، به لحاظ میزان مراجعه و استقبال از کتابخانه در استان، رتبه نخست را دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد افزود: وقتی شخصیتی همچون مقام معظم رهبری که فرهیخته‌ترین فرد در مقوله کتاب و کتابخوانی هستند، تأکید و حساسیت خاصی نسبت به این حوزه دارند، وظیفه تک‌تک ما مسوولان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه بسیار خطیر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مهم انجمن کتابخانه‌های عمومی در فرهنگ‌سازی برای مطالعه تصریح کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی، ستاد پشتیبانی مدیریت کتابخانه‌هاست و سیاستگذاری برای بهبود وضعیت کیفی کتابخانه‌ها را انجمن‌ها به عهده دارند که پویایی آنها سبب اتخاذ تصمیم‌های مفید و عملیاتی خواهد شد.

پارسائیان با تشکر از مسئولان کتابخانه و کتابداران طبس در اجرای مطلوب “طرح کتاب من” گفت: این شهرستان پس از شهرستان یزد، بهترین عملکرد را در زمینه سفارش کتاب در طرح کتاب من داشته و بیش از ۸۰ درصد درخواست کتاب‌ها وصول شده است.

وی از آمادگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای ایجاد یک باب کتابخانه سیار در صورت اختصاص خودروی مناسب خبر داد و ابراز امیدواری کرد:‌ با تحقق این امر، روستاهای کوچک و پراکنده شهرستان طبس که از نعمت کتابخانه محروم هستند، از خدمات کتابخانه‌ای برخوردار شوند.

عزیز بهزادی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی طبس نیز در این جلسه اظهار داشت: طبس به لحاظ وسعت، تعداد و پراکندگی روستاها و همچنین دور بودن از مرکز استان با سایر شهرستان‌ها قابل مقایسه نیست و این موضوع فراهم ساختن زیرساخت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: با وجود همه مشکلات، طبس مردمی سخت‌کوش دارد و در بیشتر بخش‌ها سرآمد استان هستند.

بهزادی خاطرنشان کرد: امیدواریم بخش کتاب و کتابخوانی شهرستان نیز همچنین سایر بخش‌ها توسعه چشمگیری داشته باشد که این پیشرفت، به رشد فرهنگی هرچه بیشتر طبس کمک خواهد کرد.

مرتضی محمدی مقدم رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طبس نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان در سال ۹۰ ارائه کرد.

وی گفت: هم‌اکنون در شهرستان طبس ۷ باب کتابخانه دایر است و در آینده‌ای نزدیک ۲ باب کتابخانه روستایی دیگر نیز در روستاهای “زیرک‌آّباد” و “هودر” راه‌اندازی خواهد شد.

محمدی‌مقدم تصریح کرد: سه کتابخانه شهرستان در سال ۹۰ مجهز به مراکز اطلاع‌رسانی و کافی‌نت شدند و در سال جاری نیز کافی‌نت کتابخانه روستایی “کریت” راه‌اندازی خواهد شد.

وی بیان داشت: در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش منابع مکتوب کتابخانه‌های عمومی را داشتیم و از طریق طرح کتاب من نیز بیش از ۳۶۰۰ نسخه کتاب به منابع کتابخانه‌ها افزوده شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، همچنین با ارائه گزارشی از نحوه هزینه‌کرد نیم درصد درآمد شهرداری در سال ۹۰ گفت: بیشترین ردیف هزینه‌کرد نیم درصد در بخش سوخت و انرژی و بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات سخت‌افزاری کتابخانه‌ها بوده است.

وی میزان تحقق مصوبات جلسات انجمن‌های شهرستان در سال گذشته را ۸۰ درصد برشمرد و اظهار داشت: در ۱۲ جلسه انجمن شهرستان و بخش‌های دیهوک و دستگردان، بیش از ۵۰ مصوبه برای ارتقای سطح کمی و کیفی کتابخانه‌های طبس داشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهارده =