بزرگترین معادن زغالسنگ خاورمیانه در طبس واقع شده است

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس گفت: حوضه زغالدار طبس که مساحت آن بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع است، به عنوان بزرگترین و غنی ترین معادن زغالسنگ خاورمیانه محسوب می شود.

طبس نیوز:مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس گفت: حوضه زغالدار طبس که مساحت آن بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع است، به عنوان بزرگترین و غنی ترین معادن زغالسنگ خاورمیانه محسوب می شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا،رمضان کریتی ثانی افزود: ذخیره اکتشافی منطقه یادشده ۲.۵ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی است.

کک زغالسنگ یکی از مواد خام مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان است، این ماده جهت تولید حرارت و ذوب سنگـهای آهن و همچنین احیـاء آنها بکا ر می رود.

زغالسنگ حرارتی برای تامین انرژی در نیروگاههای مولد انرژی الکتریسته مورد استفاده قرار می گیرد و برای تامین انرژی حرارتی در منازل نیز مصرف می شود.

کریتی ثانی اضافه کرد: ناحیه پروده با وسعت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

وی از برنامه ریزی و ظرفیت سازی ایجاد شده برای کک سازی به میزان ۲.۹ میلیون تن در سال جاری خبر داد.

به گفته این مقام مسئول، امروز میزان تولید سالانه کنسانتره زغالسنگ یک تا ۱.۲ میلیون تن است، در حالی که سالیانه به چهار میلیون تن کنسانتره نیاز داریم.

وی یادآور شد: اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال سنگ خام و ۷۵۰ هزار تن کنسانتره از سال ۱۳۸۶ در قالب برنامه چهارم توسعه کشور (۸۸- ۱۳۸۴) مورد بهره برداری قرار گرفت.

کریتی ثانی در رابطه با فاز دو گفت: تولید ۷۵۰ هزار تن زغال سنگ خام که ۴۵۰ هزارتن آن کنسانتره است و از معدن پروده ۴ هم تولید سالانه ۲.۴ میلیون تن زغالسنگ خام که ۱.۲ میلیون تن کنسانتره را شامل می شود، طراحی شد.

وی اظهار امیدواری کرد: منطقه طبس بتواند تا سال ۱۳۹۹ سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ تولید نماید.

این مقام مسئول گفت: میزان ذخیره زغالسنگ پروده ۱.۱ میلیارد تن برآورد شده که از این رقم تاکنون بر روی ۴۰۰ میلیون تن ذخیره اکتشافات تکمیلی صورت گرفته و برای ۷۰۰ میلیون تن باید اقدام شود.

وی تصریح کرد: شرکت زغالسنگ پروده طبس قادر است بر روی ۷۰۰ میلیون تن ذخیره که اکتشافات مقدماتی صورت گرفته ، کار اکتشافات تفصیلی را انجام و به اتمام برساند.

کریتی ثانی، موضوع توجه به زیرساخت ها را خاطرنشان ساخت و گفت: خط انتقال آب قدیم نمی تواند پاسخگو باشد، بنابراین با خط انتقال جدید که امکان تامین ۷۰۸ لیتر در ثانیه آبرسانی شود، خوراک معدن فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس، صدور ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری را نقشه راه برای تولید کشور دانست و گفت: شرایط تحریم برای این مجموعه فرصتی فراهم ساخته که نسبت به تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تلاش کنند و در سال ۹۳ این مهم مورد تاکید قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت اشتغال این واحد معدنی، اظهار داشت: حدود سه هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این واحد فعالیت می کنند که بالغ بر ۹۸ درصد آنها بومی هستند.

معدن پروده طبس در ۷۵ کیلومتری جنوب این شهرستان در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

شرکت زغال سنگ پروده طبس که در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید در واقع به عنوان نخستین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور محسوب می شود.

کنسانتره حاصل از فرآوری زغالسنگ خام در کارخانه زغالشویی، از طریق حمل ونقل جادهای و خطوط ریلی به کارخانه های کک سازی اصفهان و زرند کرمان حمل می شود.

با توجه به مصرف روزافزون کک و برنامه های توسعه صنایع فولاد سازی کشور، سالانه مقدار قابل توجهی زغالسنگ و کک از خارج وارد کشور می شود که در نتیجه هزینه های ارزی قابل ملاحظه ای را در بر می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =