“سید جلال ” از گفته‌ها و ناگفته‌های ۳ دهه کار رسانه‌ای خود می‌گوید

"سید جلال " از گفته‌ها و ناگفته‌های 3 دهه کار رسانه‌ای خود می‌گوید

خبرگزاری فارس همکلام با چهره ماندگار رسانه‌ای کشور:

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید جلال فیاضی امروز در دفتر خبرگزاری فارس خراسان‌رضوی آمده بود تا از خود، گفته‌ها و ناگفته‌های سه دهه کار مطبوعاتی و رسانه‌ای خویش بگوید تا شاید ساعتی را به پای سخنان فرهیخته رسانه‌ای بگذاریم که خود ساعت‌های عمر خویش را پس خبرها و تلخی‌ها و شیرینی‌های خبر گذاشته است.

متولد ۳۰ مرداد ۱۳۳۷است و زادگاهش را یکی از روستاهای شهر طبس به نام هودر عنوان می‌کند.

حس نوشتن از همان کودکی

از او و چگونگی حضورش را در عرصه خبر می پرسیم و می‌گوید: شروع کار نوشتن من بیشتر به دوران کودکی‌ام و در دوران تحصیلی‌ام بر می‌گردد چرا که یکی از کلاس‌های دوست داشتنی‌ام کلاس انشا بود و در دوران تحصیل به ویژه در دوران دبیرستان گرچه رشته تحصیلی‌ام ریاضی بود.

فیاضی در ادامه از علاقه خویش به نوشتن حتی در دوران دانشجویی می‌گوید و سخن خویش را این‌گونه تکمیل می‌کند: در دوران دانشجویی نیز کار نوشتاری زیاد انجام می‌دادم و در این ارتباط نوشتن بیانیه‌های برخی از علما و تشکل‌ها عمدتاً برعهده من بود.

فیاضی ادامه می‌دهد: کارهای نوشتاری در دبیرستان بیشتر در سبزوار بوده اما اغلب نوشته‌هایم در دوران انقلاب در ارتباط با سخنرانی‌های علما بود.

وی در میان صحبت‌هایش گذری به خانواده و نیز فعالیت آنان در عرصه خبر می‌زند و ادامه می‌دهد: پدربزرگ من هم خبرنگار بود البته مسئولیت اصلی او در اداره پست بود اما کار خبر و تهیه گزارش هم انجام می‌داد و  یکی از خبرنگاران روزنامه نوا خراسان بود و اخبار را برای این روزنامه می‌فرستاد البته اینرا هم بگویم که پدرم هم کارهای خبری انجام می‌داد و یک زمینه ژنتیکی خبری در خانواده من وجود داشت.

فعالیت در رادیو برگ نخست خاطرات سید جلال

رادیو نخستین جایی است که فیاضی در گذر صفحه‌های خاطرات خویش به آن رجوع می‌کند و نخستین برگه تاریخ خاطرات رسانه‌ای خودش را با رادیو باز‌ می‌کند.

فیاضی در بیان خاطرات خود به فعالیت در رادیو اشاره و اضافه‌ می‌کند: در سال اول انقلاب رنامه رادیویی در مشهد داشتم و فعالیت می‌کردم که در این ارتباط در این برنامه رادیویی هم می‌نوشتم و هم اجرا می‌کردم.

لیسانسی که ۸ سال طول کشید

ادامه خاطرات فیاضی گذر از دوران شیرین دانشجویی با همان شور و نشاط و حس جوشش‌های سیاسی این دوران همراه بود، دورانی که به گفته خود فیاضی هشت سال در مقطع کارشناسی همراه شد.

مدیرمسئول سابق روزنامه شهرآرا در بیان دوران دانشجویی خود می‌گوید: لیسانس من ۸ سال و نیم طول کشیده قبل از انقلاب وارد دانشگاه شدم یک سال بعد انقلاب شد که دانشگاه به تعطیلات دوران انقلاب خورد.

فیاضی ادامه می‌دهد: بعد از انقلاب هم یکسال رفتم دانشگاه که باز انقلاب فرهنگی شده و دانشگاه به مدت سه سال تعطیل شد هم قبل از انقلاب هم بعد از انقلاب دانشجو بودم که خود سبب شد ۸ سال و نیم دوره تحصیلات لیسانس من باشد البته این را هم بگویم که  کارهای فرهنگی بسیاری در این دوران انجام دادم و شاید تعطیلی دانشگاه‌ها فرصتی برای فعالیت در دیگر عرصه‌ها برای من بود.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان‌رضوی فعالیت در شورای هماهنگی تبلیغات، فعالیت در کنگره جهانی امام رضا(ع) و در نهایت فعالیت در دفتر نماینده امام را حاصل فعالیت‌های فرهنگی خودش در دوران تحصیلات کارشناسی عنوان می‌کند.

قلم زدن حتی در دوران سربازی

می‌گویند قلم سلاح یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای است شاید اگر بخواهیم مصداق بیاوریم همین سخنان فیاضی مصداقی از این جنس است که در سربازی هم سلاح خویش را کنار نگذاشت و از فعالیت در تحریریه نشریه یکی از نهادهای نیروی انتظامی می‌گوید.

فیاضی صحبت خویش را در فعالیت خبری دوران سربازی این‌گون تکمیل‌ می‌کند: چون ماه‌های آخر خدمت سربازی در تهران بودم پیشنهادهایی از سوی نهادهای تهران به من برای کارهای مختلف خبری می‌شد و از آنجا که من قائم مقام دفتر نماینده امام بودم با آقای طبسی درباره آینده شغلی‌ام مشورت کردم و ایشان گفتند ما منتظر بودیم شما سربازی را به اتمام برسانید تا مسئولیت روزنامه قدس را امتیاز آن را که گرفتیم را به شما واگذار کنیم.

مدیر مسئول سابق روزنامه شهرآرا معتقد هست که تمام تلاش‌های او در حوزه فرهنگی و نوشتاری سبب این اعتماد و واگذاری مسئولیت روزنامه قدس به او شد.

مدیر مسئولی روزنامه قدس در ۲۹ سالگی

فیاضی در ادامه می‌گوید: سال ۶۶ و با اعتماد به من مسئولیت و مدیریت روزنامه قدس را به من واگذار شد این در حالی بود که من در آن تاریخ ۲۹ سال سن داشتم و در این ارتباط من همیشه قدردان ایشان به عنوان یک شخصیت سیاسی در کشور بودم و هستم.

وی دوران قدس را دوران ویژه‌ای رسانه‌ای خود عنوان می‌کند و در بیان دلیل خود می‌گوید: روزنامه قدس در بدترین شرایط روزنامه‌نگاری در مشهد افتتاح شد و ما با کمبود خبرنگار مواجه بودیم که در این ارتباط من کار روزنامه قدس را با تربیت خبرنگار شروع کردم و در این میان حتی در زمینه‌های صفحه‌آرایی، حروف چینی و فنی و کارهای از این قبیل نیز اقداماتی را انجام دادم.

انتشار نخستین شماره روزنامه قدس در سخت‌ترین شرایط

فیاضی می‌گوید: در آن زمان امکانات برای انتقال داده‌ها به هیچ وجه وجود نداشته و ما در بدترین شرایط توانستیم نخستین شماره از این روزنامه را منتشر کنیم با ۴ نفر و با یک ساختمان کوچک کار را شروع کردیم و به تدریج ساختمان چهار راه خیام را به قدس دادند و از ۲۶ خرداد ۶۶ که مسئولیت گرفتم موفق شدم در ۲۸ آذر ۶۶ نخستین شماره قدس را منتشر کنم.

وی ادامه می‌دهد: روزنامه پس از چندماه از شهری بودن استانی شد و به یک مرکز علمی مبدل شد و در یک اتفاق خوب تفکر سراسری شدن را جزو اهداف خود قرار دادیم.

فیاضی می‌گوید: زمانی که آقای میرسلیم وزیر وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در بازدید از روزنامه قدس در دفتر یادداشت روزنامه نوشت حیف است روزنامه‌ایی با این کیفیت فقط در خراسان منتشر شود و پیشنهاد می‌کنم روزنامه را سراسری کنید و این انگیزه‌ای شد تا پیگیری کنیم.

وی تصریح می‌کند: وقتی روزنامه سراسری شد از مرکز استان می‌فرستادیم به تهران و از تهران به استان‌های دیگر منتشر می‌شد و این کار بسیار دشوار بود و به فکر چاپ همزمان روزنامه افتادیم و با تلاش همکاران در روزنامه قدس توانستیم نرم‌افزاری تهیه کنیم و صفحات روزنامه را از طریق خط تلفنی به استان‌ها منتقل می‌کردیم و انتقال هر روزنامه کمتر از نیم ساعت طول ‌می‌کشید.

روزنامه قدس دومین روزنامه رنگی در کشور بود

فیاضی اظهار می‌دارد: روزنامه قدس در آن زمان نخستین روزنامه چاپ همزمان در کشور شد در شرایطی که اینترنت وجود نداشت.

وی می‌گوید: وقتی مسائل سراسری شدن روزنامه پیش آمد یعنی در سال‌های ۷۳ و ۷۴ باید گام‌هایی در راستای ارتقا روزنامه برداشته می‌شد و حضور فعال در عرصه روزنامه‌های کشور به وجود می‌آمد، زیرا از سال‌های ۷۶ به بعد قدس روزنامه‌ایی بود که در کنار روزنامه‌های دیگر کشور دیده شد و در واقع مطالب آن انعکاس پیدا می‌کرد و به جمع روزنامه‌های سراسری مطرح کشور پیوست و در کنار روزنامه‌های کیهان و اطلاعات منتشر می‌شد.

فیاضی با اشاره به اینکه در این فاصله که من از روزنامه قدس رفتم و به شهرداری پیوستم به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بودم و در مطبوعات نقش فعالی را داشتم، تصریح می‌:ند: همچنین بحث تیراژ ۴ هزاری شهرآرا در آن زمان مطرح شد.

وی ادامه می‌دهد: سال ۸۵ از سوی آقای صفارهرندی پیشنهاد مسئولیت خبرگزاری جمهوری اسلامی به من داده شد گرچه بسیار برایم دشوار بود به تهران بروم اما با توجه به ضرورت این کار پذیرفتم و در مهرماه سال ۸۵ مدیریت ایرنا را پذیرفتم در ایرنا به مدت ۲۰ ماه فعالیت کردم و خوشبختانه توانستیم کارهایموثری انجام بدهیم.

مدیر مسئول سابق روزنامه شهرآرا می‌گوید: در سال ۸۵ ایرنا عقب مانده‌ترین خبرگزاری از نظر فنی در ایران بود، همچنین میزبان خبری مرکز داده‌های خبرگزاری ایرنا در آمریکا بود و امنیت اجتماعی جامعه خبری ایران را به مخاطره می‌انداخت.

فیاضی اظهار می‌دارد: روزی که از ایرنا تودیع شدم یعنی در سال ۸۷  سیستم سامانه پیشرفته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد.

در دوران مدیریت ایرنا خبرگزاری برنا را راه‌اندازی کردیم

وی ادامه می‌دهد: همیشه نگران آموزش خبرنگار در کشور بودیم به همین خاطر مجوز دانشکده خبر را در ۷ استان کشور گرفتیم و در طی ۲۰ماه ۴ دانشکده خبر در ۴ استان اردبیل شیراز و اهواز و مشهد افتتاح شد و در حال حاضر قریب به ۸۰۰دانشجو در این دانشکده‌ها مشغول تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه شهر مشهد نیاز به یک روزنامه مخصوص شهر داردٰ می‌گوید: به همین منظور روزنامه شهرآرا تاسیس شد و به غیر از اینکه مشهد یک روزنامه تخصصی داشت هر منطقه مشهد نیز یک هفته نامه خاص داشت.

مدیر مسئول سابق روزنامه شهرآرا ادامه می‌دهد: می‌خواهم در دوره بازنشستگی نشریه‌ایی را تحت عنوان فراخبر منتشر کنم که نشریه‌ایی تحلیلی است و با شعار دانستن بیشتر حق مردم است؛ به چاپ برسانم.

وی درباره تلخ‌ترین خاطره فعالیت خود در عرصه خبر اظهار می‌دارد: تلخ‌ترین خبر در زمان فعالیتم در رادیو بود که هم کار نوشتاری انجام  دادم و هم کار اجرا را که روزی که خبر سقوط خرم شهر شده بود در شرایط سختی قرار گرفتیم و تلخ‌ترین خبر مکتوب من خبر ارتحال امام خمینی بود که نمی‌دانستیم چگونه این خبر را تنظیم کنیم و به دست مردم برسانیم.

وی گذری هم به شیرین‌ترین خاطره دوران فعالیتش می‌زند و می‌گوید: همچنین شیرین‌ترین خبر در دوران فعالیت مکتوبم خبر آزادی اسرا بود که انتشار آن یک خاطره شیرینی را در زمان فعالیت در روزنامه قدس را برایم به همراه آورد.

فیاضی با نگاهی کلی به دوران فعالیت خود می‌گوید: پنج هزار روزنامه را در این مدت مدیریت کردم و توانستم چهار هزار شماره روزنامه قدس و شهرآرا را منتشر کنم و ۴ هزار مقاله و سرمقاله را در این مدت نگارش کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =