رونمایی از هفت تابلوی باغ های ایرانی در نمار خانه «آشیان و مهر»

رونمایی از هفت تابلوی باغ های ایرانی در نمار خانه «آشیان و مهر»

همزمان با هشتادو‌دومین سالگرد تولد استاد حسین محجوبی، از هفت تابلوی باغ های ایرانی او در نمار خانه «آشیان و مهر» رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، پروژه هفت تابلوی باغ هایی ایرانی در واقع باز آفرینی بخشی از معماری و ذوق ایرانی است که در ایران معاصر به فراموشی رفته است.

این مجموعه منحصر به فرد است که حاصل یک سال و نیم پژوهش و تلاش محجوبی است، باغ هایی چون: باغ شازده کرمان، ارم شیراز، فین کاشان، اشرف بهشهر، دولت آباد یزد، گلشن طبس، باغ های هشت بهشت، اعلم و چهل ستون اصفهان را شامل می شود.

محجوبی در خصوص نوع معماری باغ های ایرانی می گوید: در معماری این باغ ها منطق معماری اقلیمی به کار گرفته شده است. یعنی اینکه در کاربرد مصالح از مصالح بومی و در نوع استفاده از پوشش نباتی از گیاهان بومی استفاده می شد.

وی درباره شیوه ابیاری این باغ ها می‌افزاید: شیوه آبیاری این باغ ها هم در نوع خود بی نظیر است زیرا گاه مشاهده می شود که در باغی چون باغ دولت آباد یزد منبع آب صدها کیلومتر از باغ فاصله دارد و سازندگان باغ با لوله های سفالی آب ها را به سمت باغ ها انتقال می‌دادند.

محجوبی می‌گوید: تعیین مکان برای احداث باغ هم با مطالعه صورت می گرفت، به این معنی که آنها هم در آن زمان به مقوله بیابان زدایی می اندیشیدند. وی می گوید که این پروژه در واقع سفارش یک مجموعه دار ایرانی و صاحب صنایع مختلف به نام “محمد اسماییل قدس” است که به فرهنگ و هنر ایرانی بسیار علاقه مند است و تا کنون پروژه هایی چون “اقوام ایرانی “، “زنان ایرانی ” و ” مشاغل ایرانی ” را به دیگر هنر مندان نقاش سفارش داده است.

همزمان با پرده برداری از تابلو باغ های ایرانی ، نسخه دیجیتال پرینت کتاب ” مروری به نیم قرن پژوهش در نگارگری برگرفته از گزیده آثار استاد حسین محجوبی “هم رو نمایی می‌شود.

تاکنون بیش از ۵ هزار تابلو توسط محجوبی شد که به گفته وی بالغ بر ۳ هزار تای آنها در کشورهای اروپایی ، آمریکایی ، آسیایی و آفریقایی به نمایش در آمده و به فروش رفته است.

محجوبی در سال ۱۳۱۰ در شهرستان لاهیجان متولد شد و در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد . پارک ساعی یکی ازپروژهای معروفی است که توسط وی طراحی شده است.

این مراسم در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۱ در نگارخانه «آشیان نقش و مهر» واقع در میدان آرژانتین، خیابان بخارست، کوچه هجدهم، بن بست گل محمدی، شماره ۴ از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برگزار می شود.

این آثار در قالب نمایشگاهی تا ۲۴ اردیبهشت، در همین مکان برای علاقه مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =