کاهش حجم پروژه های عمرانی موجب افت تولید کارخانه های سیمان شده است

مدیرعامل شرکت سیمان طبس معتقد است: کاهش حجم پروژه های عمرانی از سال گذشته موجب افت تولید کارخانه های سیمان شده، انتظار می رود دولت با اتخاذ تدابیر لازم مانع از توقف فعالیت در این بخش شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، محمد ابراهیم مهرجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: مجوز فعالیت این واحد تولیدی روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن است اما به دلیل مشکلات مالی و شرایط بازار روزانه تنها ۵۰۰ تن سیمان تولید می شود.

وی افزود: کلینکر مورد نیاز این واحد تولیدی به میزان ۱۵ تا ۲۰ هزار تن از واحدهای دیگر تامین می شود و کیفیت بهتر تولیدات را نیز به دنبال دارد و این امر در آزمایشگاه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز به تایید رسیده است.

مهرجو، طرح استفاده از روکش بتنی در جاده ها را یک اقدام موثر در بهبود روند فعالیت واحدهای تولید سیمان و بتن دانست و افزود: تدوین استانداردهای لازم برای روکش بتنی، ضامن حفظ سرمایه های ملی است.

براساس برنامه ریزی وزارت راه وشهرسازی قرار است ۱۰ درصد از جاده های اصلی کشور تحت پوشش طرح استفاده از روکش بتنی به جای آسفالت قرار گیرد.

وی یادآور شد: این شرکت اکنون در یک نوبت کاری روزانه ۵۰۰ تن سیمان تولید می کند و چنانچه با تامین منایع مالی و بهبود شرایط بازار در دونوبت کاری فعالیت کند، امکان تولید یکهزار تن نیز وجود دارد.

این واحد تولیدی اکنون سیمانهای تیپ ۲ ، ۵ و پوزولانی در برنامه خود دارد و ظرف سه ماه آینده قابلیت تولید سیمان سفید تا میزان یکهزار تن در روز را خواهد داشت.

به اعتقاد مهرجو، رکود طرحهای عمرانی موجب شرایط نامطلوب برای ۹۰ درصد واحدهای تولیدکننده سیمان شده و اکنون که در شرایط رونق فعالیتهای عمرانی قرار داریم، برنامه ریزی مناسب دولت می تواند، سبب بهبود تولید در این بخش شود.

شرایط نامطلوب بازار و افزایش مجوز برای ایجاد واحدهای جدید سیمان موجب شد تا دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نماید: اعضای این انجمن خواستار عدم صدور مجوز تاسیس جدید بدون مشورت با این تشکل هستند، تا مانع از بروز رقابت منفی بین فعالان این بخش شود.

ظرفیت کنونی تولید سیمان کشور بالغ بر ۸۰ میلیون تن است، درحالی که دستیابی به این رقم در افق چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده بود و اکنون انتظار می رود ظرف ۱۰ سال آینده با توجه به مجوزهای صادره، ظرفیت این بخش به ۱۲۰ میلیون تن برسد.

اکنون ۷۰ واحد تولید سیمان در سطح کشور فعالیت دارند و در واقع تمام نقاط کشور از فعالیت یک کارخانه سیمان برخوردارند و پاسخگوی ۱۰۰ درصدی نیاز داخل هستند.

مجموع صادرات سیمان و کلینکر درسال ۱۳۹۳ به حدود۱۸.۹ میلیون تن رسید.

مهرجو خواستار اعمال سیاست های تشویقی از سوی دولت یازدهم برای واحدهای تولیدی شد زیرا نابرابری میزان درآمد با هزینه واحدهای تولیدی، همواره مخاطره بیکاری نیروهای فعال در این بخش را به دنبال دارد.

مجموع تولید سیمان کشور در سال گذشته به رقم ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید و آمار تولید کلینکر نیز حدود ۷۰ میلیون تن اعلام شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع سیمان تولیدی در سال ۹۲ را افزون بر ۶۹ میلیون و ۴۶۸ هزار تن اعلام کرد که نسبت به رقم بیش از ۷۰ میلیون و ۱۲۵ هزار تن عملکرد سال ۹۱ کاهش ۰.۹ درصدی داشت.

شرکت سیمان طبس علاوه بر سه هزار نفر سهامدار مردمی، بنیاد برکت تحت پوشش ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و گروه صنایع معادن فلات ایرانیان را به عنوان سهامدار در کنار خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هفت =