خسارت ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی خشکسالی به بخش دام در شهرستان طبس

مسئول امور دام معاونت اداره کل و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: خسارت وارده به بخش دام در شهرستان طبس بر اثر خشکسالی ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

طبس نیوز: مسئول امور دام معاونت اداره کل و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: خسارت وارده به بخش دام در شهرستان طبس بر اثر خشکسالی ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گزارش طبس نیوز، در نشست خبری که با حضور مسئول امور دام معاونت اداره کل و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس و رییس اداره امور عشایر طبس برگزار شد، غلامرضا ایزدپناه جانشین بخشدار بخش دستگردان طبس گفت: بیش از ۱۵ سال است که از خشکسالی در این شهرستان می‌گذرد که مشکلات را بیشتر در مناطق عشایری شاهد بودیم و از دیدن وضعیت اسف‌بار منطقه هر ببیننده‌ی منصف را ناراحت می‌کند و بخاطر خشک بودن پی‌در‌پی مراتع مجبور به کوچ زود هنگام به شهرستان‌های مجاور استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و شیراز شده‌اند که در آنجا هم با مشکلات زیادی همراه هستند.

جانشین بخشدار و مسئول امور عمرانی عشق‌آباد افزود: یکی از مشکلات عمده‌ای که نیاز به پیگیری جدی دارد این است که هنوز آب‌رسانی با تانکر سیار به منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ۴ حلقه چاه اکتشافی در این منطقه حفر شده در جلسه اخیری که با مدیر کل امور عشایری استان و فرماندار، اداره کل آب فاضلاب شهری روستایی و اداره آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی در ارتباط با رفع مشکلات آب پیشنهاد مجوز حفر چاه آب‌رسانی را دادند که ما بتوانیم به زودی بحث آب بهداشت را از طریق لوله کشی تامین کنیم.

ایزدپناه با اشاره به ضرورت احداث خانه بهداشت منطقه عشایری بخش دستگردان گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده و با توجه به جمعیت بیشتر روستای چاه‌مسافر نسبت به روستاهای اطراف در این روستا پیگیر احداث خانه بهداشت هستیم.

غلامرضا ایزد پناه جانشین بخشدار در پاسخ به خبرنگار طبس نیوز در مورد تامین آرد مورد نیاز عشایر و احداث بندهای خاکی گفت: در حال حاضر سرانه آرد هفت کیلوگرم برای عشایر در نظر گرفته شده است و در جلسه‌ای مدیر کل عشایر استان قول پیگیری تا حد سرانه ۱۰کیلو گرم آرد دادند.

وی در مورد احداث بند‌های خاکی گفت: در سال های گذشته بند‌های زیادی در بالا دست چشمه‌های آب توسط اداره امور آبخیزداری احداث شده و در حال حاضر بعضی از آن‌ها که خسارت دیده جهت مرمت در دست اقدام است.

کریم عراقی رییس امور عشایر و سرپرست مرکز جهاد کشاورزی عشق آباد گفت: از لحاظ وسعت بخش دستگردان با مرکزیت شهر عشق‌آباد در فاصله ۱۰۵ کیلومتری شهرستان طبس ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود ۲۰.۲ درصد از وسعت کل شهرستان را این بخش شامل می شود. از لحاظ جمعیتی ۷۷۸ خانوار و ۳۲۸۷ نفر جمعیت دارد. از لحاظ دامی تعداد ۹۳۹۶۲ راس گوسفند و تعداد ۴۷۷ نفر شتر وجود دارد.

وی افزود: این بخش دارای ۲ دهستان شامل دهستان کوه یخاب و دهستان دستگردان است.

عراقی ادامه داد: دهستان کوه یخاب عشایر عرب طاهری و ایلخانی را در خود جای داده که در ۳۶ محله ثابت استقرار پیدا می‌کنند و در فصل بهار شاید محلاتشان به ۸۰ محله غیر ثابت هم برسد. عشایر عرب طاهری در ۱۵ محله مستقر می‌شوند با جمعیتی حدود ۳۵۰ خانوار و جمعیت انسانی ۱۳۰۰ نفر و ۴۵ هزار راس دام است.

رییس امور عشایر و سرپرست مرکز جهاد کشاورزی عشق آباد گفت: عمده ترین مشکل در بین عشایر مربوط به طایفه عرب طاهری است از جمله مشکلاتی که این طایفه دارند فقر مالی شدید است که باعث مهاجرت آنان به شهرهای مجاور مثل یزد و کرمان شده و نیاز به تسهیلات بلند مدت کم‌بهره دارند طوری که توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

وی گفت: مشکل دیگری که برای این عشایر وجود دارد بحث منابع طبیعی است که باید تعاملی در این زمینه بین ارگان‌ها بوجود بیاید و بحث منابع طبیعی حل شود. بحث ممیزی مرتع باید هم در منطقه ییلاقی هم قشلاقی حل شود و اگر ممیزی صورت بگیرد آمار مصرف بی رویه دام کاهش پیدا می‌کند.

وی مشکل دیگر این عشایر را خرید دام عنوان کرد و گفت: با توجه به شروع فصل خرید دام و پیدایش دلالان سودجو عشایر با این اوضاع فقر مالی، باید خرید دام خود را در این شرایط انجام دهند.

مسئول امور دام جهاد کشاورزی گفت: در سال ۸۸ به ۳۲۰ هزار راس دام وجود داشت اما با توجه به خشکسالی های اخیر یا تلفات دادند یا به فروش رسیدند و اکنون به هزار راس دام سبک کاهش پیدا کرده است و کلیه خسارات ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارت وارده به بخش دام که بر اثر تلفات و سقط جنین دام ها در شرستان طبس برآورد شده است.

الله بخش پور افزود: لازم می‌دانم تشکر کنم از آقای دکتر عبدالله‌زاده نماینده شهرستان در مجلس که موضوع را به حضور آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و در جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی موضوع را بررسی و اعلام کردند و ما خواستار این هستیم قول‌هایی که دادند را عملی کنند.

وی از مشکلات دامداران شهرستان را تامین نهاده های دامی به دلیل کمبود نقدینگی برشمرد و در مورد خرید دام دامداران گفت: دام دامداران به قیمت مناسب خریداری نمی شود دام‌ها را مجبورند با وعده دو ساله بفروشند من از شرکت پشتیبانی دام و مراجع زیربط می‌خواهم که در مورد خرید دام دامداران سریعا اقدام عاجل صورت بگیرد و حداکثر تا پانزده تیر ماه مازاد دام‌ها که حدود ۲۵ هزار راس دام مازاد شهرستان برآورد می‌شود به فروش برسد و در غیر این صورت احتمال تلفات دام ها و بیماری های منطقه ای خیلی زیاد است.

وی گفت: راه‌های دامداری و عشایری مدت دو سال است تصحیح نشده با توجه به اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده خاکی وجود دارد و بیشتر مناطق به وسیله تانکر آب رسانی می‌شود تانکرها نمی‌توانند به این مناطق بروند و همچنین برای حمل و نقل آذوقه هم به مشکل برخورده‌اند چون جاده در دسترسی آن‌ها از بین رفته و به طور کامل تخریب شده و در اثر سیلاب‌هایی که در این دو سال در شهرستان بوده و باید راه‌ها هر چه سریع‌تر مرمت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سه =