وجود ۴۲۳ موقوفه در طبس/مال موقوفه در طبس همیشه توسری خور بوده است

رئیس اوقاف طبس از وجود ۴۲۳ موقوفه در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه همیشه مال موقوفه توسری خور بوده و در این موضوع کوتاهی شده که علت اصلی آن جوسازی عده‌ای خاص بوده است.

طبس نیوز: رئیس اوقاف طبس از وجود ۴۲۳ موقوفه در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه همیشه مال موقوفه توسری خور بوده و در این موضوع کوتاهی شده که علت اصلی آن جوسازی عده‌ای خاص بوده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد الهی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: آدمی به حکم فطرت خویش، نوع دوستی ودیگر خواهی ارج می نهد، با مشاهده رنج بینوایان آزرده خاطر میشود و جان خویش را با یاری محرومان آرام می بخشد.

وی افزود: تاریخ و فرهنگ و آیین ما با وقف و خیر اندیشی واقفان و بیداردلانی درآمیخته است که نام خویش را بر صحیفه ایثار و رادمردی رقم زده اند.

الهی با بیان اینکه وقف و خیر اندیشی تاریخی به درازای تمدن انسان دارد، عنوان کرد: نگاهی گذرا به دیروز و امروز فرهنگ ها و تمدن های بشری کافی است تا ما را با آثار و برکات مادی و معنوی وقف در گستره کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی آشنا کند.

وی اظهار کرد: این حقیقت نشانه فطری بودن وقف و ریشه داشتن فرهنگ نوع دوستی در نهاد ادمی است و بیهوده نیست که انسان همواره احسان و نیکوکاری را ستوده و به همت بلند واقفان افرین گفته است.

رئیس اداره اوقاف طبس گفت: شهرستان طبس با داشتن مردمانی خیر و نیک اندیش به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان کشور و استان خراسان جنوبی در فاصله ۲۸۰ کیلومتری مرکز استان و دارای سه شهر طبس، دیهوک و عشق اباد است.

وی با اشاره به وجود تعداد ۴۲۳ موقوفه در این شهرستان اظهار کرد: ۹۸ موقوفه غیر متصرفی و توسط متولیان اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۲۵ موقوفه متصرفی دارای پنج هزار و ۲۳ رقبه است، تصریح کرد: مهم‌ترین و شاخص‌ترین موقوفات طبس موقوفه امیر حسنخانی دارای هزار و ۹۲۶ رقبه و تاریخ وقف سال ۱۲۱۸ و ۱۳۲۴ ه ق، موقوفه عمادالملکی دارای ۴۹۱ رقبه و تاریخ وقف سال ۱۳۰۰ ه ق، موقوفه حاج مصطفی قلی بیکی دارای ۱۴۳ رقبه و موقوفه میارزه دارای ۱۰۳ رقبه است.

الهی در خصوص فعالیتهای امور اجارات و بهره وری اقتصادی گفت: تنظیم ۷۵۵ اجاره خط، هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه به ارزش ۷۱۰ میلیون ریال، تهیه ۷۰۰ فقره درخواست کار‌شناسی؛ صدور دو هزار و ۵۰۰ فقره فیش پذیرعه و اجاره، پاسخ به ۱۰۰ مورد ازاستعلامات و مکاتبات امور اوقافی و رسیدگی به موقوفات تحت تصرف شهرداری و دیگر نهاد‌ها از جمله آن‌ها بوده است.

رئیس اوقاف طبس تصریح کرد : باغ گلشن، خیابان باغ گلشن، میدان مرکزی شهر تا دروازه دشتغران وقف بر خلایق است که رفت و امد کنند و هر ده سال یکبار باید وقف نامه امیرحسنخانی نوشته و با تایید علمای طبس برسد .

وی گفت: مهمترین مشکل اداره اوقاف طبس با توجه وسعت محدوده زیر نظر کمبود نیروی انسانی ست که امید است مدیران و مسئولان امر در خصوص رفع مشکل همکاری لازم را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =