بررسی اجمالی آهنگ های ضد آمریکایی/از گلریز تا حامد زمانی

به مناسبت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، مروری اجمالی خواهیم داشت بر قطعات موسیقایی ضدآمریکایی ساخته شده طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

طبس نیوز:به مناسبت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، مروری اجمالی خواهیم داشت بر قطعات موسیقایی ضدآمریکایی ساخته شده طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

به گزارش طبس نیوز به نقل از جام نیوز،دولت آمریکا در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رفتاری خصمانه با ملت ایران داشته است و از هیچ گونه دشمنی فروگزار نکرده است. همین دشمنی های مداوم موجب شده در بیش از سه دهه اخیر ده ها قطعه موسیقی ضد آمریکایی توسط خواننده های مختلف موسیقی کشور تهیه، تولید و منتشر شده است.

به مناسبت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، مروری اجمالی خواهیم داشت بر قطعات موسیقایی ضدآمریکایی ساخته شده طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
رتبه دهی
ویکی پدیای فارسی می نویسد: در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست می رود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد.

ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی اچ ۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقی‌مانده نیروها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

نگارنده قصد تحلیل و بررسی آثار را نداشته و با توجه به پرداخته نشدن به این موضوع در فضای رسانه ای کشور، فقط به معرفی قطعات بسنده کرده ایم. قطعا در مجالی دیگر می توان به تحلیل و نقد این گونه آثار موسیقایی پرداخت.

نخستین ترانه به یاد امداد الهی در طبس

نخستین قطعه موسیقی درباره شکست آمریکا در صحرای طبس در سال ۱۳۵۹ توسط محمد گلریز اجرا شد. این قطعه با ساختار موسیقی سنتی توسط احمدعلی راغب آهنگسازی شد و حمید سبزواری نیز شعر آن را سرود.
یک نوستالژی ماندگار ضد آمریکایی

اما یکی از شاخص ترین قطعات موسیقی ضدآمریکایی بدون شک قطعه ”آمریکا ، آمریکا ننگ به نیرنگ تو” با صدای خواننده مشهور موسیقی کلاسیک، اسفندیار قره باغی است.

این اثر با شعری سروده حمید سبزواری و آهنگسازی احمدعلی راغب در دستگاه شور در سال ۱۳۶۰ در سازمان صدا و سیما تولید و منتشر شد. همچنین سیدمحمد میرزمانی به عنوان تنظیم کننده اثر و محمد بیگلری پور در مقام رهبر ارکسترمجلسی در خلق این اثر سهم مهمی داشته اند.
گفتنی است، قره باغی علاوه بر قطعه مشهور فوق چند اثر ضد استکباری دیگر همچون: تندیس آزادی، تیر نمرود، سازش نمی پذیریم و پایان شیطان را اجرا نموده است.

بازار ترانه های ضدآمریکایی گرم می شود
یکی دیگر از قطعات شنیدنی، ”سراب دروغین” نام دارد که توسط امید جعفری خواننده پاپ–کلاسیک با ساختار ارکسترال اجرا شده است.

شاعر این اثر علی معلم است و موسیقی آن توسط محمدرضا عقیلی ساخته و تنظیم شده است. این اثر در واحد سرود و موسیقی صدا و سیما تهیه شده است. شاعر در متن این اثر از دریچه ای تازه به آمریکا نگریسته است و به خوبی سراب دروغین را روایت کرده است.
.
”تندیس اهریمن” با صدای رضا شیرازی خواننده پاپ–کلاسیک در فضایی ارکسترال توسط کسرا معظمی فراهانی آهنگسازی و تنظیم شده است. ناصر فیض نیز شاعر این قطعه می باشد. تهیه کننده این قطعه واحد موسیقی و سرود صدا و سیما است.

”طرحی از تائیس” یکی از اشعار مهم ضدآمریکایی علی معلم دامغانی محسوب می شود که در فضایی ارکسترال توسط علی تفرشی اجرا شده است. محمدرضا عقیلی آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه محسوب می شود. این قطعه در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه شده است و به لحاظ کلام یکی از شاخص ترین قطعات موسیقی ضد آمریکایی محسوب می شود.

عباس بهادری خواننده باسابقه پاپ نیز قطعه ای با عنوان ”آمریکا” را سال ها پیش در واحد موسیقی و سرود صداوسیما اجرا کرده است. محمود شفاهی شعر این قطعه را سروده است و خود خواننده در مقام ملودی ساز و حسین بهادری نیز در جایگاه تنظیم کننده ، این قطعه را خلق نموده اند.

استاد قره باغی

”کرکس” عنوان قطعه ضد آمریکایی دیگری است که توسط جاوید عسگری اجرا شده است. بهزاد عبدی آهنگساز و تنظیم کننده این اثر است و قطعه را در فضایی ارکسترال خلق نموده است. اسماعیل فرزانه هم شاعر این اثر می باشد. این اثر موسیقایی در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه شده است.

یکی از شاخص ترین آثار قاسم افشار خواننده مطح و باسابقه پاپ ، قطعه ”از دهان تفنگ” است که در جشنواره موسیقی ضدآمریکایی طبس در سال ۹۱ نیز به عنوان اثر برتر موسیقی پاپ برگزیده شد.

شعرتامل برانگیز این قطعه توسط محمدکاظم کاظمی سروده شده است و محمدرضا چراغعلی هم با مهارت هر چه تمام تر این قطعه را در فضایی پاپ–ارکسترال ساخته و تنظیم نموده است. واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه کننده این اثر می باشد.

ظهور پدیده ای جدید در موسیقی ضدآمریکایی

حامد زمانی خواننده شاخص ارزشی چند اثر موسیقایی شنیدنی و تاثیرگذار در رابطه با مضامین ضد آمریکایی اجرا نموده است. قطعه ”مرگ بر آمریکا” به عنوان یکی از شاخص ترین قطعات موسیقی پاپ که انتشار آن واکنش های فراوانی را نیز در پی داشت یکی از مهم ترین قطعات موسیقی ضدآمریکایی است.

این قطعه توسط خود زمانی ملودی سازی شده است و امید رهبران نیز آن را تنظیم نموده است. شعر مهم و بسیار تاثیرگذار این اثر، سروده محمدمهدی سیار است.
گفتنی است حامد زمانی دو ماه بعد از این اثر، قطعه ای دیگر با عنوان ” گزینه های روی میز ” را با صدا و ملودی خود، شعر محمدمهدی سیار و تنظیم کامران میرزایی منتشر ساخت.
واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه کننده این قطعه های پاپ محسوب می شود.

در واقع پس از اینکه سه دهه، قطعه آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو شاخص ترین اثر موسیقایی ضد آمریکایی محسوب می شد به یکباره سال ۹۲ دو اثر موسیقایی منتشر شدند که مثل بمب صدا کردند و زلزله ای موسیقایی ایجاد نمودند.

آثاری که به شدت نظرها را به سوی خود جلب کردند و رسانه های بیگانه سراسیمه و هراسان مجبور به بروز واکنش شدند. و به نوعی رسانه های خارجی و به ویژه رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب در وضعیت آچمز قرار گرفتند.

در واقع مرگ بر آمریکا و گزینه های روی میز را می توان به عنوان دو اثر موسیقایی که بیشترین واکنش ها را در تاریخ موسیقی کشور برانگیخته اند، محسوب کرد.

حامد زمانی همچنین پیش از قطعه مشهور مرگ بر آمریکا آثار دیگری با این مضمون را نیز اجرا کرده بود.

قطعه ”تحریم” یکی از این قطعات است که در پی تحریم های شدید و خصمانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اجرا شد. این اثر توسط حامد زمانی ملودی سازی و ترانه سرایی شده است و امید رهبران نیز آن را تنظیم نموده است.

این قطعه پاپ که توسط واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است مدتی به صورت ثابت در میانه های برنامه دیروز امروز فردا پخش می شد.

همچنین زمانی در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما قطعه ای دیگر در ارتباط با تحریم های خصمانه آمریکا با عنوان “بی نیاز” اجرا کرده است. این اثر توسط امیرعباس حسن زاده ملودی سازی و تنظیم شده است و طهمورث پورشیرمحمد نیز ترانه آن را سروده است.

حامد زمانی قطعه فارسی–عربی ”مکر شیطان” را نیز در سال ۹۱ به سفارش اتحادیه بین المللی امت واحده اجرا نموده است.گفتنی است، ملودی این قطعه ساخته حامد زمانی است و امید رهبران تنظیم اثر را بر عهده داشته است. میلاد عرفان پور کلام فارسی و مرتضی حیدری آل کثیر شعر بخش عربی را سروده است.

نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی با نام «طبس»

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نخستین جشنواره موسیقی ضد آمریکایی طبس برگزار شد و در نهایت آثار برگزیده معرفی شدند.

از جمله قطعات موسیقی ضد آمریکایی حاضر در جشنواره مذکور می توان به این آثار اشاره کرد: ”طوفان شن” و ”آذرخش” با صدای امیرحسین سمیعی ، ”ثمن المجد” و ”الموت لامریکا” با اجرای مرتضی حیدری آل کثیر ، ”تحریم” به خوانندگی حامد زمانی ، ”غیرت و خون” با صدای مصطفی اسدزاده ، ”می کشیم” با اجرای بهزاد عباسی ، ”تندیس آزادی” به خوانندگی اسفندیار قره باغی ، ”از دهان تفنگ” با صدای قاسم افشار ، ”فرزند میهن” با اجرای عبدالبصیر احمدی ، ”بهار کویر” به خوانندگی مصطفی سیادت و ”سرزمین مادری” با صدای غفور صمدزاده.

خوانندگانی با چند اثر موسیقی ضدآمریکایی

علاوه بر قطعات موسیقی با کلامی که در بالا به آنها اشاره شد که دارای مضامین ضد آمریکایی هستند و دررابطه با دشمنی های صورت گرفته با رویکردهای متنوع اجرا شده اند قطعات دیگری نیز موجود هستند که در همین رابطه اجرا شده اند که بیشتر این آثار در واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تهیه و تولید شده اند.

در کارنامه موسیقایی رشید وطن دوست، خواننده قدیمی و مشهور کلاسیک کشور اجرای چند قطعه موسیقی ضدآمریکایی دیده می شود، مانند : ”آمریکا آفت بشر” ، ”سایه سیاه شیطان” ، ”لانه شیطان” و ”شیطان”.

علی تفرشی خواننده نامی پاپ–کلاسیک علاوه بر قطعه مشهور طرحی از تائیس، چندین اثر موسیقایی ضد آمریکایی اجرا کرده است که عبارتند از : ”بادهای هرزه” ، ”دردهای بی دریغ” ، ”آمریکا خانه بیداد” و ”آمریکای بی هنجار”.

گفتنی است، شاعر دو قطعه فوق علی معلم است و داوود نوروزی و ضیاالدین قاسمی از دیگر شاعران آثار می باشند. همچنین آهنگساز سه اثر فوق زنده یاد محمد بیگلری پور است و یک اثر توسط احمدعلی راغب آهنگسازی شده است.

برخی از آثار موسیقایی نیز توسط گروه کر اجرا شده اند که عبارتند از : ”فرزند انقلابیم” ، ”با تو می جنگیم” ، ”کاخ سیاه” ، ”اهریمن” ، ”نیرنگ آمریکا” ، ”آمریکا فتنه زمانه” ، ”آمریکا عصیانگر زمان” و ”آمریکای فتنه گر”.

حسام لرنژاد خواننده پاپ–سنتی دو قطعه ضدآمریکایی ”فریاد مرگ بر آمریکا” و ”فرعون زمان” را چندین سال پیش اجرا نموده است.

دیگر آثار موسیقایی ضدآمریکایی…
از دیگر قطعات می توان این آثار را معرفی نمود : ”هابیل آفتاب” ( رضا شیرازی) ، ”خصم آزادی” (محمد عبدالحسینی) ، ”الشیطان الاکبر” (علی باغشاهی) ، ”حماسه دریا” (ناصر خادمی) ، ”آمریکای خون آشام” (جواد یادگاری) ، ”دهکده جهانی” (محمدرضا دوراندیش) ، ”رستاخیز” (فریبرز غفاری) ، ”آمریکا چه می خواهد” (محمدرضا متین) ، ”غارتگر” (مازیار عصری) ، ”آتش کینه” (داوود بختیاری و اصغر فلاح) ، ”شیشه عمر اهرمن” (مجید اخشابی) ، ”منشأ خودکامگی” (علی دلفانی) ، ”مشق عشق” (بهرام پاییز) و…

یازده قطعه شاخص ضدآمریکایی:

۱- «مرگ بر آمریکا» ؛ خواننده: حامد زمانی ، ملودی ساز: حامد زمانی ، تنظیم کننده : امید رهبران ، شاعر : محمدمهدی سیار

۲- «از دهان تفنگ» ؛ خواننده : قاسم افشار ، آهنگساز و تنظیم کننده : محمدرضا چراغعلی ، شاعر : محمدکاظم کاظمی

۳- «سراب دروغین» ؛ خواننده : امید جعفری ، آهنگساز و تنظیم کننده : محمدرضا عقیلی ، شاعر : علی معلم دامغانی

۴- «تندیس اهریمن» ؛ خواننده: رضا شیرازی ، آهنگساز و تنظیم کننده : کسرا معظمی فراهانی ، شاعر : ناصر فیض

۵- «تحریم» ؛ خواننده: حامد زمانی ؛ ملودی ساز و شاعر : حامد زمانی ، تنظیم کننده : امید رهبران

۶- «طرحی از تائیس» ؛ خواننده: علی تفرشی ، آهنگساز و تنظیم کننده : محمدرضا عقیلی ، شاعر : علی معلم دامغانی

۷- «آمریکا» ؛ خواننده: عباس بهادری ، ملودی ساز: عباس بهادری ، تنظیم کننده : حسین بهادری ، شاعر : محمود شفاهی

۸- «بی نیاز» ؛ خواننده: حامد زمانی ، ملودی ساز و تنظیم کننده : امیر عباس حسن زاده ، شاعر : طهمورث پور شیرمحمد

۹- «کرکس» ؛ خواننده: جاوید عسکری ، آهنگساز و تنظیم کننده : بهزاد عبدی ، شاعر : اسماعیل فرزانه

۱۰- «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» ؛ خواننده: اسفندیار قره باغی ، آهنگساز : احمدعلی راغب ، تنظیم کننده : سیدمحمد میرزمانی ، شاعر : حمید سبزواری

۱۱- «گزینه های روی میز» ؛ خواننده و ملودی ساز: حامد زمانی ، تنظیم کننده : کامران میرزایی ، شاعر: محمدمهدی سیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =