از کارافتادن موتور هواپیما عامل سانحه آنتونوف ۱۴۰ بود

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از کار افتادن موتور سمت راست هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ باعث سقوط این هواپیما در روز ۱۹ مردادماه سال جاری شد.

خبر طبس: رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از کار افتادن موتور سمت راست هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ باعث سقوط این هواپیما در روز ۱۹ مردادماه سال جاری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از ایرنا، علیرضا جهانگیریان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اطلاعات اولیه نشان می دهد خلبان این هواپیما پس از از کار افتادن موتور آن تلاش کرده هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد اما به علت آنکه خلبان نتوانسته هواپیما را کنترل کند متاسفانه بعد از ۲ ثانیه پرواز از ارتفاع ۴۵ متری سقوط کرده است.

وی تصریح کرد: اطلاعات جمع آوری شده حاکی از آن است همه مسافران پس از سقوط این هواپیما زنده بوده اند اما به علت آتش سوزی ۴۰ نفر از هموطنان ما در این سانحه کشته شده اند و تنها ۸ نفر از مسافران آن سالم ماندند.

وی تصریح کرد: عملکرد موتور هواپیما به دمای هوا و ارتفاع فرودگاه بستگی زیادی دارد و هوای بیش از ۳۸ درجه بالای صفر باند فرودگاه مهرآباد و ارتفاع این فرودگاه سبب شده عملکرد موتور این هواپیما کارایی لازم را نداشته باشد زیرا پس از آنکه خلبان قصد اوج گیری داشته موتور سمت راست آن از کار افتاده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از سقوط این هواپیما برای نخستین بار کمیته بررسی سانحه تشکیل و ۱۱ گروه تخصصی نیز کارهای تخصصی خود را در این زمینه آغاز کردند. کارشناسان شرکت اوکراینی سازنده این هواپیما و کارشناسان روسیه نیز در این بررسی ها حضور داشتند.

جهانگیریان با بیان آنکه این هواپیما صبح همان روز از اصفهان به تهران پرواز کرده بود و هیچ اشکال فنی نداشته است؛ گفت: به محض آنکه از تهران عازم طبس شد پس از پرواز به طرف طبس هنگامی که درصدد بلند شدن از زمین بود موتور آن از کار افتاد و به علت آنکه خلبان و کمک خلبان از کار افتادن موتور به موقع مطلع نشدند این هواپیما به علت عدم سرعت کم و به هم خوردن نیروی تعادل آن در محوطه بلوار مینا سقوط کرد.

وی گفت: بررسی کمیته های تخصصی نشان می دهد خلبان این پرواز بسیار تلاش کرده که ارتفاع هواپیما را افزایش دهد تا بال های هواپیما به جایی برنخورد اما به علت سرعت کم و عدم قرار گرفتن این هواپیما در مسیر مستقیم به علت آنکه هواپیما نتوانسته اوج بگیرد بلافاصله پس از ارتفاع گرفتن سقوط کرده است.

13 دیدگاه دربارهٔ «از کارافتادن موتور هواپیما عامل سانحه آنتونوف ۱۴۰ بود;

  1. این حرفها قانع کننده نیست . هرچه فکر میکنم ازهمین حرفهای ……. این آقایان بر میاد که یک حرکت بوداری رخ داده که ازما بهترها خوب میدونن

    1. یعنی بوی حذف….. میده؟اقا اصلا اگه با هوای تهران مشکل داشته چطور می خواسته از طبس برگرده فکر کنم باید یه چند ماهی توی طبس می موند تا هوا خنک بشه.

      1. بعضی از مسئولین فکر می کنند این مملکت را تاحالا چه کسانی نگه داشته اندواز ان مراقبت می کننداین خود مردم ایران هستند که با هوشیاری مملکت خود را حفظ کرده وانرا پایدار نگه داشته اند بعضی از مسئولین فکر می کنند مردم مامثل کبک سرشان رازیر برف کرده اند تا هرچه انها می گویند قبول کنند ملت ایران ملت هوشیار وفهمیده ای هستند که خوب را از بد تشخیص می دهند و می دانند چه کسی راست می گوید وچه کسی دروغ
        خدا به شما رحم کند

  2. این اقای رییس سازمان هواپیمایی کشوری خودش باید مسئولیت از کار افتادن موتور هواپیما را بپذیره نه اینکه خلبان رو مقصر کنه مگه خلبان موتور رو چک کرده یا اصلا تولیدو کنترل کیفیتشو دیده که حالا مقصر باشه

  3. آیاواقعا باید تمام تقصیرات را به گردن خلبان انداخت ؟
    آیا در این سانحه مسئولین بی تقصیرند؟
    مسئولین محترم شماها که خلبان های با تجربه و خبره هستید آیا واقعا گردش به چپ در صورتی که موتور سمت راست خاموش شده بود راه نجات این مردم بود؟
    آیا هواپیمای طبس یکی از بهترین هواپیماهای ایران بود یا نه؟
    آیا باز هم باید منتظر چنین حوادثی دیگری در ایران بود تا هواپیماها؛قطارها؛اتوبوسهای بی کیفیت و کهنه ی ایران را تعویض گردد؟
    قضاوت را به شما میسپاریم

  4. عزیزان، در کشور ما همه چیز رو گردن راننده می اندازند.
    علت تصادفات جاده ای: انحراف به چپ راننده، سبقت غیر مجاز، سرعت زیاد، عدم مهارت راننده در کنترل وسیله نقلیه
    حال چرا از هر ۱۰۰ تصادفی که می شه ، نودتاش پرایده، مگه راننده ی خودروهای دیگه سبقت نمی گیرند و یا مهارتشون بیسته و یا سرعتشون کمه.
    پس علت تصادفات جاده ای هم نقص فنی است ولی همه چیز رو گردن راننده بدبخت و بیچاره میندازند وگرنه اگه خودرو ایمن باشه توی سرعت زیاد چپ نمیکنه ، راننده به چشمش می بینه که میتونه سبقت بگیره و بعد اقدام میکنه ولی خودروهای بی کیفیت توی سبقت کم میارند و دچار سانحه می شوند
     این همه مسئولی که اجازه پرواز به این هواپیما در آن شرایط آب و هوایی داده بودند بی گناهند و خلبانی که آن همه افتخارات داشته و دستش از زمین و زمان کوتاهه مقصره . باز هم خوبه مسافرین مقصر نبودند
    خداوند عزوجل تمام افکار و نیات انسانها را ثبت می کند( پس عاملان اصلی در محکمه الهی بازخواست خواهند شد)
    جعبه سیاه هواپیما از زمان استارت تا زمان وقوع حادثه را ثبت میکند.
    و افکار مردم تلخی بعد از واقعه را ثبت می نماید و جز آهی از ته دل چیز دیگری نمی توانند بگویند.
     

  5. در جواب یزدی.یزدی محترم خلبان پرواز از بهتزینهای ارتش در دوران جنگ بوده شما چطور به خودت اجازه میدی این طور صحبت کنی اصلا میدونی هوا پیمای جنگی چیه تابه حال از نزدیک دیدی نه اصلا سوار همین هوا پیمای طبس شدی ببینی چه وضعیتی داشت که خلبانو مقصر میدونی اصلا میفهمی که اگر مهارت خلبان نبود چنتا کشته از مردم داخل خیابون داشتیم……

  6. اینها را که همه مردم می دانستند این مدت وقت مردم راگرفتیدتاچیزهایی بگویید که از قبل مشخص بود خلبان قبلی همین پرواز از اصفهان به تهران اعلام کرده بود که هواپیما وموتور ان نقص فنی دارد چرابه هواپیما اجازه پرواز دادید وچراخود خلبان قبلی خودش را به مریضی زد تا این پرواز تهران طبس راانجام ندهد جعبه سیاه این هواپیما وهواپیماهای دیگر در ایران هیچ کارایی ندارد تنها چیزی که امکان (خدای ناکرده )سقوط هواپیماهای بعدی را به دنبال دارد بی توجهی وسهل انگاری مسئولین است

  7. به هر حال آن خلبان مرحوم شده و نمیتواند از خود دفاع کند بجا است در پیش گیری از بروز چنین حوادث تلخی بکوشیم چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است

  8. نقص فنی و از کار افتادن موتور ممکن است برای هر نوع هواپیما و در هر شرایطی ایجاد شود و این مساله چنانچه توسط خلبان بخوبی مدیریت شود نمی تواند علت تامه سقوط باشد.
    علت اصلی متاسفانه خطای انسانی خلبان مرحوم و البته متمرد این هواپیماست که بجای تبعیت از دستور برج کنترل و دور زدن از راست بر خلاف یعنی از چپ گردش داشته و در نتیجه انتهای هواپیما با گرفتار شدن در کابلهای فشار قوی برق سبب انفجار منجر به شروع آتش سوزی و کنده شدن بالک های عقب می شود که نتیجه ای جز عدم کنترل و سقوط و انفجار شدید نداشته است.
    اگر خلبان دستور برج کنترل را اجرا می کرد براحتی و بدون درگیر شدن با کابلهای برق می توانست هواپیما را به باند فرودگاه برگرداند.
    البته تصمیم گیری های خلبانان چندثانیه ای است که متاسفانه خلبان این هواپیما تصمیم گیری خوبی نداشته اند. خداوند ایشان و سایر کادر پروازی و همچنین مسافران بی گناه این هواپیما را بیامرزد و قرین رحمت خویش فرماید. ان شاء ا…

    1. سلام
      این طور که شما گفتید خلبان از برج مراقبت تبعیت کرده جون برج مراقبت به خلبان می گوید از سمت چپ دور بزند ولی او بخاطراوج نگرفتن وبخاطر اینکه به ساختمانهای روبرو برخورد نکند به سمت راست می رود ولی حیف که سمت راست چاله عمیق تری بود که همان چاله هواپیما رابه کام مرگ فرستاد

    2. مثل اینکه شما غیر از هنرهای دیگت از خلبانی هم حالیته !!!! والا به خلبان هواپیمای f14و بهترین خلبان جنگ ایراد نمی گرفتی اون مرحوم بایک موتور در ارتفاع پایین و وزن اضافه چکار میتونست بکنه؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 7 =